Waarom beleggers nu massaal Tesla aandelen kopen - en is dat nog slim?
- Jelger Sparreboom
- 2 uur geleden
- 4 minuten om te lezen
In het kort:
Beleggers kopen massaal Tesla-aandelen nu succesvolle tests met bestuurderloze auto's de hoop op een AI-toekomst aanwakkeren.
De enorme beurswaarde leunt volledig op de belofte van toekomstige miljardenwinsten uit robotaxi's en robots.
Critici waarschuwen echter dat dalende marges en hevige concurrentie de huidige koers fundamenteel onhoudbaar maken.
De financiële markten gonzen weer van activiteit rondom Tesla. Het aandeel claimde recent opnieuw zijn historische hoogtepunt en beleggers drukken massaal op de koopknop. De directe aanleiding voor dit hernieuwde enthousiasme ligt in Austin, Texas. Daar rijden de voertuigen van het bedrijf nu rond zonder menselijke veiligheidsmonitors aan boord. Dit beeld van een volledig autonome auto die door de stad navigeert, voedt de overtuiging dat de transitie van een autofabrikant naar een AI- en roboticagigant is begonnen. Beleggers kijken hierbij ver voorbij de verkoopcijfers van vandaag en richten hun blik op een toekomst gedomineerd door robotaxi's en humanoïde robots.
Koers Tesla

Aan deze toekomstvisie hangt een astronomisch prijskaartje. De huidige waardering van 1,5 biljoen dollar overstijgt de gecombineerde marktwaarde van Toyota, Volkswagen en General Motors ruimschoots. Voorstanders zien een logisch pad naar deze cijfers via technologische dominantie. Critici wijzen naar de fundamentele terugkijkende cijfers en zien een gevaarlijke kloof tussen de beurskoers en de economische realiteit. Beide kampen hebben sterke argumenten in handen. Het verhaal van Tesla is op dit moment een botsing tussen twee compleet verschillende werelden: de belofte van morgen en de harde cijfers van vandaag.
De miljardenbelofte van autonomie en robots
Het optimistische narratief draait volledig om executie van Elon Musks visie voor de komende tien jaar. De recente tests in Austin zonder veiligheidsingrepen markeren een cruciaal punt voor de softwareontwikkeling. Analisten van Morgan Stanley en Wedbush zien hierin de voorbode van een enorme vloot. Zij voorspellen dat Tesla volgend jaar opschaalt naar duizend autonome voertuigen op de weg. Tegen 2035 zou dit aantal moeten groeien naar een miljoen robotaxi's. Deze groei is noodzakelijk voor Musk om zijn volledige compensatiepakket van 1 biljoen dollar te ontgrendelen. Hiervoor moet de marktwaarde van het bedrijf stijgen naar 8,5 biljoen dollar en moeten er 20 miljoen voertuigen en 10 miljoen Full Self-Driving abonnementen worden verkocht.
Huidige omzet Tesla

De verdienmodellen achter deze visie gaan verder dan alleen taxiritten. De Cybercab, waarvan de productie in april 2026 moet starten, heeft volgens schattingen een operationele kostprijs van slechts 20 tot 40 cent per mijl. Dit ligt aanzienlijk lager dan de huidige markttarieven. Een conservatief model laat zien dat deze tak tegen 2030 goed kan zijn voor 54 miljard dollar aan omzet. Daarnaast speelt de Optimus-robot een sleutelrol. Deze humanoïde robots, met een verwachte verkoopprijs van 30.000 dollar, boren een compleet nieuwe markt aan. De robotica-tak kan tegen het einde van het decennium nog eens 24 miljard dollar toevoegen aan de omzet. Tesla profiteert hierbij van verticale integratie en een enorme hoeveelheid data, waarmee het bedrijf de productie veel sneller kan opschalen dan concurrenten. Beleggers kopen met het aandeel dus een optie op dominantie in zowel de transport- als de arbeidsmarkt.
Fundamentele barsten in het groeiverhaal
Tegenover de futuristische vergezichten staat een nuchtere analyse van de huidige marktpositie. De voorsprong die Tesla ooit had als pionier in elektrische voertuigen is verdampt. Concurrenten hebben het technologische gat gedicht. In Europa en de Verenigde Staten knabbelen merken als BMW, Ford en Hyundai aan het marktaandeel. In China's werelds grootste automarkt, groeit de totale verkoop van elektrische auto's met dubbele cijfers, terwijl Tesla terrein verliest aan lokale giganten als BYD en XPeng. Deze concurrentieslag dwingt tot prijsverlagingen. De operationele marges zijn hierdoor fors gedaald en de winstgevendheid staat onder druk. De inkomsten uit regelgevingskredieten, lang een pijler onder de winst, vertonen eveneens een dalende trend.
Operationele marge Tesla

Ook op het gebied van autonomie is de strijd nog lang niet gestreden. Waymo beschikt momenteel over een commerciële vloot van 2500 voertuigen en heeft plannen om dit aantal volgend jaar uit te breiden naar 3500. Zij hebben al meer dan 100 miljoen autonome mijlen afgelegd. Tesla bevindt zich met een vloot van 50 tot 150 testvoertuigen in een veel vroeger stadium. Daarnaast zorgen macro-economische factoren voor tegenwind. Hoge rentetarieven maken autoleningen duurder en drukken de vraag. De extreem hoge koers-winstverhouding, die voor 2027 nog steeds op 150 wordt geschat, laat geen enkele ruimte voor fouten.
Consensus WPA verwachting

Elke vertraging in de uitrol van de Cybercab of tegenvallende verkoopcijfers kan het sentiment doen kantelen. De huidige beurskoers lijkt zwaar te leunen op FOMO (Fear Of Missing Out) en het geloof in één persoon, terwijl de onderliggende autofabrikant worstelt met een stagnerend productaanbod en toenemende concurrentie.
Ook bij sterk gepolariseerde aandelen als Tesla geldt dat het uiteindelijke rendement niet alleen wordt bepaald door de koersontwikkeling, maar ook door de kosten die beleggers onderweg maken. Zeker bij internationale aandelen en actieve handelsstrategieën kunnen valutakosten en transactietarieven een merkbaar verschil maken. Wie zijn rendement wil optimaliseren, doet er daarom goed aan ook kritisch naar de brokerkeuze te kijken.
MEXEM werd door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025.
Beleggers handelen er goedkoop en betrouwbaar, met slechts 0,005 procent aan valutakosten tegenover 0,25 procent bij DEGIRO en SAXO Bank, een verschil dat voor de gemiddelde belegger kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s per jaar. Daarmee geldt MEXEM voor veel beleggers als de meest complete keuze voor wie lage kosten en internationale spreiding belangrijk vindt.





















































