top of page

Dit is de reden waarom Tesla daalt

In het kort:

  • Tesla heeft de prijzen van verschillende elektrische voertuigen in China verlaagd, wat leidt tot zorgen onder beleggers over prijzenoorlogen en vraag naar EV's.

  • De verlagingen volgen kort op de prijsverlagingen van de Chinese concurrent Zeekr.

  • Ondanks de prijsverlagingen is de vraag naar EV's in China dit jaar toch relatief stabiel gebleven.

Tesla heeft opnieuw zijn prijzen verlaagd voor de Chinese markt - de grootste automarkt ter wereld. De nieuwe prijsverlagingen zijn gepubliceerd na een weekend waarin het bedrijf een nieuwe korting van 8.000 yuan (ongeveer $1.100) aankondigde voor bepaalde Model 3 sedans. Daarnaast zijn de prijzen voor de Model Y voertuigen met 14.000 yuan (ongeveer $2.000) gedaald.

Bij het openen van de markt op maandag daalden Tesla-aandelen met ruim 2%, terwijl de S&P 500 en Nasdaq Composite respectievelijk met 0,2% en 0,4% stegen. Dit toont aan dat beleggers onrustig en negatief reageren op het nieuws.


De recente prijsverlaging van Tesla volgt kort na een soortgelijke stap van de Chinese concurrent Zeekr, een EV-bedrijf dat eigendom is van Geely. Zeekr heeft de prijzen voor drie versies van zijn Zeekr 001 crossover voertuig met gemiddeld $5.000 verlaagd. Of Tesla's prijsverlaging een directe reactie was op Zeekr of gewoon een aanpassing aan de marktomstandigheden blijft onduidelijk, aangezien Tesla niet reageerde op verzoeken om commentaar.

De algemene vraag naar elektrische voertuigen in China blijft echter sterk. Volgens Citi-analist Jeff Chung zijn er tot juli ongeveer 3 miljoen elektrische voertuigen (op batterij) verkocht, een stijging van 23% ten opzichte van het voorgaande jaar. Zeekr's aandeel van deze markt is bescheiden, met 55.000 verkochte maar liefst BEV's (battery electric vehicle), maar vertegenwoordigt toch een indrukwekkende jaarlijkse groei van 127%. In vergelijking verkocht Tesla in de eerste helft van 2023 ongeveer 294.000 BEV's in China, een stijging van 50% ten opzichte van vorig jaar.


Toch is de gestage trend van prijsverlagingen door automakers, waaronder Tesla, een punt van zorg voor beleggers. De legendarische belegger Benjamin Graham stelde dat op de korte termijn de aandelenmarkt een "stemmachine" is, maar op de lange termijn een "weegmachine". Beleggers zullen de komende maanden nauwlettend in de gaten houden hoe de markt deze bedrijven weegt op het gebied van vraag en eventuele winstgevendheid. De koersontwikkeling in de komende maanden kan ons veel gaan vertellen.

En terwijl lagere prijzen meestal betekenen dat de winstmarges onder druk staan, zoals blijkt uit Tesla's operationele winstmarge die dit kwartaal daalde met bijna 5% vergeleken met vorig jaar, hebben ze echter ook geleid tot een recordaantal leveringen. Tesla leverde in het tweede kwartaal een recordaantal van 466.140 EV's en ligt op koers om in 2023 ongeveer 1,8 miljoen EV's te leveren, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 1,3 miljoen in 2022.


Dit record in het aantal leveringen is een van de redenen waarom Tesla-aandelen dit jaar met ongeveer 97% zijn gestegen, veel meer dan de respectievelijke stijgingen van 16% en 30% van de S&P 500 en Nasdaq Index. Hoewel de koers van Tesla hard is gestegen dit jaar, kunnen beleggers zich beter voorbereiden op wat volatiliteit deze week. Het zal interessant zijn om te zien hoe de markt de nieuwe prijsverlagingen verwerkt.

Vind je dit concept leuk en zou je meer van dit soort artikelen willen lezen? Laat het ons weten door dit artikel even te liken.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.n

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Nu abonneren

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..