Volgens Elon Musk kan deze investering 1500% stijgen komende jaren
- Rens Boukema

- 5 mei
- 3 minuten om te lezen
In het kort:
Tesla zag in Q1 2025 een omzetdaling van 9% en een winstdaling van 40%, terwijl het aandeel YTD 30% daalde.
Elon Musk voorspelt dat Tesla op termijn meer waard kan worden dan Apple, Microsoft, Amazon, Nvidia en Alphabet samen – goed voor een waardering van $15 biljoen.
De autonome robotaxi-ambities, met een verwachte start in juni in Austin, vormen de kern van Musk’s groeivisie.
Tesla (NASDAQ: TSLA) zit midden in een uitdagend jaar: het aandeel is 30% gedaald sinds januari 2025 en staat daarmee in de onderste regionen van de S&P 500. Tegelijkertijd blijft CEO Elon Musk de lat torenhoog leggen: Tesla zou op termijn meer waard kunnen zijn dan de vijf grootste bedrijven ter wereld bij elkaar – een waardering van $15.000 miljard.
De aandelenkoers van Tesla de afgelopen 3 jaar:

Ter vergelijking: Tesla’s huidige marktwaarde bedraagt $900 miljard. Dat betekent dus een potentiële koersvermenigvuldiging van ruim 16x. Toch staat Tesla er op korte termijn financieel behoorlijk zwak voor. De Q1-cijfers laten zien:
Omzetdaling van 9% naar $19,3 miljard, tegenover $23,3 miljard in Q1 2024
Winstdaling van 40% op non-GAAP basis, tot $0,27 per aandeel
Operationele marge van 5,5% – het laagste niveau in zes jaar
En belangrijk: Tesla leverde in Q1 slechts 336.681 voertuigen, een daling van 13% ten opzichte van een jaar eerder en het laagste kwartaalvolume sinds 2021.
Waar komt Musk’s extreme waarderingsvisie vandaan?
Volgens Musk ligt de toekomst van Tesla niet in auto’s, maar in autonome diensten:
“Mijn overtuiging dat Tesla het meest waardevolle bedrijf ter wereld wordt, komt overweldigend door autonome voertuigen en humanoïde robots.”
Daarom komt in juni een belangrijke mijlpaal: de lancering van Tesla’s robotaxi-dienst in Austin, Texas. Als deze pilot slaagt, kan Tesla een volledig autonome ride-sharingdienst uitrollen, zonder dure chauffeurs of dure lidar-systemen.
Robotaxi's: de $100 miljard kans
Tesla zet vol in op een ‘pure vision’-aanpak: enkel camera’s en AI, zonder lidar of radar. Concurrent Waymo (Alphabet) gebruikt juist een combinatie van lidar, radar en HD-kaarten, wat hun systeem minder schaalbaar maakt en veel duurder: $100.000 aan hardware per auto, versus Tesla’s verwachte Cybercab-kosten van minder dan $30.000.
Volgens Adam Jonas (Morgan Stanley) kan Tesla in 2035 al 900.000 robotaxi's op de weg hebben. Zijn schatting:
$93.800 omzet per taxi per jaar
Totale omzet: $84 miljard
Nettoresultaat: $17 miljard, mogelijk oplopend naar $120 miljard in 2040
Met dergelijke marges (20%+), zou Tesla een veel hogere winstgroei kunnen realiseren dan nu op basis van autoverkoop wordt aangenomen.
Is het aandeel nu te duur?
Op het eerste gezicht: ja. Tesla handelt momenteel op 130 keer de verwachte winst over 2025. Dat lijkt extreem, zeker omdat het bedrijf de laatste vier kwartalen gemiddeld 7% onder analistenverwachtingen presteerde (bron: LSEG). Maar die waardering reflecteert ook een optie op extreme groei:
Wall Street verwacht nu 15% winstgroei per jaar tot 2026
Morgan Stanley voorziet echter 20% omzetgroei per jaar voor de komende 20 jaar
De verwachte marges voor robotaxi’s en robots zijn veel hoger dan bij EV’s, dus winstgroei zou die van de omzet kunnen overtreffen
Als Musk gelijk krijgt, is de huidige waardering goedkoop in retrospectief.
De unieke blik: Tesla is een 'moonshot', geen waardebelegging
Tesla is op dit moment geen belegging voor rationele waardebeleggers. De cijfers over Q1 2025 zijn ronduit zwak. De koers staat ver onder de top van $488 in de afgelopen 52 weken. Maar Tesla is tegelijkertijd een van de weinige beursgenoteerde bedrijven die een geloofwaardig scenario schetsen waarin ze een hele industrie – of zelfs meerdere – volledig kunnen ontwrichten.
Wie vandaag in Tesla investeert, koopt in op een visie, geen winst-per-aandeel. Als robotaxi’s werkelijkheid worden én Tesla die markt weet te domineren (zoals Musk voorspelt: 99% marktaandeel), dan is een $15 biljoen waardering niet per definitie absurd.
Tesla biedt geen zekerheid, maar wel de kans op extreme asymmetrische rendementen.
De robotaxi’s technisch en juridisch slagen
Tesla’s schaalvoordelen zich uitbetalen
De markt bereid is Tesla te waarderen als techbedrijf, niet als autofabrikant
Voor wie dat gelooft, is dit zeker een kans. Voor wie dat niet gelooft, zijn er genoeg andere aandelen met betere fundamentals en lagere risico’s!





































































































































Opmerkingen