Tesla krijgt een pak slaag van beleggers
Tesla's jaarlijkse aandeelhoudersvergadering is altijd een groot evenement, maar het evenement van dit jaar voelde voor veel Tesla volgers, belangrijker dan ooit.
Een groot deel daarvan heeft te maken met waar Tesla's aandelenkoers vandaan komt. Bij het begin van de handel op woensdag is de aandelenkoers van Tesla dit jaar met ongeveer 67% gestegen en meer dan 100% gestegen ten opzichte van het dieptepunt van $ 101,81 per aandeel op 6 januari. Goed om te weten is dat 44% van Tesla in handen van retail beleggers zijn.

Maar met een hogere aandelenkoers komen hogere verwachtingen, en de verwachtingen waren hooggespannen. Ik was benieuwd naar meer informatie over een mogelijke nieuwe fabriek, hoe het gaat met het stationaire energiebedrijf van het bedrijf en zelfs een nieuwe, goedkopere auto. Dit laatste is bijzonder belangrijk. (Het aandeel staat 6% rood in de voorbeurs dus de initiële reactie is een pak slaag van beleggers) Tesla is nog steeds de dominante producent van EV's in de VS en over de hele wereld, maar de concurrentie neemt toe & zeker voor kleinere, goedkopere auto's is er een enorme markt onder lage inkomens. Denk aan de EVs Renault Twingo of de Dacia Spring die beiden zo'n 20-25k kosten in Euros.
Meer EV's worden gelanceerd door meer autofabrikanten tegen lagere prijspunten dan ooit. General Motors lanceert bijvoorbeeld dit jaar zijn elektrische pick-up en zijn volledig elektrische Chevy Blazer. Daarna komt zijn goedkopere volledig elektrische Chevy Equinox. Zelfs Charlie Munger van Berkshire Hathaway nam recentelijk een schot op Tesla toen hij zei dat BYD ver voorloopt in China.
BYD heeft ongeveer twee keer het marktaandeel van EV's van Tesla in China. BYD verkoopt echter voertuigen tegen lagere prijzen en Tesla is nog steeds groter en winstgevender dan zijn Chinese concurrent.
Het aandeel staat 6% rood in de voorbeurs dus de initiële reactie is niet erg positief. Je kunt hier het hele filmpje bekijken als je de samenvatting niet wil lezen! Kost je maar 4 uur. Tesla daalt vrijwel altijd na investor days. Dit komt omdat de verwachting erg hoog zijn altijd & de daadwerkelijke uitvoering vaak op zich laat wachten, maar altijd wel komt.
Dus wat had Tesla te zeggen? Laten we even alles re-cappen!
Geen zin om te lezen? Scroll naar beneden voor de conclusie!
Musk begint met batterijen
Elon Musk begon het evenement met te benadrukken dat hij een duidelijke weg naar een duurzame energietoekomst ziet. De vraag is hoe we daar komen. Musk gelooft dat 240 terawattuur, of 240.000 gigawattuur, aan batterijen voldoende zou zijn om het doel te realiseren.
Dit cijfer omvat zowel EV-batterijen voor EV's als stationaire energieopslag. Het zijn veel batterijen: ongeveer 480 keer de hoeveelheid batterijen die wereldwijd in 2022 worden geproduceerd.
De productiecapaciteit van batterijen groeit snel. De industrie zal naar verwachting ongeveer 750 gigawattuur in 2023 produceren. De nieuwe investering van Tesla van $ 3,6 miljard in Nevada zal 100 gigawattuur aan batterijcapaciteit bevatten.
Musk loopt de stage uit en het aandeel daalt 2%. Musk zegt niets nieuws.
Elon Musk liep van het podium af, wat het einde lijkt te zijn van deel één. Tesla-investeerders hebben al het grootste deel van wat hij zei eerder gehoord. Niets nieuws dus... De aandelen waren met 1,7% gedaald tot $199,31 op de nabeurs.
Voordat hij vertrok, zei Musk dat de raffinage van lithium de beperkende factor is om snel duurzaamheid te bereiken - ook iets wat investeerders eerder hebben gehoord. De CEO zei dat hij gelooft dat er meer dan genoeg lithium, koper en andere materialen zijn om zijn brede doelen van langetermijnduurzaamheid te bereiken.
Lars Moravy, vice-president engineering, en Franz von Holzhausen, hoofd design, zijn nu op het podium. Ze begonnen met praten over de productie bij Tesla.
Tesla hint een nieuw model
Deel twee van de presentatie omvatte de eerste verwijzing naar een "next-gen voertuig".
Beleggers willen echt horen over een nieuwe auto, een Tesla-voertuigplatform dat hopelijk een goedkopere EV zal bevatten. Von Holzhausen zei dat Tesla het next-gen voertuig op een later tijdstip zou onthullen en gaf aan dat het bedrijf het snel zou kunnen maken zodra het klaar is.
