top of page

Hebben analisten het mis over deze twee flink gedaalde aandelen?

In het kort:

  • Tesla en Boeing behoren tot de meest verkochte aandelen op Wall Street, iets wat interesse heeft gewekt onder beleggers.

  • Tesla's aandelen daalden afgelopen maand verder, na een downgrade door Wells Fargo.

  • Ook Boeing daalde door zorgen over hun kwaliteitscontrole en problemen in het bestuur.


In de meedogenloze arena van de beurs zijn Tesla en Boeing recentelijk in het oog van de storm beland, met aandelen die kelderden onder het gewicht van respectievelijk marktuitdagingen en kwaliteitscontroleproblemen.


Tesla, ooit de lieveling van de markt vanwege zijn indrukwekkende inkomsten en leveringscijfers, heeft dit jaar moeite gehad zijn positie vast te houden, mede door tegenvallende verkopen in China, wat resulteerde in een daling van 27% in 2024. Boeing, aan de andere kant, heeft te maken gehad met toenemende kwaliteitscontrolezorgen, wat leidde tot een aanzienlijke daling van 23% dit jaar.


Kan Boeing het roer omgooien?

Boeing, een wereldleider in de vliegtuigproductie, navigeert door een periode van significante uitdagingen en veranderingen binnen het bedrijf. Met een daling van ongeveer 23% sinds het begin van het jaar door veiligheidsproblemen die de aandelenkoers drukken, is de vraag of dit het juiste moment is om in te stappen of ver weg te blijven van dit aandeel.


De aandelenkoers van Boeing sinds de beursgang:


Boeing's laatste kans op schoon schip en een crisisbeëindiging

Boeing, geconfronteerd met een serieuze vertrouwenscrisis bij regelgevers, investeerders en klanten, staat op een kritiek keerpunt. De recente leiderschapswijzigingen en de zoektocht naar een nieuwe CEO bieden nu een kans om de aanhoudende problemen aan te pakken en het bedrijf opnieuw te positioneren.


De aankondiging van het aftreden van CEO Dave Calhoun en de vervanging van andere sleutelfiguren binnen het bedrijf markeren een periode van ingrijpende veranderingen in de top van Boeing. Met minder dan vijf jaar aan het roer, heeft Calhoun geprobeerd de crisis, ontstaan door de twee tragische 737 Max-crashes, het hoofd te bieden. De benoeming van Stephanie Pope als opvolger van Stan Deal, en de introductie van Steven Mollenkopf als voorzitter, zijn stappen die de urgentie onderstrepen om de crisis te beteugelen en het vertrouwen te herstellen.


In het vierde kwartaal van het 2023 rapporteerde Boeing een nettoverlies van $30 miljoen, of 4 cent per aandeel, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het verlies van $663 miljoen, of $1.06 per aandeel, het jaar ervoor. Bij het aanpassen voor eenmalige posten, rapporteerde Boeing echter een veel groter nettoverlies, van 47 cent per aandeel.


Dit detail onderstreept maar weer het belang van het onderscheiden tussen operationele resultaten en incidentele kosten of opbrengsten, wat essentieel is voor investeerders die het onderliggende prestatievermogen van het bedrijf willen begrijpen.Deze cijfers, hoewel nog steeds wijzend op een verlies, suggereren een opmerkelijke veerkracht in het aangezicht van uitdagingen.


Een positief teken is de vrije kasstroom van het bedrijf, die $2,95 miljard bedroeg in het kwartaal, waarmee het de verwachtingen van analisten overtrof. Deze kasstroom is cruciaal omdat het de capaciteit van het bedrijf weerspiegelt om geld te genereren na het financieren van de bedrijfsvoering en kapitaaluitgaven, een indicatie dat Boeing effectief beheer toepast in zijn kosten en investeringen.


