top of page

Begroting 2025 treft beleggers en ondernemers met forse belastingverhogingen

In het kort

  • De effectentaks stijgt van 0,15 % naar 0,30 %, wat beleggers met grote portefeuilles direct treft.

  • Winsten uit vennootschappen worden zwaarder belast door hogere roerende voorheffing en strengere voorwaarden voor dividenden.

  • De fiscale druk verschuift van arbeid naar consumptie, vermogen en beleggingen, wat spaarders en ondernemers zwaar raakt.


De federale begroting die deze week is goedgekeurd in België laat weinig twijfel bestaan over de richting die de overheid inslaat. Om het groeiende begrotingstekort aan te pakken, kiest de regering ervoor om de belastingdruk verder te verschuiven van arbeid naar consumptie, beleggingen en vermogensopbouw. De Programmawet die hiermee gepaard gaat, bevat een reeks fiscale maatregelen die beleggers, ondernemers en vermogende particulieren zwaar treffen.


De verhoging van de effectentaks, nieuwe beperkingen rond dividenduitkeringen en strengere voorwaarden voor fiscale gunstregimes tekenen een beeld van een overheid die de financiële marge steeds nauwer maakt. Wie investeert via de beurs, geld opbouwt via een vennootschap of vermogen wil nalaten aan zijn kinderen, zal voortaan rekening moeten houden met hogere lasten en strengere regels.


Bart De Wever presenteert als eerste minister de federale begroting 2025 aan de Kamer:

Bart De Wever presenteert als eerste minister de federale begroting 2025 aan de Kamer
Bron: VRT

Effectentaks stijgt naar 0,30 %: vermogen extra aangeslagen

Een van de meest in het oog springende maatregelen uit de goedgekeurde begroting is de verdubbeling van de jaarlijkse effectentaks. Deze taks stijgt van 0,15 % naar 0,30 % en geldt op effectenrekeningen met een gemiddelde waarde van meer dan één miljoen euro.


De uitbreiding van deze taks treft vooral beleggers met grotere portefeuilles, die vaak op zoek zijn naar langetermijnrendement via aandelen, fondsen of obligaties. Op een portefeuille van € 2 miljoen betekent dit een jaarlijkse belasting van € 6.000. De overheid scherpt bovendien de controle aan: transacties die bedoeld lijken om de taks te ontwijken bijvoorbeeld door het splitsen van rekeningen of tijdelijke overdrachten moeten voortaan gemeld worden aan de fiscus.


Hogere roerende voorheffing op winstuitkering uit vennootschappen

Ondernemers krijgen eveneens te maken met zwaardere fiscaliteit wanneer ze winst uit hun vennootschap willen halen. De roerende voorheffing bij het uitkeren van dividenden stijgt effectief van 15 % naar 18 tot 30 %, afhankelijk van het regime.


Voor het VVPRbis-regime en de liquidatiereserve twee populaire formules voor kleine vennootschappen om fiscaal voordelig winst opzij te zetten veranderen de spelregels aanzienlijk. Zo wordt de wachttermijn voor de liquidatiereserve verkort van vijf naar drie jaar, maar wie te vroeg uitkeert, betaalt voortaan de volle pot van 30 %.


Deze ingreep vermindert sterk de aantrekkelijkheid van de vennootschap als “spaarinstrument” voor zelfstandigen. De fiscale prikkel om winst vast te houden en pas na enkele jaren aan verlaagd tarief uit te keren, wordt ondermijnd door strengere voorwaarden en hogere tarieven.


België verscherpt fiscale regels voor beleggers en ondernemingen in nieuwe begroting:

België verscherpt fiscale regels voor beleggers en ondernemingen in nieuwe begroting:
Bron: Thomas Guenter

Beleggingen zwaarder belast via premietaksen en beurstaks

Wie zijn vermogen probeert te laten groeien via de beurs, krijgt ook daar te maken met een batterij aan heffingen. Bovenop de verhoogde effectentaks blijven ook de roerende voorheffing van 30 %, de Reynderstaks op fondsen, de beurstaks (0,12 tot 1,32 %) en de premietaksen op verzekeringsproducten (2 tot 4 %) actief.