Investeerders en analisten verwachten dat het volgende voertuig onderweg zal zijn tegen 2025. Er zijn nog geen specifieke details van het bedrijf.
Deel twee omvatte ook een kijkje op productie-innovaties en -kosten.
Tesla giet een deel van een Model Y in plaats van metaal te stempelen en te lassen. Dat is een innovatie die geld bespaart, en Moravy beschreef andere assemblage-innovaties die zijn ontworpen om de kosten verder te verlagen.
Tesla doet zijn best om Elon niet als de leider te presenteren
Tesla probeert zijn leiderschapsteam te laten zien. In het verleden werden bedrijfsevenementen gedomineerd door Musk, samen met regelmatige optredens van CFO Kirkhorn en senior vice president Baglino.
Nu staat Colin Campbell, vice-president powertrain engineering, op het podium en hij volgde Morvay op. Geen van beiden had prominente rollen bij eerdere evenementen. (Franz von Holzhausen speelde een grote rol bij de onthulling van de Cybertruck in 2019, waar hij het kogelvrije raam op het prototype beroemd brak.)
Voordat hij vertrok, zegt Campbell dat de volgende permanente magnetische elektrische motoren van Tesla geen zeldzame aardmetalen zullen bevatten. Aandelen van MP Materials, dat de productie van zeldzame aardmetalen in de VS opvoert, zijn met 3,2% gedaald in de handel buiten de reguliere uren vanwege die opmerking.
Belang van Software voor Tesla
Pete Bannon, vice-president van low voltage and silicon engineering bij Tesla, en David Lau, vice-president van software engineering, betraden het podium rond kwart over vijf Eastern time.
De boodschap voor investeerders hier is dat auto's slimmer worden en meer worden gecontroleerd met software. Meer software betekent ook dat auto's in de loop van de tijd beter kunnen worden met software-updates.
Dit is een belangrijk onderdeel van het verhaal van Tesla. Het bedrijf wil dat klanten $ 15.000 betalen voor autonome rij-software, maar die software moet beter worden voordat deze breed wordt geaccepteerd.
400.000 FSD gebruikers (Full Self Driving)
Ashok Elluswamy, directeur van Autopilot-software, betrad het podium om te praten over Tesla's autonome rij-software genaamd Full Self Driving, of FSD.
Hij zei dat FSD is gekocht door ongeveer 400.000 klanten en voegde eraan toe dat gebruikers van de software vijf tot zes keer veiliger zijn dan de gemiddelde Amerikaanse chauffeur.
Optimus Robot...
CEO Musk verscheen later in het evenement op het podium om investeerders bij te praten over Tesla's robot genaamd Optimus, die in september voor het eerst verscheen op Artificial Intelligence Day.
Musk zei dat hij gelooft dat Tesla's robotbedrijf op een dag groter kan zijn dan zijn autodivisie. Die visie is afhankelijk van robots die arbeid verrichten die momenteel door mensen wordt gedaan.
Musk zei dat dit goed zou zijn voor de mensheid. Arbeid verricht door robots kan leiden tot goedkopere goederen en geeft mensen meer tijd om andere dingen te doen.
Je merkt het misschien al...
Ik noem meerdere namen die je misschien nooit hebt gehoord. Tesla blijft zijn leiderschapsteam in de schijnwerpers zetten.
Rebecca Tinucci, hoofd van de wereldwijde oplaadinfrastructuur, benadrukte de behoefte van Tesla om zijn netwerk uit te bouwen en de laadprestaties te verbeteren.
Supply chain executives Karn Budhiraj en Roshan Thomas spraken over hoe Tesla omging met tekorten die andere autofabrikanten tot stilstand brachten. Dubbele levering van belangrijke onderdelen, vereenvoudigd ontwerp en verticale integraties - Tesla ontwerpt zijn eigen elektronica - hebben geholpen, zeiden ze.
Nieuwe gigafactory werd geheim gehouden maar dit wordt dus Mexico laat Tesla in een Tweet weten
Tom Zhu, hoofd productie, betrad het podium rond 18:20 Eastern time. Hij wordt gecrediteerd voor het opvoeren van de productie in de Tesla-fabriek in Shanghai en het maken van de meest productieve fabriek van het bedrijf. Er zijn geruchten over een nieuwe fabriek in Mexico.
Zhu's prestaties in China zijn belangrijk voor het bedrijf. Tesla leverde in 2022 ongeveer 711.000 voertuigen af vanuit zijn Shanghai-fabriek, of ongeveer 54% van het totale aantal verkochte voertuigen door Tesla afgelopen jaar. De verkoop in Shanghai groeide met 48% in 2022. De totale verkoop van Tesla groeide met ongeveer 40%.