De omzetgroei van Boeing met 10% op jaarbasis naar $22,02 miljard is ook noemenswaardig. Deze toename is een bewijs van het geleidelijk herstel in de vraag naar commerciële vliegtuigen, naast mogelijke verbeteringen in hun defensie- en ruimtevaartdivisies, waar nu nog geen winstgevendheid behaald is. Het weerspiegelt een veerkrachtige vraag in de sectoren waar Boeing actief is, ondanks de uitdagingen van de afgelopen jaren, waaronder de COVID-19 pandemie en de specifieke (vertrouwen) problemen rond de 737 MAX.


De reductie in het nettoverlies en de groei in zowel vrije kasstroom als omzet suggereren dat Boeing mogelijk op een goede weg is met zijn herstel. Voor investeerders en marktvolgers is de belangrijkste vraag hoe duurzaam deze verbeteringen zijn. Zullen verdere verbeteringen in operationele efficiëntie, vraagherstel en kostenbeheersing blijven bijdragen aan positieve financiële resultaten voor Boeing? Alleen de tijd zal leren of Boeing daadwerkelijk in staat gaat zijn het bedrijfsmodel stabieler en winstgevender te maken.


De uitdagingen voor de nieuwe CEO

De nieuwe CEO zal te maken krijgen met een reeks complexe uitdagingen. Ten eerste is er de noodzaak om de productiekwaliteit te verbeteren en de verscherpte controle door regelgevers, klanten en investeerders te navigeren. Daarnaast zal de nieuwe CEO de taak hebben om de commerciële en defensieafdelingen van Boeing, die beide onder druk staan, weer winstgevend te maken. Genoeg om je eerste maanden en waarschijnlijk jaren als nieuwe CEO te vullen zou je denken.


Onder de mogelijke kandidaten voor de CEO-positie bevinden zich Stephanie Pope, Dave Gitlin en Patrick Shanahan. Pope's financiële achtergrond en succes in het dienstenbedrijf, Gitlin's ervaring in de lucht- en ruimtevaart bij Carrier en United Technologies, en Shanahan's eerdere werkzaamheden bij Boeing zelf en Spirit AeroSystems, maken hen sterke kanshebbers.


Ondanks de uitdagingen heeft Boeing een substantiële backlog aan vliegtuigen, die dus nog steeds in hoge vraag zijn. De mogelijke overname van Spirit AeroSystems, die naar verwachting zonder aandelenuitgifte zal worden gefinancierd, kan verdere positieve ontwikkelingen voor Boeing betekenen. Echter, de recente prestatie van het aandeel en de lagere brutomarges roepen vragen op over de kortetermijnvooruitzichten en de waardering van het aandeel.



Drastische cultuuromslag noodzakelijk

Voor Boeing is een ingrijpende cultuuromslag essentieel. De nieuwe CEO zal niet alleen de relatie met gefrustreerde luchtvaartmaatschappijen moeten herstellen, maar ook moeten samenwerken met productiemedewerkers, regelgevers en leveranciers om het vertrouwen in Boeing's productie- en kwaliteitscontroleprocessen te herwinnen. Deze veranderingen vereisen een nieuwe leider die ervaring heeft met lucht- en ruimtevaart en fabricage, en die in staat is om de commerciële luchtvaartactiviteiten van het bedrijf te gaan stabiliseren.


Tesla: groei binnen handbereik?

Tesla, het boegbeeld van de wereldwijde elektrische voertuigenmarkt, navigeert door een periode van financiële en operationele turbulentie, met neerwaartse bijstellingen van koersdoelen en dalende winstverwachtingen. Terwijl de eerste kwartaalleveringen naar verwachting zullen missen, tonen recente rapporten van analisten een gemengd beeld van de toekomst van het bedrijf.


