top of page

JPMorgan noemt dit onbekende Chinese EV-merk als favoriet

In het kort:

  • De autobeurs in Beijing die kortgeleden plaatsvond was weer een moment waarop analisten hun topkeuzes onder de Chinese automakers hebben gekozen.

  • De verkoop van elektrische voertuigen (EV's) in China wordt verwacht te stijgen dankzij nieuwe stimuleringsbeleid, met een geschatte toename van 1 miljoen eenheden in verkopen dit jaar.

  • Internationale autofabrikanten zoals Volkswagen ondervinden toenemende concurrentie van lokale Chinese producenten, wat leidt tot strategische heroverwegingen en een focus op behoud van marktaandeel.


De Chinese automarkt staat bekend om zijn hevige concurrentie en snelle adoptie van elektrische voertuigen. Kortgeleden werd de grootste autobeurs van het jaar in Beijing georganiseerd. Deze beurs, die een breed scala aan binnen- en buitenlandse autofabrikanten aantrok, bood een goede showcase van wat er momenteel allemaal in de markt is, een markt die overigens ruim 50% groter is dan die van Europa.


Analisten hebben nu hun focus verlegd naar enkele Chinese merken zoals BYD en Leapmotor, die zich onderscheiden door hun vermogen om te profiteren van lokale marktkenmerken en overheidsstimuli. Deze automerken zijn door analisten van zowel JPMorgan als Jefferies aangewezen als de topkeuzes.


De aantrekkelijkheid van deze merken zit hem volgens deze analisten in de competitieve schaalvoordelen en het agressieve expansiebeleid in zowel binnen- als buitenland. Dit wisten we in principe al van BYD, echter is Leapmotor een naam die we minder vaak horen. Echter heeft het bedrijf kortgeleden mooie kwartaalcijfers neergezet, en lijkt het wellicht een pad richting winstgevendheid ingeslagen te zijn, iets wat tot nu toe enkel BYD en Tesla gelukt is in de EV sector. Ook produceert het bedrijf, net zoals BYD, de eigen onderdelen zoals de batterij en de motor. Dit is iets wat we graag zien bij EV bedrijven gezien de potentie om betere marges te realiseren hiermee vele malen hoger is dan bij bijvoorbeeld een nieuw EV merk als Xiaomi.


De aandelenkoers van Leapmotor sinds de beursgang:

BRON: CNBC


Eind maart werd er een significante financiële verbetering aangekondigd door Leapmotor tijdens de kwartaalcijfers. Het bedrijf heeft zijn nettoverlies aanzienlijk weten te verminderen en voor het eerst een positieve brutomarge gerapporteerd.


De verkleining van het nettoverlies tot 4,2 miljard yuan, een daling van bijna 18% ten opzichte van het voorgaande jaar, werd toegeschreven aan een betere productmix, lagere kosten en verbeterde efficiëntie. De bruto winstmarge, die een sprong maakte van -15,4% het jaar ervoor naar 0,5% vorig jaar, wordt verwacht verder te verbeteren in het komende jaar.

De omzetgroei was indrukwekkend met een toename van 35% tot 16,7 miljard yuan, hoofdzakelijk gedreven door hogere prijzen en grotere verkoopvolumes. Leapmotor wist vorig jaar 144.200 nieuwe energievoertuigen te leveren, wat een stijging van 30% is ten opzichte van het jaar ervoor. In de eerste twee maanden van dit jaar bedroegen de leveringen al 18.800 eenheden.



Een sleutelfactor in de kostenbeheersing van Leapmotor is dat het bedrijf dus helemaal zelfstandig functioneert als het gaat om onderzoek en ontwikkeling van drie cruciale elektrische systemen: de batterij, de motor, en de elektronische besturing. Deze systemen vertegenwoordigen ongeveer 60% van de totale materiaalkosten van een voertuig.


In april 2024 heeft Leapmotor een opmerkelijke groei in autoleveringen laten zien, met een totaal van 15.005 voertuigen. Deze cijfers vertegenwoordigen een jaar-op-jaar stijging van 71,96% en een bescheiden maand-op-maand stijging van 3%. Een belangrijke factor in deze groeiende cijfers was de bijdrage van de hoofd SUV-modellen van Leapmotor, de C11 en C10, waarvan de leveringen van alleen deze twee modellen de tienduizend eenheden oversteeg.


April was ook de maand waarin Leapmotor zijn nieuwste vlaggenschip, de MPV-achtige SUV C16, onthulde tijdens Auto China 2024. De pre-sale van de C16 startte met indrukwekkende pre-order cijfers, met 11.950 bestelde eenheden binnen 24 uur na lancering.


