top of page

Roku zet prachtige cijfers neer en stijgt met 20%

Bijgewerkt op: 2 nov 2023

In het kort:

  • Roku overtreft de verwachtingen en rapporteert een omzet van $912 miljoen, een stijging van 20% YoY.

  • Het bedrijf waarschuwt echter voor macro-economische uitdagingen in de toekomst.

  • Roku rapporteert daarnaast een verlies van $330 miljoen, gedeeltelijk als gevolg van het schrappen van content op het Roku-kanaal.


Roku heeft beleggers positief verrast door beter te presteren dan analisten hadden verwacht in het derde kwartaal van 2023. Het bedrijf rapporteerde een omzet van $912 miljoen, een stijging van 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. Hoewel het verlies toenam tot $330 miljoen (of $2,33 per aandeel), vergeleken met een verlies van $122 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, presteerde het bedrijf boven de gemiddelde verwachtingen van analisten, die een omzet van $853,2 miljoen en een nettoverlies van $2,08 per aandeel hadden voorspeld. Aandelen van Roku stegen na deze cijfers met meer dan 16%.



Het bedrijf liet bovendien een verrassend goed herstel zien in de verkoop van advertenties in het derde kwartaal en voorspelt een vergelijkbare groei voor het vierde kwartaal. Toch waarschuwt het bedrijf voor onzekere macro-economische uitdagingen, vooral wat betreft de advertentiemarkt. Ook verwacht Roku dat de groei in de inkomsten in het vierde kwartaal zal worden beïnvloed door hogere marketinguitgaven voor media en entertainment.


Voor het vierde kwartaal heeft Roku een omzet van $955 miljoen voorspeld, wat een stijging van 10% zou betekenen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het bedrijf voorspelde daarnaast een verlies van $85 miljoen. Een flinke verbetering ten opzichte van een verlies van $237 miljoen in kwartaal 4 2022. Maar het bedrijf is wel nog steeds verliesgevend.


In een poging om de kosten daarom te verlagen, schreef Roku $62 miljoen af op content in het derde kwartaal en kondigde het plannen aan om 10% van het personeel te ontslaan, kantoorruimte te verminderen en externe kosten te verlagen. Het bedrijf heeft ook nog te maken met stijgende operationele kosten, die in het derde kwartaal met maar liefst 43% stegen tot $718,6 miljoen.


Het bedrijf is nu vooral afhankelijk van inkomsten uit het platformsegment, met name advertentieverkoop, distributiedeals voor streamingdiensten, media- en entertainmentpromoties en Roku Pay. Dit segment genereert het grootste deel van de inkomsten en de totale operationele winst van Roku.


Roku's inkomsten zijn met name gestegen door sterke prestaties in content en advertenties, maar ook door de verkoop van Roku-tv's die in maart 2023 zijn gelanceerd. Roku verwacht dat deze tv's de inkomsten uit het hardware-segment in het vierde kwartaal met 33% zullen verhogen ten opzichte van het voorgaande jaar.



Hoewel de advertentie-industrie te maken heeft met vertragingen en grote uitdagingen, heeft Roku het derde kwartaal beter doorstaan dan sommige andere bedrijven in deze sector. Enerzijds is dit terug te zien in het sterke herstel in het advertentie-segment, maar ook het aantal actieve accounts van Roku versloegen de verwachtingen, met 75,8 miljoen actieve accounts in het derde kwartaal.


Al met al overtrof Roku dus de verwachtingen voor het derde kwartaal, maar het blijft terecht voorzichtig over de toekomst vanwege de onzekere macro-economische omgeving en de uitdagingen in de advertentiemarkt. Het bedrijf zal naar waarschijnlijkheid blijven zoeken naar manieren om de kosten te verlagen en de groei te stimuleren in een toch wel moeilijke markt.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page