Tesla aandelen kunnen ruim 25% stijgen volgens een analist van Stifel
- Mika Beumer
- 1 uur geleden
- 3 minuten om te lezen
In het kort
Tesla Inc. (TSLA) zou volgens analist Stifel meer dan 25% kunnen stijgen nu het bedrijf vorderingen maakt in de ontwikkeling van robotaxi’s en het Full Self‑Driving‑systeem.
De prijsdoelstelling werd verhoogd van $483 naar $508 per aandeel, waarmee een potentieel opwaarts van 26% vanaf de slotkoers vorige week wordt uitgesproken.
De kernelementen zijn de uitbreiding van robotaxi‑dienstverlening in grote Amerikaanse steden, verbeterde autonome rijmogelijkheden en nieuwe voertuigmodellen zoals de Cybertruck en de instapwagen.
Robotaxi en autonome technologie worden drijvende kracht
Tesla heeft in het derde kwartaal opnieuw sterke cijfers gepresenteerd: de omzet kwam uit op $28,10 miljard, ruim boven de verwachting van $26,37 miljard. Analist Stephen Gengaro van Stifel ziet vooral de ontwikkelingen rond robotaxi en Full Self‑Driving (FSD) als de nieuwe groeimotor. Volgens hem maken de geplande introducties in Austin en de Bay Area duidelijk dat Tesla al begint met robotaxi‑operaties zonder veiligheidsschauffeur, met de bedoeling om dit eind 2025 in 8 tot 10 stedelijke markten uit te rollen. Daarbij wordt ook gekeken naar staten zoals Nevada, Florida en Arizona.
Gengaro wijst erop dat verbeterde “reasoning capabilities” in het FSD‑systeem binnenkort toegevoegd worden, functies waarmee het voertuig bijvoorbeeld optimaal parkeerplekken kan vinden of complexere beslissingen in real‑world scenario’s kan nemen. Hij ziet dit als een belangrijke katalysator, omdat Tesla daarmee niet alleen auto's verkoopt, maar ook een autonome mobiliteitsdienst opbouwt.
Volgens het model van Stifel is ongeveer $130 per aandeel van de waardering toe te schrijven aan de kernautomotive‑activiteiten. Het resterende potentiële opwaarts van zo’n $185 tot $160 per aandeel is gekoppeld aan FSD en robotaxi. Daarbij toont Gengaro zich kritisch over het Optimus‑robotplatform van Tesla en waardeert hij dit conservatief op circa $29 à $30 per aandeel. Het zwaartepunt blijft dus de autonome rijtechnologie.
Breder ecosysteem en productstrategie als fundament
Naast de robotaxi‑ambitie blijft Tesla actief in meerdere strategische troeven die volgens analisten op lange termijn waarde genereren. Zo zijn er refreshes van de Model 3 en Model Y in de pijplijn, en een nieuwe instapwagen (“Model 2”) wordt verwacht (hoewel vertragingen niet zijn uitgesloten) wat de verkooppotentie verruimt. De impact van het verdwijnen of afnemen van de federale belastingkrediet voor elektrische voertuigen leidt Tesla deels op te vangen door deze vernieuwing van het productaanbod.
Tesla introduceert goedkopere instapmodellen: Model 3 Standard en Model Y Standard bieden eenvoudiger uitrusting tegen scherpere prijs

Het bijkomende voordeel is dat Tesla niet alleen produceert, maar ook softwareabonnementen genereert via FSD. Die abonnementsstromen hebben hoge marges en dragen bij aan schaalbare inkomsten buiten enkel autoverkoop. De combinatie van hardware‑ontwikkeling, software‑diensten en toekomstgerichte mobiliteitsconcepten vormt zo het ecosysteem waarmee Tesla zich onderscheidt van klassieke autofabrikanten.
Daarnaast speelt de internationale expansie een rol, net als de energieopslag‑ en zonneactiviteiten waarin Tesla actief is. Hoewel de robotaxi‑focus de meeste aandacht krijgt, is het geheel van productinnovatie, autonome technologie en wereldwijde diffusie wat de analisten doet geloven in meerdere jaren solide groei.
Tesla is in de VS nog altijd de marktleider betreft EV's

Risico’s, waardering en het perspectief
Hoewel de vooruitzichten veelbelovend zijn, zijn er ook duidelijke risico’s. Autonoom rijden zonder menselijke bestuurder blijft onderhevig aan regelgeving, veiligheidstests en publieke perceptie. Tesla gebruikt een camera‑gebaseerd systeem in plaats van lidar, wat door analisten als concurrentierisico wordt genoemd. De penetratie van FSD in nieuwe voertuigen is voor 2026‑2027 ingeschat op circa 15‑20%. Dit betekent dat veel waarde nog in de toekomst ligt en afhankelijk is van succesvolle uitvoering.
De waardering is niet gering. De koersdoelstelling van $508 suggereert een opwaarts van 26% vanaf het slot van vorige week. Buiten de waardering blijven de meeste analisten positief gestemd, maar tonen zij ook terughoudendheid door de tijdshorizon en het risicoprofiel van autonome mobiliteit. Het is een strategische zet voor beleggers die geloven dat Tesla de transitie naar robotaxi’s daadwerkelijk realiseert.
Analist Stephen Gengaro ziet dat de Forward PE van Tesla rond de 229 ligt

Kortom, Tesla bevindt zich op een technologisch kruispunt waarbij het succes van robotaxi‑ en autonome rijdiensten er toe kan leiden dat het bedrijf wordt gezien als veel meer dan een autobouwer, een disruptor van de mobiliteitssector. Voor beleggers is dit moment mogelijk het begin van de verspilling van een nieuwe fase waarin groei, schaal en technologie samenkomen.
Beleggers die, net als Tesla, inspelen op technologische schaalvergroting weten dat structureel rendement niet alleen afhangt van innovatie, maar ook van efficiëntie bij uitvoering. Transactiekosten en valutamarges kunnen op termijn immers een groot verschil maken in nettoresultaat.
MEXEM werd door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025. De broker rekent slechts 0,005 % valutakosten, tegenover 0,25 % bij DEGIRO en SAXO Bank, een verschil dat voor internationale beleggers jaarlijks kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s. Daarmee biedt MEXEM een van de meest complete platforms voor wie lage kosten, wereldwijde toegang en directe handel in Amerikaanse groeiaandelen zoals Tesla belangrijk vindt.





















