Leapmotor is momenteel in onderhandeling met andere autofabrikanten om deze kerncomponenten extern te leveren, wat de derde belangrijke strategie van het bedrijf markeert naast hun volledige zelfonderzoek en samenwerking met buitenlandse partners. Deze ontwikkelingen onderstrepen Leapmotor's ambitie om een dominante speler te worden in de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen.


Leapmotor is ook van plan om de Indiase markt te betreden, in de voetstappen van andere EV-makers zoals MG en BYD. Deze stap wordt ondersteund door een strategische samenwerking met Stellantis, die onlangs een aanzienlijke investering van $1,6 miljard deed in Leapmotor en ongeveer 20% van het bedrijf overnam. Deze samenwerking heeft geleid tot de vorming van Leapmotor International, een joint venture die zich richt op de export en verkoop van Leapmotor-producten buiten China.


De mogelijke intrede van Leapmotor in India zou kunnen leiden tot de lancering van budgetvriendelijke elektrische auto's. De Indiase markt heeft een enorme potentieel voor elektrische voertuigen, gezien de regering streeft naar een snellere adoptie van schone energiebronnen. Hoewel Stellantis officieel nog geen commentaar heeft gegeven op de plannen van Leapmotor voor India, wordt verwacht dat de aankondiging van de plannen binnenkort zal plaatsvinden. Dit zou een belangrijke ontwikkeling zijn voor de Indiase elektrische voertuigmarkt, die onlangs een daling zag in het aantal registraties van elektrische tweewielers.


De Chinese EV-markt

De Chinese markt voor elektrische voertuigen (EV's) wordt verwacht op het punt te staan om een mooie groei door te maken. Met een verwachte omzet van maar liefst $319 miljard in 2024 en een stabiele jaarlijkse groei van 5,69% tot 2028, reflecteert deze markt zowel de groeiende acceptatie van EV's onder consumenten in China als de intensieve ondersteuning door de Chinese overheid.


De groei in EV en hybride voertuigen in de Chinese markt (blauw EV, zwart hybride):

BRON: Statista


De EV-markt in China wordt verwacht om tegen het einde van 2028 een omzet van $398 miljard te bereiken, met een geschatte verkoop van 8,77 miljoen eenheden. Deze groei wordt ondersteund door zowel een toename in consumentenvraag als overheidsinitiatieven die het gebruik van elektrische voertuigen stimuleren. De gemiddelde prijs van een EV wordt geschat op $46.9k in 2024, wat de bereikbaarheid voor een breder publiek zou kunnen beïnvloeden.


China's overheidsbeleid speelt een cruciale rol in de acceleratie van de EV-markt. Subsidies en belastingvrijstellingen maken elektrische voertuigen aantrekkelijker en betaalbaarder voor consumenten. Dit beleid, samen met investeringen in de infrastructuur zoals laadstations, waarvan het aantal naar verwachting zal stijgen tot 1,090.00k in 2024, verlaagt de drempels voor consumenten om over te stappen op elektrische voertuigen.


De verwachtte groei van laadstations in China:

BRON: Statista


De Chinese overheid heeft dit jaar een nieuw stimuleringsbeleid geïntroduceerd dat gericht is op het bevorderen van de verkoop van nieuwe energievoertuigen. Subsidies, die kunnen oplopen tot meer dan $1.000 per voertuig, zijn bedoeld om de verkoop te stimuleren en de adoptie van elektrische voertuigen te versnellen. Analisten van Jefferies schatten dat deze maatregel de verkoop van personenauto's dit jaar met ongeveer 1 miljoen eenheden kan verhogen, waarbij de verhouding van nieuwe energievoertuigen naar verwachting zal stijgen tot 45%.


De strijd om marktaandeel is niet alleen beperkt tot Chinese fabrikanten. Internationale bedrijven zoals Volkswagen ondervinden aanzienlijke druk door de opkomst van kosteneffectieve Chinese producenten die beter inspelen op de lokale consumentenvoorkeuren. Deze ontwikkelingen dwingen buitenlandse fabrikanten om hun strategieën te herzien en zich mogelijk meer te concentreren op niche-segmenten waar zij nog competitief kunnen zijn.


De recente ontwikkelingen in de Chinese automarkt benadrukken een periode van transitie en intensivering van de concurrentie, vooral onder de invloed van lokale merken en overheidsbeleid gericht op duurzame energie. Voor beleggers en marktanalisten biedt deze dynamiek zowel uitdagingen als kansen, vooral voor diegenen die de verschuivingen in consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang kunnen benutten.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl




Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page