Waarom praat Wall Street ineens over dit onbekende aandeel?
- Jelger Sparreboom
- 7 jun
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 7 dagen geleden
In het kort
Met nachtleveringen en één-klikretours verovert dit bedrijf snel marktaandeel in Zuid-Korea.
De Zuid-Koreaanse e-commerce reus combineert stevige omzetgroei met stijgende marges én een miljard aan aandeleninkoop.
Gaat het bedrijf de 'Amazon van Zuid-Korea' worden?
Soms verschijnt er ineens een naam op de radar van beleggers. Hoe vaker de naam valt, hoe vaker analisten hem noemen, hoe vaker hij in nieuwsbrieven en podcasts opduikt, hoe moeilijker het wordt om hem te negeren. Zo is het nu met Coupang. Een bedrijf dat nog niet actief is in Europa, maar dat ondertussen in Zuid-Korea niet alleen de markt, maar ook het hart van de consument heeft veroverd. Wat volgt is geen klassiek techverhaal met grootse beloftes en torenhoge burn rates. Nee, dit is een bedrijf dat zich stilletjes ontpopt, en investeerders worden massaal wakker.
Wat maakt Coupang zo anders? Voor wie nog nooit een bestelling heeft geplaatst via hun platform: het klinkt bijna als een logistiek sprookje. Een verse zak groenten of een nieuwe laptop om middernacht besteld? Voor 7 uur 's ochtends ligt het aan je deur. En mocht het product toch niet bevallen, dan hoef je het enkel buiten te leggen. Coupang regelt de rest, inclusief directe terugbetaling. Het is precies dat soort obsessieve service dat Zuid-Koreaanse consumenten massaal over de streep trok.
Inmiddels heeft Coupang een marktaandeel van 25% in het land veroverd. En dat is nog maar het begin.
Want Coupang blijft niet binnen de landsgrenzen. De uitbreiding naar Taiwan, de overname van luxeplatform Farfetch en ambities in nieuwe segmenten zoals streaming, food delivery en installatie-diensten verraden een strategie die verder gaat dan alleen maar marktaandeel verdedigen. Coupang wilt groeien, en wel snel.
Die expansiedrift lijkt voorlopig geen rem te zetten op het operationele momentum. De omzet steeg in 2024 met 24% naar 30,3 miljard dollar, en ook in het eerste kwartaal van 2025 zette die groei stevig door.
Omzet Coupang:

Maar het zijn vooral de marges die beleggers aandachtig doen kijken. Want waar veel e-commercebedrijven worstelen met winstgevendheid, laat Coupang een gestage margeverbetering zien. Van 3,9% naar 4,8% EBITDA-marge in vijf kwartalen. De lat ligt hoger – 10% is het interne doel – maar de richting is duidelijk.
EBITDA-marge Coupang:

En dan is er nog iets dat opvalt: een terugkoopprogramma van maar liefst één miljard dollar. Geen klein gebaar. In een markt waar veel jonge groeibedrijven nog ieder dubbeltje omdraaien, geeft Coupang hiermee een krachtig signaal af. Het bedrijf zit niet alleen op een flinke berg cash (6,1 miljard dollar), maar durft ook kapitaal terug te geven aan aandeelhouders.
Veel beleggers vergelijken Coupang met de beginjaren van Amazon. Dat is een hoge lat. Maar wat het verhaal van Coupang zo boeiend maakt, is dat het niet draait om het blind kopiëren van Amazon. Het is de vertaling van een formule, radicale klantgerichtheid, verticale integratie, technologische voorsprong, naar een compleet andere cultuur en markt. En waar anderen struikelen bij dat soort transities, lijkt Coupang er juist in te slagen een eigen identiteit te bouwen.
Beleggers die het aandeel volgen, wijzen op het zeldzame evenwicht: schaalbare groei, stijgende marges, internationale ambities en kapitaalteruggave. Of dat genoeg is om het succes van Amazon te evenaren – of zelfs te overtreffen – zal de tijd moeten leren. Maar één ding is zeker: in de wereld van e-commerce is Coupang geen voetnoot meer. Het is een hoofdstuk dat steeds meer mensen aan het lezen zijn.
Komentar