top of page

Hierdoor kelderen BYD-aandelen vandaag

In het kort:

  • Aandeel BYD keldert met ruim 9% na prijsverlagingen op 22 EV- en hybride modellen, ondanks recordkoers vorige week.

  • Prijsverlagingen tot 34%, o.a. Seagull hatchback (-20%) en Seal sedan (-34%), in aanloop naar vermoedelijke prijsstrijd.

  • Citi ziet toegenomen showroomverkeer (+30 à 40%), maar ook risico op sectorbrede margedruk bij andere merken zoals Geely (-7,29%) en Xpeng (-4,19%).


Het Chinese autoconcern BYD, wereldwijd een van de grootste producenten van elektrische voertuigen (EV’s), heeft maandag tot over de 9% van zijn beurswaarde verloren, ondanks dat het aandeel vorige week nog op een record stond.


De reden? Een verrassende en scherpe prijsverlaging op 22 modellen, wat bij beleggers zorgen oproept over marges, winstmarges en het mogelijke begin van een nieuwe prijsoorlog in de EV-markt.


De koers van BYD de afgelopen 5 jaar:

Bron: TradingEconomics
Bron: TradingEconomics

Wat er is gebeurd: tot 34% korting op populaire modellen

Op 23 mei kondigde BYD via het Chinese sociale mediaplatform Weibo aan dat het tot eind juni forse kortingen geeft op een groot deel van zijn aanbod elektrische en plug-in hybrides.


  • De Seagull hatchback, een populaire instap-EV, daalde in prijs met 20% naar 55.800 yuan (ongeveer $7.780).

  • De Seal dual-motor sedan, een auto die concurreert met modellen zoals Tesla's Model 3, ging zelfs 34% omlaag tot 102.800 yuan.


Ook eerder dit jaar verlaagde BYD al prijzen op zijn Han sedans en Tang SUV’s, met dalingen van respectievelijk 10,35% en 14,3% vergeleken met eerdere versies.


Waarom doet BYD dit?

Volgens analisten van Citi is de prijsstrategie bedoeld om marktaandeel te behouden en showroombezoek te stimuleren in een markt die steeds meer verzadigd raakt. Zij melden een stijging van 30% tot 40% in het aantal bezoekers in BYD-showrooms op 24 en 25 mei, vergeleken met het voorgaande weekend.


Deze cijfers geven aan dat de prijsverlaging haar eerste doel lijkt te bereiken: meer klanten in de winkel. Maar beleggers zien vooral de keerzijde: dunne marges en een risico op sectorbrede prijsdruk.


De angst voor een prijsrace naar de bodem heeft zeker niet alleen BYD geraakt. Ook andere Chinese EV-producenten kregen maandag een flinke tik op de beurs:


  • Geely verloor 7,29%.

  • Great Wall Motor daalde met 2,94%.

  • Li Auto ging 4,93% lager.

  • Xpeng, een directe concurrent in het lagere en middensegment, zakte 4,19%.


Deze brede daling wijst op een groeiende bezorgdheid bij beleggers over structurele margedruk in de EV-sector, zeker als de concurrentie in de prijssfeer toeneemt.


Ondanks de koersdalingen blijven Citi-analisten opvallend positief over het middensegment van de markt. In hun rapport van 26 mei stellen zij dat bedrijven met modellen onder de 200.000 yuan (circa $27.800) relatief veilig zitten, omdat de concurrentie daar minder intens is. Ze voorzien zelfs “robuste verkoopgroei” in dat segment.


De daling van 9% in de koers van BYD vertaalt zich in miljardenverlies aan marktkapitalisatie, maar vertelt ook een fundamenteel verhaal:


  • BYD ruilt winstmarge in voor marktaandeel.

  • Bij een prijsverlaging van 34% op een model als de Seal, moet de volumeverkoop substantieel stijgen om de margedaling te compenseren. Stel dat BYD op de Seal een marge van 20% had bij de oude prijs, dan is die marge volledig weggevaagd tenzij er grote schaalvoordelen zijn.

  • Dat roept vragen op: heeft BYD genoeg operationele efficiëntie om deze prijsdruk aan te kunnen? Of is dit een signaal dat de vraag begint te stagneren in de thuismarkt?


In Europa doet BYD het overigens behoorlijk goed, voor het eerst in zijn geschiedenis heeft het Chinese autobedrijf hier meer elektrische auto’s verkocht dan Tesla. In april 2025 registreerde BYD 7.231 voertuigen, een stijging van 169% ten opzichte van een jaar eerder.


De cijfers: Tesla zakt, BYD stijgt

Merk

Registraties april 2025

Jaar-op-jaar groei

BYD

7.231

+169%

Tesla

~7.200 (geschat)

-49%

Tesla verliest terrein door een combinatie van strategische problemen:

  • Model Y-wijziging, waardoor leveringen tijdelijk afnemen.

  • Elon Musk's politieke statements, die bij Europese consumenten negatief vallen.

  • Sterkere concurrentie, vooral vanuit China.


BYD kruipt hierdoor naar de tiende plek in Europa:

Bron: CNEVPOST
Bron: CNEVPOST

De Dolphin Surf: BYD’s prijsbom in Europa

De sterke groei van BYD is geen toeval. Het bedrijf voerde recentelijk zijn tiende model op de Europese markt in: de Dolphin Surf.Deze compacte hatchback speelt rechtstreeks in op de prijsgevoelige consument:


  • Vanafprijs promotioneel: €19.990

  • Standaardprijs: €22.950 voor 322 km bereik

  • Topversie: €24.990 voor 507 km actieradius


Met deze combinatie van lage prijs en fatsoenlijk bereik positioneert BYD zich strategisch onder Tesla’s Model 3 en boven de goedkoopste stads-EV’s van Europese merken.


BYD’s forse prijsverlagingen lijken op korte termijn effectief om klanten te trekken, maar zetten de winstgevendheid onder druk en zetten de toon voor een potentiële prijsoorlog in de Chinese EV-markt. Hoewel analisten vooralsnog positief zijn over het lage en middensegment, blijft het onzeker hoe houdbaar deze strategie is op langere termijn. De komende kwartaalcijfers van BYD zullen cruciaal zijn om te zien of deze tactiek zich vertaalt in hoger volume, stabiele marges en winstgroei – of juist in een race naar de bodem.


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page