top of page

Bill Ackman denkt dat dit aandeel 400% kan gaan stijgen

In een wereld waarin Tesla’s koers in elkaar zakt en de verkoop van elektrische auto’s stagneert, is het soms een klassieke zet die verrast. Enter: Bill Ackman. De activistische miljardair en oprichter van Pershing Square Capital heeft zijn vizier gericht op Hertz. Ja, het autoverhuurbedrijf dat ooit failliet ging, nu opnieuw in de belangstelling staat — en volgens Ackman binnen enkele jaren kan verviervoudigen in waarde.


Of het blufpoker is of een briljante longterm bet, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar één ding is zeker: als Ackman iets koopt, kijkt Wall Street mee. En in dit geval claimt hij dat het aandeel richting de $30 kan — een stijging van bijna 400% ten opzichte van het huidige koersniveau van $6.


Tarieven en tweedehands auto’s: een onverwacht voordeel

Ackmans redenering begint bij de geopolitieke realiteit. Sinds de herinvoering van importtarieven door president Trump zijn de prijzen van auto's uit onder meer China en Europa flink opgelopen. Maar dat heeft een onverwacht neveneffect: ook de waarde van tweedehands auto’s stijgt.


Hertz, dat een vloot van zo’n 500.000 voertuigen exploiteert met een geschatte marktwaarde van $12 miljard, profiteert daarvan. Als de prijzen van gebruikte auto’s gemiddeld met 10% stijgen — zoals sommige analisten verwachten — dan stijgt de boekwaarde van de vloot met $1,2 miljard. Ter vergelijking: dat is meer dan de helft van Hertz’ volledige beurswaarde van ongeveer $880 miljoen. Het effect op de balans is dus fors, zonder dat er ook maar één nieuwe auto verkocht hoeft te worden.


Daarnaast speculeert Ackman dat hogere autoprijzen ertoe kunnen leiden dat Amerikanen vaker een auto huren in plaats van kopen. Dat verhoogt de ‘utilization rate’ van de vloot: een cruciale winstfactor in de verhuurbranche. Hertz zou daardoor niet alleen hogere prijzen kunnen vragen, maar ook een efficiënter wagenpark kunnen draaien. Minder stilstand betekent meer winst per voertuig.


Hertz mikt volgens het management op $1500 omzet per auto per maand, met afschrijvingen van rond de $300. Deze getallen liggen niet ver van de huidige realiteit, wat het volgens Ackman aannemelijk maakt dat het bedrijf deze marges op termijn stabiel kan realiseren.


Een koers van $30: realistisch of roekeloos?

Ackman’s prognose is helder: als Hertz erin slaagt om tegen 2029 een jaarlijkse EBITDA (bedrijfsresultaat vóór afschrijvingen) van $2 miljard te realiseren, en dat vermenigvuldigd wordt met een waarderingsmultiple van 7,5 (niet ongebruikelijk in de autosector), dan komt de bedrijfswaarde uit op $15 miljard. Per aandeel zou dat neerkomen op een koers van $30. Ter vergelijking: vandaag staat het aandeel op $6.


Maar er kleven ook forse risico’s aan deze investering. Hertz is een zogenoemde "heavily shorted stock". Meer dan 50% van de vrij verhandelbare aandelen wordt momenteel ingezet in shortposities — beleggers die gokken op een koersdaling. Dat wijst op fundamenteel wantrouwen in het businessmodel of financiële gezondheid van Hertz.


Toch betekent veel short interest ook dat het aandeel vatbaar is voor een short squeeze: wanneer shorters hun posities gedwongen moeten sluiten bij stijgende koersen, kan dat leiden tot abrupte koerssprongen. Het fenomeen deed zich eerder al voor bij meme-aandelen als GameStop. En Hertz — dat in het verleden al meerdere keren door Reddit-investeerders werd opgepikt — heeft die status niet geheel verloren.


Tel daarbij op dat Ackman bekendstaat als een activistische belegger die zich actief bemoeit met de strategie van zijn deelnemingen, en je hebt een recept voor potentieel vuurwerk.


Het verhaal van Hertz is er één van wederopstanding, volatiliteit en nu dus mogelijk ook van wedergeboorte. De fundamentals zijn op dit moment wankel: het bedrijf boekt amper winst, de marges zijn dun (brutomarge van zo'n 3%), en de schuldenlast is stevig. Maar als Ackman gelijk krijgt — en als macrotrends zoals duurdere auto’s en veranderend consumentengedrag in het voordeel van Hertz uitpakken — dan zou dit aandeel weleens een slapende reus kunnen zijn.

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page