Tesla is de oorlog die het zelf begon, aan het winnen
Bijgewerkt op: 27 mrt.
Ford heeft aangekondigd dat het dit jaar een verlies van 3 miljard dollar verwacht op zijn elektrische voertuigendivisie. Dat is een enorme klap voor het bedrijf, dat al jaren worstelt om zijn EV-strategie op orde te krijgen.
Wat gaat er mis bij Ford?
Een van de grootste problemen van Ford is dat het te laat is begonnen met investeren in EV-technologie. Terwijl concurrenten als Tesla, BYD, Nio en anderen jaren geleden begonnen met het ontwikkelen en lanceren van elektrische modellen, bleef Ford vasthouden aan zijn traditionele benzine- en dieselauto's. Pas in 2019 introduceerde Ford zijn eerste volledig elektrische model, de Mustang Mach-E, die pas eind 2020 op de markt kwam.
Een ander probleem is dat Ford te weinig keuze biedt aan zijn klanten. Op dit moment heeft Ford slechts twee elektrische modellen in zijn portfolio: de Mustang Mach-E en de F-150 Lightning, een elektrische versie van zijn populaire pick-up truck. Dat is veel minder dan de meeste andere grote autofabrikanten, die al tientallen EV-modellen hebben of binnenkort zullen lanceren. Bovendien zijn de Mustang Mach-E en de F-150 Lightning beide gericht op een specifieke niche van de markt, waardoor Ford veel potentiële klanten misloopt die op zoek zijn naar een ander soort EV.
Een derde probleem is dat Ford te maken heeft met productieproblemen en leveringsvertragingen. Door de wereldwijde chiptekorten en de coronapandemie heeft Ford moeite om aan de vraag naar zijn elektrische modellen te voldoen. Zo heeft Ford onlangs aangekondigd dat het de levering van de F-150 Lightning met zes maanden moet uitstellen tot mei 2023. Dit frustreert niet alleen de klanten die al een bestelling hebben geplaatst, maar ook de dealers die hun voorraden zien slinken.
Wat gaat er mis bij Volkswagen?
Ten eerste, laten we even stilstaan bij het feit dat Volkswagen nog steeds probeert te herstellen van het schandaal met de emissiesoftware dat in 2015 aan het licht kwam. Weet je nog dat ze miljoenen dieselauto's verkochten die veel meer vervuilden dan ze beweerden? Dat was niet zo slim van ze, toch? Nou, blijkbaar hebben ze nog steeds te maken met rechtszaken, boetes en schadevergoedingen over de hele wereld. Dat kost veel geld, mensen. $33 Miljard in totaal om precies te zijn.
Ten tweede, laten we eens kijken naar de elektrische auto-markt, waar Volkswagen zegt dat het een leider wil worden. Ambiteus, maar hoe realistisch is het?
Volgens analisten heeft Volkswagen te maken met hevige concurrentie van Tesla, dat al jaren de toon zet op het gebied van innovatie en klanttevredenheid. Tesla heeft ook een voorsprong op het gebied van batterijtechnologie, software en zelfrijdende functies. Volkswagen daarentegen heeft te maken met vertragingen, terugroepacties en kwaliteitsproblemen met zijn elektrische modellen. Niet echt een goed teken, of wel?
Ten derde, laten we eens kijken naar de consumentenvraag naar elektrische auto's. Het artikel stelt dat de vraag in Europa en China hoog is, maar in de VS laag. Dat betekent dat Volkswagen afhankelijk is van twee markten die erg volatiel en onvoorspelbaar kunnen zijn. Wat als de Europese Unie besluit om de subsidies voor elektrische auto's te verlagen? Wat als China besluit om meer protectionistisch te worden en de invoer van buitenlandse auto's te beperken? Wat als de Amerikaanse consumenten plotseling wakker worden en beseffen dat elektrische auto's beter zijn voor het milieu en hun portemonnee? Al deze scenario's kunnen de plannen van Volkswagen in de war schoppen.
Tot Slot
Tot slot wil ik jullie bedanken voor het lezen van deze column. Lees ook even voorgaande posts over Tesla.
Tesla zet meer druk op concurrenten
Tesla tegen de concurrentie
Tesla levert minder auto’s dan verwacht
Tesla krijgt een pak slaag van beleggers
Zoals je inmiddels weet, heeft Tesla een uniek voordeel op het gebied van technologie, innovatie en klantloyaliteit. De concurrentie daarentegen zit vast in een dilemma: ze moeten EVs verkopen met flinke verliezen om te voldoen aan de emissienormen, maar daarmee kannibaliseren ze hun eigen winstgevende business van verbrandingsmotoren. Het is alsof ze hun eigen graf graven met een elektrische schep. Dat is niet alleen lastig, maar ook hilarisch voor tesla fanboys. Daarom is Tesla de onbetwiste leider in de EV-markt en zal dat nog lang blijven.