Zhu was eerder verantwoordelijk voor de Chinese activiteiten van Tesla voordat hij begin 2023 hoofd van alle productie werd. Zhu zei dat Tesla meer fabrieken nodig heeft, maar hij zei niet waar een nieuwe fabriek zou komen.
Tesla produceerde ook auto's in Fremont, Californië; Austin, Texas; en Berlijn in 2022.
Inmiddels is het bekend wat wat wordt..
Update van Nevada factory
Senior vice president Baglino volgde Zhu op om te praten over batterijproductie. Tesla maakt elk jaar ongeveer 37 gigawattuur aan batterijen in zijn batterijfabriek in Nevada. Dat was genoeg om batterijen te maken voor ongeveer 35% van de auto's van Tesla in 2022.
Tesla is van plan zijn batterijfaciliteit in Nevada uit te breiden en een extra 100 gigawattuur aan jaarlijkse batterijproductiecapaciteit toe te voegen. Hij zei dat Tesla tegen het einde van 2023 ook lithium zal gaan verfijnen.
Tesla Megapacks komen ter sprake
Mike Snyder, die als volgende het podium betrad, leidt de zogenaamde Megapack-activiteiten van Tesla.
Megapacks zijn batterijopslagproducten die Tesla verkoopt aan nutsbedrijven. Batterijen kunnen stroom opslaan van wind- en zonnepanelen die weer terug aan het net kunnen worden geleverd wanneer de zon niet schijnt en de wind niet waait.
Snyder sprak ook over Tesla's Autobidder-product, een autonoom energie handelsprogramma. Die software wordt gebruikt door onafhankelijke stroomleveranciers om stroom van batterijen op optimale tijden te verkopen.
Abonnementsvorm ongelimiteerd laden getest in Texas
Tesla heeft plannen om sommige Tesla-eigenaren thuis opladen aan te bieden voor een maandelijkse vergoeding.
Als je in Texas woont, kun je onbeperkt thuis 's nachts opladen kopen voor $30 per maand, aldus het bedrijf.
Tesla heeft eerder al producten zoals deze aangeboden aan klanten. Bijvoorbeeld, het bedrijf biedt verzekeringen aan bestuurders.
Het oplaabonnement benadrukt de mogelijkheid van Tesla om elektriciteit tegen lage tarieven te kopen en daarbij gebruik te maken van zijn opslag- en softwareproducten.
Het evenement eindigde met een Q&A-sessie met investeerders.
Jefferies-analist Philippe Houchois stelde een belangrijke vraag over hoeveel modellen er nodig zijn om 20 miljoen auto's per jaar te verkopen. Musk zei misschien 10.
Dat zou neerkomen op 2 miljoen eenheden per model, een ambitieus doel. De best verkochte auto's ter wereld verkopen ongeveer 1 miljoen eenheden per jaar.
Een lid van het publiek vroeg naar spanningen in China en hoe die de productie zouden kunnen beïnvloeden. Zhu zei "niemand weet het", en voegde eraan toe dat Tesla zijn best doet om een goede bedrijfsburger te zijn in het land.
Er kwam een vraag over de vraag naar Tesla-auto's. Musk zei dat dit geen probleem is voor de voertuigen van Tesla en dat hij denkt dat Tesla alle auto's die het kan bouwen kan verkopen. Productie is het probleem, zei hij.
Conclusie
Concluderend kan worden gesteld dat Tesla op de juiste weg blijft om zijn doelen op het gebied van duurzaamheid en winstgevendheid te bereiken. Hoewel er tijdens het evenement geen specifieke tijdlijn werd gegeven voor de lancering van de nieuwe auto, blijft het bedrijf innoveren en zijn kosten verlagen om te kunnen concurreren in de industrie. Tesla's leiderschapsteam werd prominent in de schijnwerpers gezet, wat suggereert dat het bedrijf zich blijft ontwikkelen en minder afhankelijk wordt van CEO Elon Musk.
De uitbreiding van de batterijproductie en de introductie van nieuwe producten zoals de Megapack en het oplaadbonnement zijn positieve ontwikkelingen die de groei van Tesla zullen bevorderen. Het bedrijf lijkt vastbesloten om zijn doelstelling van 20 miljoen auto's per jaar te halen, zelfs als dat betekent dat er slechts een handvol modellen nodig zijn om dat te bereiken. Op de lange termijn zal Tesla waarschijnlijk honderden miljarden aan omzet boeken en de grootste winstmarge in de industrie behouden en verbeteren. Daar zal het ook in de koers voor worden beloond. Wat het op de korte termijn doet weet niemand behalve dan de gekkies die beweren te kunnen voorspellen wat een aandeel doet op de korte termijn!
Opmerkingen