Tesla is veel meer dan alleen een autobedrijf
In het kort:
Tesla wordt door analisten steeds vaker gezien als meer dan alleen een autofabrikant, en dit kan een positieve invloed hebben op de waardering.
Elon Musk overweegt om Tesla's software voor zelfrijdende auto's te licenseren. Daarnaast groeit het batterijbedrijf van Tesla snel.
Analist Dan Ives heeft een zeer optimistische kijk op Tesla en hanteert een van de hoogste price targets op Wall Street.
Vraag aan een willekeurig persoon wat Tesla is, en het antwoord zal waarschijnlijk "autofabrikant" zijn. Maar volgens experts zoals Dan Ives van Wedbush is die definitie te beperkend. Dan Ives, een analist bij Wedbush, benadrukt dat wie Tesla slechts als een autoproductiebedrijf ziet, het grotere plaatje over het hoofd ziet.
Ives voert een zogenaamde 'sum-of-the-parts' (SOTP) waardering uit op Tesla. De SOTP waardering is, simpel gezegd, een methode om naar de afzonderlijke bedrijfsonderdelen binnen een groter bedrijf te kijken en te bepalen of er een groot verschil is tussen de waardering van die onderdelen en de prijs waar het aandeel momenteel wordt verhandeld. Deze benadering is niet nieuw. Grote namen zoals General Electric, Google en Alibaba krijgen vaak ook dit soort waarderingen.
Hoewel Tesla geen plannen heeft om op te splitsen, zijn er ontwikkelingen die beleggers niet mogen negeren. Onlangs opende Tesla haar supercharging netwerk voor niet-Tesla EV's, wat investeerders beleggers in zekere zin dwong om opnieuw naar de waarde van dit netwerk te kijken.
Maar het oplaadnetwerk is slechts een deel van het verhaal. Binnen Tesla ziet Ives aparte, en waardevolle bedrijfsonderdelen voor bijvoorbeeld AI, batterijen, energie en natuurlijk nog de auto's.
Tesla gebruikt AI om zijn zelfrijdende modellen te trainen. Elon Musk heeft hoge verwachtingen van deze technologie. Hij hoopt dat hun software zo geavanceerd wordt dat bestaande Tesla-auto's met een simpele handeling kunnen veranderen in zelfrijdende robotaxi's. Bovendien hintte Musk onlangs dat Tesla overweegt zijn zelfrijdende software te licenseren aan andere automakers.
Het batterijsegment van Tesla is ook indrukwekkend. Het bedrijf verkoopt batterijopslag-producten die in het tweede kwartaal van 2023 met meer dan 220% zijn gegroeid. Het potentieel van deze sector wordt onderstreept door het feit dat CATL, 's werelds grootste batterijfabrikant, een marktkapitalisatie van ongeveer $137 miljard heeft. Deze markt is dus echt niet te onderschatten.
Analist Ives is optimistisch en benadrukt dat Tesla door zijn diverse bedrijfssegmenten in het algemeen lagere kosten kan realiseren. AI speelt hierin een cruciale rol en met de focus op volledige autonomie is er een grote markt om aan te boren.
Toch moeten beleggers zich ervan bewust zijn dat, hoewel de vooruitzichten rooskleurig zijn, Tesla nog steeds het merendeel van zijn inkomsten haalt uit de verkoop van auto's.
De waardering van Ives voor Tesla is uitermate positief, met een koersdoel van $350 per aandeel - een van de hoogste op Wall Street. Ter vergelijking: slechts 39% van de analisten die het bedrijf volgen, geeft een koopadvies, terwijl het gemiddelde voor bedrijven in de S&P 500 ongeveer 55% is. De toekomst van Tesla ziet er kortom rooskleurig uit, maar zoals altijd bij investeren geldt: doe je eigen onderzoek en begrijp waarin je investeert.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl
Wil je meer lezen?
Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.