Hoewel er voorlopig nog geen algemene meerwaardebelasting is ingevoerd, blijft het risico aanwezig dat dit in een volgende begrotingsronde alsnog gebeurt. De huidige maatregelen maken alvast duidelijk dat passief inkomen en kapitaalinkomsten almaar zwaarder geviseerd worden dan werkinkomen.


Verhoging van BTW en indirecte taksen

Naast directe belastingen op vermogen bevat de begroting ook verhogingen van indirecte belastingen. Zo stijgt de btw in verschillende sectoren, onder meer op bepaalde diensten en goederen, wat consumenten extra onder druk zet.


Ook andere kleinere taksen, zoals de vliegtaks en de pakjestaks, worden opgetrokken of uitgebreid. Hoewel deze vaak worden voorgesteld als “ecologische” of “logistieke” correcties, zijn ze in de praktijk gewoon extra bronnen van overheidsinkomsten.


Btw op vliegtickets verdubbelt van 6 naar 12 procent: reizen wordt duurder

Btw op vliegtickets verdubbelt van 6 naar 12 procent: reizen wordt duurder
Bron: De Tijd

Onzekere toekomst voor vermogenden in België

De fiscale verstrenging leidt tot groeiende onrust bij ondernemers en beleggers. Fiscalisten signaleren een toename van vragen over emigratie, verplaatsing van vermogensstructuren en alternatieven buiten de klassieke vennootschap.


De mogelijke invoering van een zogeheten exit taks bij het verplaatsen van de maatschappelijke zetel van een vennootschap naar het buitenland maakt deze beslissing echter niet eenvoudig. Wie België wil verlaten met een actief bedrijf of grote portefeuille, moet rekening houden met mogelijke meerwaardebelastingen bij vertrek.


Begroting 2025: ontmoediging van sparen en investeren

Hoewel de begrotingstekorten reële zorgen zijn, wijzen experts op de mogelijke negatieve langetermijneffecten van deze koers. Door vermogen en beleggingen steeds zwaarder te belasten, riskeert België zijn aantrekkingskracht voor kapitaal te verliezen.


Ook op het vlak van binnenlandse investeringen kan de verhoogde druk nefaste gevolgen hebben. Minder ondernemers zullen geneigd zijn om hun winsten te herinvesteren, terwijl spaarders en beleggers hun strategie herbekijken in functie van fiscale efficiëntie in plaats van rendement.


De federale begroting van 2025 vormt zo een duidelijk signaal: het belastingklimaat in België wordt zwaarder, complexer en minder voorspelbaar. Door een historisch hoge schuldenlast ziet de overheid zich genoodzaakt om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren en bestaande belastingen te verhogen.


Voor wie vermogen opbouwt of overdraagt, wordt fiscale planning daardoor niet alleen noodzakelijk maar ook risicovoller. De echte kost van deze koerswijziging zal pas zichtbaar worden wanneer beleggers en ondernemers hun gedrag beginnen aan te passen aan dit nieuwe fiscale evenwicht.


De zwaardere fiscale druk op beleggingen en vermogensplanning dwingt steeds meer particulieren om te kijken naar alternatieven die minder afhankelijk zijn van beursvolatiliteit en complexe fiscale regimes. Wie zijn portefeuille wil blijven laten groeien zonder voortdurend te moeten anticiperen op nieuwe taksen, vindt in internationaal gespreid vastgoed een stabieler uitgangspunt. Ook particuliere beleggers kunnen zo inspelen op de behoefte aan voorspelbare inkomstenstromen buiten de beurs.


Het vastgoedfonds CORUM Origin realiseerde sinds 2012 een gemiddeld IRR van 6,75% over tien jaar, met maandelijkse potentiële huurinkomsten en volledige ontzorging via het vastgoedbeheer. De portefeuille is gespreid over 17 landen en 7 sectoren, waardoor schokken in één markt minder doorwegen. Wie vóór 31 december 2025 instapt, ontvangt bovendien 3% cashback op de initiële investering.


Vraag nu de gratis brochure aan en ontdek vrijblijvend of CORUM Investments past bij uw beleggingsstrategie.



 
 
 

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page