De aandelenkoers van Tesla sinds de beursgang:

Analisten minder positief

Citi-analist Itay Michaeli signaleert een uitdagend eerste kwartaal voor Tesla, met een verlaagd koersdoel van $196. De lagere leveringsprognoses onderstrepen de agressieve schattingen van Wall Street voor 2024 en 2025, die volgens Michaeli te hoog lijken. Bernstein's Toni Sacconaghi, bekend om zijn extreem voorzichtigere houding ten opzichte van Tesla, zet het koersdoel zelfs op $120, een daling van bijna 30% ten opzichte van het huidige niveau, verwijzend naar zwakke vraag in China en Europa en productiebeperkingen in de VS.


Dit is echter een erg extreme uitspraak en zou impliciet betekenen dat de gehele EV-markt in een meerjarige neerwaartse trend terecht zou komen. Uiteraard is dit niet ondenkbaar, echter is er op dit moment nog weinig te zeggen over een afname in EV verkopen voor de komende paar jaar. Deze conclusie, enkel vanuit een matig begin van 2024, vind ik dan ook erg voorbarig. Het zal uiteindelijk ook grotendeels afhangen van de wereldwijde economische situatie, en bijvoorbeeld de ontwikkelen rond de rentebesluiten in de VS, ontwikkelingen in China, en andere landen over de wereld.


De recente ontwikkelingen rond Tesla hebben ertoe geleid dat ook analisten van Wells Fargo de groei van het bedrijf in twijfel trekken, met als dieptepunt een downgrade naar een gelijkwaardige sell rating. De opmerking van Wells Fargo dat Tesla nu een "groeibedrijf zonder groei" is, weerspiegelt een diepere bezorgdheid over de toekomst van het bedrijf in een snel veranderende markt.


De pogingen van Tesla om de vraag te stimuleren door de prijzen te verlagen, hebben een prijzenoorlog veroorzaakt, met name in China, maar lijken hun effect te verliezen. Deze strategie, die eens werd gezien als een krachtige manier om de verkoop te stimuleren en marktaandeel te winnen, staat nu ter discussie gezien de gematigde groei en dalende prijzen. De verkoopvolumes stegen slechts met 3% in de tweede helft van 2023 ten opzichte van de eerste helft, terwijl de prijzen met 5% daalden, wat duidt op een afnemende effectiviteit van deze tactiek.



De problemen van Tesla begonnen in oktober duidelijk te worden met waarschuwingen over een vertraging in de vraag. Deze zorgen werden sterker in januari toen Tesla aankondigde dat de groei dit jaar "aanzienlijk lager" zou zijn, een sentiment dat werd weerspiegeld in de voorzichtige commentaren van andere autofabrikanten, EV-leveranciers en zelfs autoverhuurbedrijven.


Als een EV-bedrijf met een zeer hoge waardering, heeft Tesla aanzienlijk geleden. De recente daling heeft zo´n $245 miljard van de marktwaarde van het bedrijf weggevaagd en heeft zelfs Elon Musk van de troon gestoten als 's werelds rijkste persoon. Ondanks deze daling wordt het aandeel nog steeds verhandeld tegen ongeveer 58 keer de toekomstige winst op het moment van schrijven, wat als hoog gezien wordt door veel analisten.


Hierbij wordt door veel mensen echter aangehaald dat Tesla veel meer is dan enkel een EV-bedrijf. Dit is in zekere zin waar, en rechtvaardigt voor velen deze hoge waardering, maar is Tesla op dit specifieke moment al daadwerkelijk een AI-aandeel te noemen zoals veel investeerders het noemen?


Tesla heeft een indrukwekkende weg afgelegd door als eerste autofabrikant in meer dan een halve eeuw zich vanuit het niets op te bouwen tot massaproductie. Het heeft vijf massaal geproduceerde modellen op de markt gebracht en heeft zich uitgebreid met activiteiten in energie, opslag en verschillende diensten, inclusief het Supercharger-netwerk. Echter, deze nevenactiviteiten lijken weinig bij te dragen aan de winstgeneratie van het bedrijf, waarbij meer dan 85% van de omzet voortkomt uit de verkoop en leasing van elektrische voertuigen.


