top of page

Van Rivaliteit naar Partnerschap: GM en Ford Omarmen Tesla's Technologie

Rabi Safi

In het kort:

  • General Motors (GM) heeft aangekondigd Tesla's elektrische voertuig oplaadnetwerk en technologieën te gaan gebruiken, net als hun concurrent Ford Motor eerder al deed.

  • GM en Ford gaan een oplaadpoort gebruiken die door Tesla is ontworpen, de NACS (North American Charging Standard), in plaats van de huidige industrienorm CCS, beginnend in 2025.

  • Deze samenwerkingen met Tesla zijn winstgevend voor zowel GM, Ford als Tesla zelf, en zetten druk op andere autofabrikanten en de Amerikaanse overheid om Tesla's technologie te adopteren.


De honden blaffen, maar de elektrische caravan trekt door. Na Ford kiest nu ook General Motors (GM) voor het supercharger netwerk van Tesla. Het is alsof KPN aan Vodafone vraagt of ze alsjeblieft ook hun telefoonmasten mogen gebruiken. Een opvallende strategische keuze, maar bij nader inzien een zeer logische.

Het grote probleem bij elektrisch rijden is namelijk nog steeds het opladen. Tesla heeft een indrukwekkend wereldwijd netwerk van meer dan 45.000 Supercharger connectoren, iets wat andere automakers tot nu toe niet hebben kunnen evenaren. Maar nu lijkt het tij te keren. Niet door zelf een oplaadnetwerk op te zetten, maar door slim gebruik te maken van dat van Tesla.


Wat betekent dat in de praktijk? GM-voertuigen kunnen vanaf volgend jaar toegang krijgen tot 12.000 van Tesla's snelladers met behulp van een adapter en de EV-oplaadapp van de automaker uit Detroit. GM, net als Ford, zal ook beginnen met het installeren van een oplaadpoort die door Tesla bekend staat als NACS, in plaats van de huidige industrienorm CCS, in zijn EV's vanaf 2025.

Deze keuze is niet alleen interessant voor GM en Ford, maar vooral voor Tesla. De elektrische autofabrikant zet hiermee een nieuwe standaard en drukt daarmee een stempel op de industrie. Zoals analisten al eerder stelden bij de Tesla-Ford deal, is dit een win-winsituatie. Wat we hier zien, is dat het machtsevenwicht binnen de auto-industrie kantelt. Niet langer zijn het de traditionele autobedrijven die de toon zetten, maar de innovatieve elektrische spelers zoals Tesla. En dat is een opmerkelijke ontwikkeling die de komende jaren alleen maar zal toenemen.


Het is duidelijk: het elektrische tijdperk heeft definitief zijn intrede gedaan. De vraag is niet meer óf, maar hoe snel de rest van de wereld deze ontwikkelingen zal volgen. Maar één ding is zeker: de autowereld zal nooit meer hetzelfde zijn. De toekomst is hier, en hij is elektrisch. De vraag die ik beantwoord wil zien... gaat GM & Ford ook Tesla's Selfdriving in hun auto's verwerken? Musk doet in ieder geval wat water bij de wijn om politici tevreden te houden!


Laat altijd een hartje achter als teken van dank! Er wordt ontzettend hard gewerkt aan deze content! Wil je meer zien? Word dan nu lid!

0 opmerkingen

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!