top of page

Uber-aandeel nu bizar goedkoop?

In het kort:


  • Uber genereerde $7,8 miljard aan vrije kasstroom in 12 maanden — meer dan Tesla ($4,4B) en Netflix ($6,9B) — maar wordt verhandeld tegen een veel lagere waardering.

  • 60% van alle boekingen komt van slechts 18% van de gebruikers via Uber One, een lidmaatschapsmodel dat klantloyaliteit en transacties verdrievoudigt.

  • Ubers bezorg- en mobiliteitsnetwerk is winstgevend in >30 landen, groeit met >15% per jaar, en vormt de springplank voor autonome voertuigen zonder zelf die technologie te hoeven ontwikkelen.

 

Uber heeft zich in de afgelopen jaren omgetoverd van een verlieslatend groeibedrijf naar een cash-printende reus in de mobiliteits- en bezorgsector. Toch lijkt de waardering van het aandeel, ondanks recente koersstijgingen, niet de volledige fundamentele waarde van het bedrijf te weerspiegelen.


Een van de meest overtuigende argumenten voor de onderwaardering van Uber is de indrukwekkende vrije kasstroom. In de afgelopen twaalf maanden genereerde Uber $7,8 miljard aan vrije kasstroom, een bedrag dat hoger is dan dat van bedrijven als Netflix en Tesla, ondanks hun veel hogere marktkapitalisaties.


Vrije kasstroom Uber:

Bron: Finchat
Bron: Finchat

Voor 2025 schatten analisten een vrije kasstroom van ongeveer $8,3 miljard, maar gezien Ubers consistente outperformance – in 2024 overtrof het de verwachtingen met $6,9 miljard tegen een geschatte $6,3-$6,5 miljard – is het aannemelijk dat dit cijfer opnieuw wordt overtroffen. Een voorspelling van meer dan $9 miljard aan vrije kasstroom voor 2025 is niet onrealistisch.

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Met een huidige marktkapitalisatie impliceert dit een koers-vrije kasstroomverhouding van ongeveer 21 op basis van afgelopen-jaar cijfers, en zelfs lager (rond de 15) als de verwachtingen voor 2025 worden meegerekend. Ter vergelijking: bedrijven als Ulta Beauty en Dollar General, die in veel minder dynamische sectoren opereren, handelen tegen vergelijkbare ratio’s.


Dit suggereert dat Uber wordt gewaardeerd als een commodity-aandeel, ondanks zijn groeipotentieel en operationele kracht.


Een punt van discussie is de rol van verzekeringsreserves in de kasstroomcijfers. Deze reserves, die Uber aanhoudt voor potentiële uitbetalingen, worden door sommige analisten niet als volledig vrije kasstroom beschouwd, omdat ze niet worden gebruikt voor dagelijkse operaties. In Q3 2023 merkte het management echter op: “Insurance reserves will go down in the first half of 2025.” Deze daling is al begonnen, en met stabiele of dalende verzekeringskosten – ondersteund door vlakke CPI-gegevens voor verzekeringen – wordt dit minder een belemmering.


Zelfs als deze reserves worden afgetrokken, blijft de kasstroomgeneratie robuust, wat de waardering verder ondersteunt.


Impact van verzekeringsreserves op vrije kasstroom Uber:

Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Ubers schaalvoordelen zijn een belangrijke pijler van het concurrentievoordeel. Het bedrijf is wereldwijd actief in meer dan 30 landen en is in acht van zijn top-10 markten de leidende speler in bezorging, met uitzondering van de VS (30% marktaandeel, achter DoorDash) en één andere markt. In landen als Australië, Canada en Frankrijk domineert Uber zowel in mobiliteit als bezorging. Deze geografische spreiding en marktleiderschap stellen Uber in staat om operationele efficiëntie te maximaliseren.

Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Een motor achter deze schaalvoordelen is het Uber One-lidmaatschap, dat een loyale en hoogfrequente gebruikersbasis creëert. In slechts één jaar tijd groeide het aandeel van de bruto boekingen (het totale geldbedrag dat via het platform wordt getransacteerd) dat door Uber One-leden werd gedreven van 50% naar 60%. Dit betekent dat 18% van de maandelijkse actieve gebruikers verantwoordelijk is voor 60% van de bruto boekingen.


CEO Dara Khosrowshahi: “When somebody becomes an Uber One member, on average, they transact about three and a half times higher than when they are not an Uber One member.”

Dit toont aan hoe het lidmaatschap niet alleen de klantretentie verhoogt, maar ook de transactie-intensiteit.


Het Uber One-model lijkt op dat van Amazon Prime of Costco, waarbij abonnees psychologisch worden gestimuleerd om meer te besteden om de waarde van hun lidmaatschap te maximaliseren. Met een jaar-op-jaar groei van 60% in het aantal leden en voordelen zoals 5% cashback, versterkt Uber One de klantloyaliteit.


