Dit Warren Buffett EV-aandeel leidt de markt en zet nieuwe records neer
In het kort:
Recordverkoop in november 2024: BYD verkocht meer dan 500.000 New Energy Vehicles (NEVs) in november, een stijging van 67,87% op jaarbasis en 0,83% ten opzichte van oktober.
Sterke cijfers en groei: YTD heeft BYD 3,76 miljoen NEVs verkocht, een stijging van 40,02% ten opzichte van vorig jaar. Export groeide met 74,21% YTD, terwijl de verkoop van commerciële NEVs met 54,10% steeg.
Waardering: Met een prijs-omzetverhouding van 1,12X blijft BYD interessant gewaardeerd, gezien de sterke marges en winstgevendheid.
BYD Company Limited, de Chinese autobouwer, heeft zijn verkoopcijfers opnieuw overtroffen met 506.804 verkochte New Energy Vehicles (NEVs) in november 2024. Dit markeert een groei van 67,87% op jaarbasis en een lichte stijging van 0,83% ten opzichte van oktober, waarmee BYD voor de tweede opeenvolgende maand meer dan een half miljoen voertuigen verkocht.
De verkoop van BYD de afgelopen maanden:
Bron: cnevpost
De verkoop werd vooral gedreven door passagiersvoertuigen (504.003 stuks), een stijging van 67,23% op jaarbasis. Binnen deze categorie noteerden:
Battery Electric Vehicles (BEVs): 198.065 eenheden (+4,46% Y/Y).
Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEVs): 305.938 eenheden (+133,13% Y/Y).
Hoewel PHEV-verkopen een lichte daling van 1,60% op maandbasis zagen, bleef de totale groei indrukwekkend. Commerciële NEVs droegen bescheiden bij met 2.801 eenheden, deels door de recente groei wel een stijging van maar liefst 433,52% op jaarbasis.
YTD-verkoop en internationale groei
Tot november 2024 verkocht BYD 3,76 miljoen NEVs, een toename van 40,02% Y/Y. De verkoop van passagiersvoertuigen steeg met 39,97%, terwijl commerciële NEVs een groei van 54,10% lieten zien. Internationaal werden 360.050 voertuigen verkocht, een stijging van 74,21% Y/Y.
Exportvolumes bereikten 28.141 eenheden in november, met Europa en Azië als belangrijkste markten. Deze groei versterkt BYD’s strategie om zijn afhankelijkheid van de Chinese markt te verminderen, hoewel China nog steeds de grootste afzetmarkt blijft.
Ook andere Chinese merken hebben mooie cijfers neergezet:
1. XPeng:
Verkoop: 30.895 voertuigen in november (+54,2% Y/Y, +29,2% M/M).
Groei gedreven door betaalbare modellen zoals de Mona-submerken.
2. Zeekr:
Verkoop: 27.011 voertuigen (+106,1% Y/Y, +7,8% M/M).
Voornaamste drijfveer: de lancering van de Zeekr 7X SUV in september.
3. Li Auto:
Verkoop: 48.740 voertuigen (+18,8% Y/Y, -5,25% M/M).
Te maken met een lichte afname in de vraag, ondanks kortingen van RMB 2.000 en 0%-leningen.
4. Nio:
Verkoop: 20.575 voertuigen (+28,9% Y/Y, -1,9% M/M).
De premium Nio-modellen daalden met 2,9% Y/Y, terwijl het betaalbare Onvo-submerk groei vertoonde (+17,7% M/M).
Brutomarge: BYD rapporteerde een industrie-leidende brutomarge van 21,9%, wat hoger is dan die van concurrenten zoals Tesla (17,9%) en start-ups zoals Li Auto. Bovendien genereerde BYD een operationele winst van $2,25 miljard in het laatste kwartaal, deze cijfers staan centraal in de waarderingscase van BYD, aangezien dit het bedrijf onderscheid van de concurrenten.
De brutomarge van BYD per kwartaal:
Bron: Finbox
Kostenbesparing: Onlangs lekte uit dat BYD een 10%-kostenreductie eist van zijn leveranciers. Deze maatregel weerspiegelt een bredere trend binnen de EV-markt, waar fabrikanten overschakelen naar goedkopere modellen, zoals de sub-$10.000 BYD Seagull. Dergelijke prijsstrategieën dwingen bedrijven strengere controle uit te oefenen op operationele en productiekosten.
BYD’s waardering: een koopkans?
Ondanks recordverkopen en sterke winstgevendheid wordt BYD gewaardeerd tegen een relatief lage prijs-omzetverhouding van 1,12X ten opzichte van de groei die we de laatste kwartalen zien:
De P/S ratio van BYD:
Tesla kunnen we niet helemaal vergelijken gezien de vele markten waar het bedrijf buiten EV´s actief in is, wel is BYD iets hoger gewaardeerd dan andere EV merken in China, maar hier krijg je een veel hogere groei en sterkere marges voor terug, ter vergelijking (P/S):
Tesla: 9,3X
Li Auto: 0,8X
NIO: 0,7X
Zeeker: 0,6
Xpeng: 2,12
Berkshire Hathaway investeerde in 2008 ongeveer $230 miljoen in BYD, wat destijds neerkwam op een belang van 10% in het bedrijf. Dit partnerschap bracht aanzienlijke voordelen voor beide partijen. Tussen de investering in 2008 en augustus 2022, toen Berkshire begon met het afbouwen van zijn belang, stegen de aandelen van BYD met maar liefst 2000%. Charlie Munger, voor lange tijd Buffett’s trouwe zakenpartner, prees BYD-oprichter Wang Chuanfu als een “combinatie van Thomas Edison en Jack Welch”, waarmee hij BYD’s technologische innovatie en operationele efficiëntie benadrukte.
