top of page

NIO verlaagt nogmaals de verwachtingen: Wall Street waarschuwt

In het kort:

  • NIO verlaagt de verwachtingen voor voertuigleveringen in het eerste kwartaal van 2024 van 31.000-33.000 naar ongeveer 30.000 voertuigen.

  • Analyse van Mizuho Securities voerde zojuist een downgrade door naar "neutraal" vanwege zorgen over afnemende vraag en afnemende liquiditeit in de EV-markt.

  • Ondanks de groei van de inkomsten, blijft NIO verlieslijdend met een nettoverlies van $2,9 miljard in 2023, en worstelt het met uitdagingen zoals binnenlandse concurrentie, onzekere internationale expansie en druk op marges.


Het werd ons niet in dank afgenomen toen we afgelopen jaren waarschuwden voor NIO. Het Chinese elektrische voertuigbedrijf NIO bevindt zich in turbulent water, al helemaal nu het zijn leveringsprognose voor het eerste kwartaal van 2024 verlaagt van een eerder geschatte 31.000-33.000 voertuigen naar ongeveer 30.000. Deze aanpassing komt te midden van uitdagingen zoals dalende verkopen in de eerste twee maanden van 2024 en een onderliggende versnellende concurrentiestrijd in de Chinese EV-markt.


De recente prestaties van NIO in de levering van elektrische voertuigen (EV's) werpen een licht op de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd in de hevig concurrerende Chinese EV-markt. Ondanks een jaar-op-jaar groei van 30% in 2023, met een totaal van 160.038 geleverde voertuigen, blijft NIO achter bij zijn voornaamste concurrent en marktleider BYD, dat een indrukwekkende stijging van 62% in de jaarlijkse EV-leveringen rapporteerde.


De maandelijkse leveringscijfers van NIO tonen ook een zorgwekkende trend: een daling van 44% in januari tot 10.055 voertuigen vergeleken met december, en een verdere afname van 19% in februari tot 8.132 voertuigen. Deze dalingen onderstrepen de noodzaak voor NIO om zijn strategieën aan te passen en te gaan innoveren om het groei-momentum te herstellen en de concurrentiepositie tegenover marktleiders zoals BYD te versterken.


De aandelenkoers van NIO sinds de beursgang:


Financiële turbulentie

Ondanks een snelle omzetgroei van $720 miljoen in 2022 naar $7,3 miljard in 2023, blijft NIO verliesgevend met een nettoverlies van $2,9 miljard in 2023. Dit duidt op een aanzienlijke toename van de verliezen ten opzichte van het voorgaande jaar. Bovendien zorgt de zwakke verwachtingen voor het eerste kwartaal, met verwachte leveringen ver onder de consensusverwachtingen van analisten, voor extra druk op het bedrijf.


NIO staat voor een reeks uitdagingen, waaronder hevige binnenlandse concurrentie, onzekerheid over internationale expansieplannen, en een fragiele Chinese economie. Deze factoren, samen met hogere rentetarieven en dalende marges, maken de weg vooruit moeilijk voor NIO. Met voertuigmarges die dalen van 20,9% in Q4 2021 naar 11,9% in Q4 2023, ondervindt het bedrijf de gevolgen van kosteninflatie en een wereldwijde prijzenoorlog in de EV-sector.


Wall Street wordt voorzichtig

JPMorgan heeft NIO afgewaardeerd van 'Neutraal' naar 'Underweight' met een verlaagd koersdoel van $5, van $8,50. Dit, aangezien NIO eerder dit jaar een verkoopvolume van ongeveer 191.000 eenheden voor 2024 voorspelde. Dit was aanzienlijk lager dan de consensusverwachting van 220.000 tot 240.000 eenheden. CLSA heeft begin dit jaar ook zijn beoordeling voor NIO aangepast, van 'Kopen' naar 'Outperform', met een verlaagd koersdoel van $6, van een eerdere $9,80.


Deze herziening volgde op NIO's laatste financiële resultaten, waarbij een bescheiden daling in de gemiddelde verkoopprijs en een toename van het nettoverlies werden gerapporteerd. Ondanks de uitbreiding van NIO's infrastructuur, waaronder het netwerk van accuwisselstations, benadrukte CLSA de uitdagingen in het behalen van een groeitraject dat sterk genoeg is om deze verliezen tegen te gaan. Morgan Stanley en Jefferies hebben hun prijsdoelstellingen verlaagd naar respectievelijk $10 en $5,90.


Deze downgrades weerspiegelen de toenemende zorgen over afnemende vraag en afnemende liquiditeit in de EV-markt op Wall Street, die naar verwachting tot in 2025 problemen zullen blijven opleveren voor EV-fabrikanten. Analisten anticiperen nu op een groei van de EV-markt van slechts 15% in 2024, een aanzienlijke vermindering ten opzichte van eerdere voorspellingen.


Terwijl NIO een indrukwekkende groei van bijna 31% in voertuigleveringen in 2023 rapporteerde, vertoont 2024 tot nu toe een ander beeld. Het bedrijf leverde 18.177 voertuigen in de eerste twee maanden van dit jaar, een daling van 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Deze daling komt te midden van een toenemende concurrentie, vooral van BYD's betaalbare modellen, en een algehele vertraging in China's EV-markt.



Handhaven van R&D-investeringen

NIO heeft in het afgelopen jaar RMB 13,4 miljard ($1,86 miljard) besteed aan onderzoek en ontwikkeling, en heeft plannen om dit niveau van investeringen in 2024 te handhaven. Deze toewijding aan R&D onderstreept het streven van NIO naar voortdurende innovatie, met prioriteiten zoals de uitbreiding van het verkoopnetwerk, ontwikkeling van oplaad- en accu-wisselinfrastructuur, een tweede merk en volgende generatie modellen.


In een poging de accuwissel-diensten te revolutioneren, werkt NIO samen met andere autofabrikanten zoals Changan, Geely, Chery en JAC. Deze strategie van openheid, ook toegepast op hun oplaadpalen, waarvan 82% van de energie wordt geleverd aan gebruikers van andere merken, markeert een belangrijke stap naar een meer inclusief en interoperabel ecosysteem binnen de EV-markt.


De introductie van Ledao

Met de aankondiging van een nieuw merk, Ledao (Onvo in het Engels), richt NIO zich op de familieauto-markt, door te focussen op zowel kosteneffectieve aankoop- als gebruikskosten. Ledao gaat zich richten op het lanceren van één model per jaar, beginnend met een assortiment dat zowel SUV's als sedans omvat, geprijsd tussen RMB 200.000 en 300.000. Echter is het nog maar de vraag of dit merk wel winstgevend zal zijn, gezien de marges hoogstwaarschijnlijk niet direct zullen verbeteren.



Terwijl NIO vroeger nog wel eens werd beschouwd als de "Tesla van China", heeft het bedrijf al een tijd te maken met aanzienlijke tegenwind die zijn positie op de markt bedreigt. Ondanks een indrukwekkende groei in het verleden, suggereren recente ontwikkelingen een onzekere toekomst. Investeerders en marktanalisten zullen nauwlettend moeten kijken hoe NIO deze uitdagingen aanpakt, terwijl het bedrijf blijft streven naar winstgevendheid en marktdominantie in de competitieve EV-industrie.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page