Dit heeft ook operationele voordelen: een hogere transactie-intensiteit zorgt voor meer ritten per uur voor chauffeurs, wat hun inkomsten verhoogt (tot potentieel $30 per uur zonder wachttijd) en de efficiëntie van het platform verbetert. Deze netwerkeffecten maken Uber aantrekkelijker voor zowel gebruikers als chauffeurs, waardoor concurrenten als Lyft en DoorDash achterblijven.


Naast mobiliteit en maaltijdbezorging heeft Uber zijn portfolio uitgebreid naar boodschappen (freight), een segment dat vaak wordt onderschat. De boodschappenbusiness genereert jaarlijks $10 miljard aan bruto boekingen, drie keer groter dan die van Instacart, een bedrijf dat juist bekendstaat om deze niche. Ongeveer 18% van Ubers maandelijkse actieve gebruikers heeft al iets besteld via dit segment, wat wijst op een groeiende adoptie.


Belangrijker nog: tijdens de earnings call werd duidelijk dat de boodschappenbusiness eindelijk winstgevend is geworden, na eerder break-even of licht verlieslatend te zijn geweest. Hoewel de marges lager zijn dan die van mobiliteit of pure bezorging, toont dit Ubers vermogen om nieuwe inkomstenstromen te ontwikkelen en te optimaliseren.

 

Een potentieel transformerende factor voor Ubers toekomst is de integratie van autonome voertuigen. Hoewel AV’s momenteel een kleine rol spelen, positioneert Uber zich als een cruciale speler in deze opkomende markt. In Austin, Texas, heeft Uber een pilot met Waymo-voertuigen gelanceerd, waarbij deze AV’s beter presteren dan 99% van de menselijke chauffeurs op basis van benuttingsgraad.


Dit onderstreept Ubers unieke waardepropositie: doordat Uber al een groot gebruikersbestand heeft, biedt het autonome voertuigbedrijven directe toegang tot miljoenen potentiële klanten. Daardoor kunnen deze bedrijven hun voertuigen direct inzetten en inkomsten genereren, zonder eerst zelf een klantenbestand te hoeven opbouwen.


In tegenstelling tot concurrenten die hun eigen AV-technologie ontwikkelen, zoals Tesla, kiest Uber voor een platformstrategie. Het werkt samen met meerdere AV-bedrijven, waaronder Waymo, het Chinese Pony, en Momenta voor Europese expansie in 2026. Deze samenwerkingen minimaliseren de kapitaalintensieve risico’s van eigen ontwikkeling, terwijl Uber profiteert van de schaal van zijn netwerk.


De data ondersteunt deze strategie: in Austin hadden Waymo-voertuigen in de eerste 30 dagen bijna dubbel de benuttingsgraad van AV’s in San Francisco, waar geen Uber-integratie was.


Ubers partnerschappen met vlootbeheerders (50.000 wereldwijd) vereenvoudigen de uitrol van AV’s verder. Een AV-bedrijf kan zijn technologie ontwikkelen, een samenwerking aangaan met een autofabrikant, en via Uber direct toegang krijgen tot vraag en vlootbeheer  voor schoonmaak en onderhoud.

 

Ubers operationele discipline is een andere factor die de onderwaardering benadrukt. Ondanks de explosieve operationele kasstroom stijging, is de aandelencompensatie juist aan het dalen, wat de verwatering voor aandeelhouders beperkt.


Aandelencompensatie versus operationele vrijekasstroom

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Daarnaast heeft Uber kostenbeheersing getoond door de acquisitiekosten voor nieuwe chauffeurs te halveren wanneer deze al actief zijn op een ander deel van het platform (bijvoorbeeld van mobiliteit naar bezorging). Dit verlaagt de marketingkosten en versterkt de schaalvoordelen.


Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Wisselkoersschommelingen vormden een tijdelijke tegenwind in het afgelopen kwartaal: de gerapporteerde omzetgroei bleef 3% achter op de omzetgroei tegen constante valuta. Dit betekent dat de onderliggende groei sterker was dan op het eerste gezicht lijkt, maar werd afgezwakt door ongunstige valuta-effecten. Toch blijft de onderliggende groei  dus robuust, met een verwachte omzetgroei van boven de 15% in een stabiele valutamarkt.


Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Een laatste punt is de marktperceptie. Uber kampt met een negatief imago uit het verleden, toen het miljarden verloor in een race om marktaandeel. Dit sentiment lijkt de huidige waardering te beïnvloeden, ondanks de fundamentele ommekeer. De vergelijking met bedrijven als Netflix, die snel van verlies naar hoge kasstroomgeneratie gingen, is treffend.


Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Uber heeft deze transitie in ongeveer twee jaar voltooid, maar het is mogelijk dat de markt dit nog niet volledig erkent. De 40% koersstijging in 2024 weerspiegelt slechts een deel van de fundamentele verbeteringen, die mogelijk in een sneller tempo zijn gevorderd dan de aandelenkoers.

 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page