Iets wat steeds meer analisten benoemen is dat, ondanks de sterke focus op innovatie en de disruptieve benadering van de automobielmarkt onder leiding van Elon Musk, een groeiend deel van Tesla's winst, buiten de autoverkoop, afkomstig is van niet-duurzame bronnen, zoals de verkoop van regelgevende kredieten en rente-inkomsten. Dit wijst op een interessant verschil tussen de perceptie van Tesla als een baanbrekend technologiebedrijf en de realiteit van zijn bedrijfsmodel dat sterk leunt op traditionele inkomstenbronnen. Om dit te verduidelijken kijken we eens naar de aanhoudende inkomsten uit de verkoop van koolstofkredieten.


Met een opbrengst van $1,79 miljard uit deze verkoop in 2023, blijkt Tesla's rol in de markt voor koolstofkredieten niet alleen lucratief, maar ook van cruciaal belang voor het bedrijfsmodel en financiële gezondheid. Deze inkomstenbron, die in eerste instantie werd verwacht af te nemen naarmate concurrenten hun productie van elektrische voertuigen zouden opvoeren, heeft Tesla's verwachtingen overtroffen en haar positie als marktleider versterkt.


Interessant is dat ondanks een lichte daling van 7% in het vierde kwartaal van 2023 ten opzichte van het voorgaande jaar, de totale jaarinkomsten uit de verkoop van koolstofkredieten in 2023 zijn toegenomen. De verkoop van koolstofkredieten, die bijna zuivere winst vertegenwoordigt voor Tesla gezien de minimale extra kosten om deze te verdienen, speelt een sleutelrol in de strategie van het bedrijf.


Het benadrukt ook Tesla's invloed op de bredere markt voor koolstofkredieten door andere autofabrikanten een mechanisme te bieden om aan emissienormen te voldoen. Dit onderstreept maar weer de invloed van Tesla niet alleen als fabrikant van elektrische voertuigen, maar ook als een belangrijke speler in de transitie naar een duurzamere automobielindustrie. Echter vraag ik mij wel af hoelang deze inkomstenbron zal blijven groeien jaar-op-jaar, gezien dit uiteraard op lange termijn niet een stabiele inkomstenbron zal blijven.


In het licht van deze feiten en de aanhoudende uitdagingen in de automobielindustrie, lijkt de huidige waardering van Tesla, die ver boven die van traditionele autofabrikanten ligt, door sommigen moeilijk te rechtvaardigen op basis van de operationele prestaties van het bedrijf. Echter zit er volgens anderen juist veel meer in deze waardering verwerkt dan enkel de huidige inkomstenstromen van Tesla. Hoewel deze discussie over de wel of niet gegronde waardering van Tesla dan ook nog wel even voort zal duren, wat zeker is is dat we enkel kunnen stellen dat alleen de toekomst zal uitwijzen wie er uiteindelijk gelijk zal hebben.



Vooruitkijkend

De potentiële heropleving van zwaar getroffen aandelen zoals Tesla en Boeing biedt een kans op herstel, maar vereist voor ons als investeerder een zorgvuldige afweging van de risico's en kansen. Met de markt op een kantelpunt, is het zoeken naar tekenen van herstel binnen de groeicijfers van deze bedrijven.


Voor Boeing is het voornamelijk afhankelijk hoe het nieuwe management zich zal ontwikkelen, en met name hoe zij de huidige problemen aan denken te kunnen pakken. Voor Tesla ben ik zelf benieuwd of de geplande prijsverhogingen van specifieke modellen, na een periode van kortingen, effect zullen hebben op de verkoopcijfers. Het is te hopen dat hiermee de prijsoorlog langzaam af zal nemen, iets wat overigens voor zowel Tesla als BYD, de grote concurrent, voordelig uit kan pakken.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page