De aandelenkoers van BYD:
Bron: Trading Economics
We kunnen stellen dat het duidelijk dat de Chinese EV-gigant en het Amerikaanse Tesla dé dominante spelers zijn in de wereldwijde elektrische voertuigen (EV)-markt. Deze twee bedrijven vertegenwoordigen niet alleen een technologische transformatie van de sector, maar ook een economische rivaliteit tussen China en de Verenigde Staten. Tesla heeft zijn naam gevestigd als de innovatieve pionier, terwijl BYD indruk maakt door een combinatie van schaalvoordelen, kostenstructuur en marktdominantie.
In een sector waar marge verbeteringen, schaalbaarheid en technologische innovatie centraal staan, zijn BYD en Tesla de duidelijke leiders. Tesla blijft toonaangevend in premium EV’s en technologische voorsprong, zoals met geavanceerde laadnetwerken en autonome rijfuncties. BYD daarentegen richt zich op inclusiviteit door betaalbare modellen aan te bieden en een breed scala aan consumenten te bedienen, zowel in China als wereldwijd. Beide bedrijven hebben verschillende strategieën, maar samen bepalen ze het tempo in een steeds competitiever wordende markt. Hierin is het maar net voor welke van deze twee tactieken binnen de EV markt je je geld over hebt, met daarbij het aanzienlijke waarderingsverschil meegenomen.
BYD heeft een unieke positie in de EV-markt door zijn focus op schaalgrootte, kostenbeheersing en diversificatie. De indrukwekkende prestaties in Q3 2024, met een omzet van $28,24 miljard, tonen aan hoe goed het bedrijf opereert. Wat BYD echt onderscheidt, is de manier waarop het zijn hele productieproces verticaal heeft geïntegreerd. Dit stelt BYD in staat om belangrijke componenten, zoals batterijen, zelf te produceren en de kosten laag te houden. Hierdoor kon het bedrijf aan het begin van 2024 de prijzen van zijn voertuigen met meer dan 10% verlagen en toch marges behouden die met 21,9% hoger zijn dan die van Tesla.
De brutomarge van Tesla de afgelopen kwartalen:
Bron: Statista
De focus van BYD op betaalbare voertuigen, zoals de populaire Seagull-modellen, maakt het bedrijf een aantrekkelijke keuze voor consumenten in opkomende markten. Terwijl Tesla blijft concurreren in het premiumsegment, richt BYD zich op een breder publiek, wat resulteert in een marktaandeelgroei in zowel China als het buitenland. In oktober 2024 verkocht BYD voor het eerst meer dan 500.000 voertuigen in één maand, een teken van de sterke vraag naar hun modellen.
Daarnaast is BYD’s innovatiestrategie indrukwekkend. De aankomende introductie van de volgende generatie Blade-batterij in 2025 belooft een grotere actieradius en langere levensduur, wat het bedrijf verder vooruit zal helpen in een markt waar batterijprestaties cruciaal zijn. Deze vooruitgang versterkt BYD’s positie als technologisch leider, niet alleen in China, maar ook in opkomende markten zoals Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika.
Internationale expansie speelt ook een belangrijke rol in BYD’s strategie. Hoewel 90% van de verkoop nog steeds uit China komt, heeft BYD stappen gezet om zijn aanwezigheid te vergroten in Europa en andere regio’s. Het bedrijf heeft laten zien dat het kan navigeren door geopolitieke uitdagingen, zoals de recente handelstarieven van de EU en VS. Ondanks deze obstakels blijft BYD concurrerende prijzen en hoogwaardige voertuigen leveren, zoals blijkt uit de snelle acceptatie van hun modellen in nieuwe markten. Wel is het natuurlijk de vraag wat er gaat gebeuren met Trump aan de macht vanaf begin volgend jaar, waarbij ik denk dat investeerders dit ook als een van de grootste risic´s zien voor BYD. Persoonlijk denk ik dat BYD in het juiste internationale klimaat de fundamenten heeft een groot deel van de EV markt over te gaan nemen, echter is komende wetgeving in Amerika en de EU erg belangrijk en essentieel onderdeel om deze groeistrategie te laten lukken.
BYD blijft echter een dominante en leidende speler in de EV-markt met indrukwekkende verkoopcijfers, sterke marges en een sterke groeistrategie (met veel kansen internationaal). Hoewel zorgen over de vraag naar EV’s in China op de kortere termijn een risico vormen gezien de afhankelijkheid, tonen de cijfers aan dat BYD goed gepositioneerd is om te profiteren van de wereldwijde transitie naar duurzame mobiliteit. Met een sterke waarderingscase blijft BYD een aantrekkelijke investering.
Comments