top of page

Ferrari of Porsche: wie racet naar het hoogste rendement?

In het kort

  • Ferrari boekte in 2024 een omzet van €6 677 miljoen, met een winstgroei van 21 % en een EBITDA-marge van 38,3 %.

  • Porsche rapporteerde in 2024 een omzetdaling naar €40,08 miljard, terwijl de winst in het tweede kwartaal van 2025 met 91 % daalde.

  • Ferrari wordt gewaardeerd op een forward P/E van 47x, fors hoger dan Porsche (15-18x), door hogere marges, schaarste en merkdominantie.


Ferrari en Porsche zijn zonder twijfel twee van de meest iconische namen in de wereld van luxueuze performanceauto’s. Beiden opereren in hetzelfde segment, maar hanteren fundamenteel verschillende strategieën. Ferrari bouwt zijn waarde op rond schaarste en pure exclusiviteit, terwijl Porsche inzet op performance, technologische innovatie en schaalbaarheid.


De autosector en in het bijzonder het luxesegment, kampt met structurele uitdagingen: stijgende productiekosten, geopolitieke spanningen (zoals handelsconflicten tussen de VS en Europa), de omschakeling naar elektrisch rijden en vraagdruk in belangrijke groeimarkten zoals China. Tegen die achtergrond lopen de beurskoersen van beide merken uiteen: Ferrari weet zijn groeitraject voort te zetten, terwijl Porsche kampt met winstdalingen en strategische heroriëntatie.


Fundamenten van het merkmodel

Ferrari bouwt zijn businessmodel bewust rond schaarste. Jaarlijks worden slechts zo’n 13 000 voertuigen geproduceerd, waarmee het merk een ultrapremium positionering handhaaft. De gemiddelde verkoopprijs per voertuig ligt dan ook fors hoger dan bij concurrenten.

Daarnaast haalt Ferrari een aanzienlijk deel van zijn winst uit personalisaties, lifestyle-activiteiten en Formule 1-exploitatie, waarmee het zijn luxemerk verder versterkt.


In termen van geografische spreiding beperkt Ferrari zijn blootstelling aan China tot minder dan 9 % van de leveringen, waarmee het geopolitieke en economische risico’s actief minimaliseert. De meeste voertuigen worden verkocht in de EMEA-regio, gevolgd door de Amerikaanse markt.


Aantal Ferrari-leveringen wereldwijd per regio in 2024:

Aantal Ferrari-leveringen wereldwijd per regio in 2024
Bron: Ferrari

Porsche daarentegen zit in een heel andere positie. Het bedrijf leverde in 2024 meer dan 310 000 voertuigen, bijna twintig keer zoveel als Ferrari en bevindt zich daarmee op het snijvlak van volume en premiumpositionering. Naast sportwagens verkoopt het merk ook SUV’s zoals de Cayenne en Macan, waarmee het inzet op schaalgrootte.


Voor beleggers die naast volatielere aandelen-posities zoeken naar stabielere langetermijnopties, bieden vastgoedfondsen een solide aanvulling. Ontdek hier het actuele overzicht van de beste Nederlandse vastgoedfondsen!



Die brede focus maakt Porsche kwetsbaarder voor prijsdruk en economische volatiliteit, zeker in combinatie met zijn hoge blootstelling aan de Chinese markt, waar de verkoop in 2024 met 7 % daalde. De meeste voertuigen worden verkocht in Noord-Amerika, gevolgd door Europa (exclusief Duitsland) en vervolgens China, wat het bedrijf gevoeliger maakt voor internationale schommelingen in vraag en regelgeving.


Aantal Porsche-leveringen wereldwijd per regio in 2024:

Aantal Ferrari-leveringen wereldwijd per regio in 2024
Bron: Porsche

Omzet en marges vergeleken

In 2024 boekte Ferrari een omzet van €6 677 miljoen, een stijging van 11,8 %. De verkoop van auto’s en onderdelen was goed voor €5 728 miljoen, terwijl de rest afkomstig was van motoren, sponsoring en personalisaties. De groei werd gedreven door een sterk mixeffect en een stijgend aandeel hybride modellen (51 %).


Porsche boekte in datzelfde jaar een omzet van €40,08 miljard, een daling van 1,1 % ten opzichte van 2023. Ondanks zijn grotere schaal, slaagde het merk er niet in om zijn omzetgroei vast te houden, vooral door zwakkere prestaties in China en Noord-Amerika.


Omzetgroei Ferrari en Porsche door de jaren heen – Ferrari boven, Porsche onder:

Bron: TradingView

Ferrari wist zijn EBITDA te verhogen tot €2 555 miljoen (marge 38,3 %), met een EBIT van €1 888 miljoen (marge 28,3 %) en een nettowinst van €1 526 miljoen (+21,3 %). Het bedrijf laat daarmee zien tot de meest winstgevende autobouwers ter wereld te behoren.


Porsche realiseerde in het boekjaar 2024 een bedrijfsresultaat van €5,6 miljard, wat een daling was vergeleken met €7,3 miljard in 2023. De operationele omzetmarge van de Porsche AG Groep lag in fiscaal 2024 op 14,1%.


Ferrari genereerde in 2024 een free cashflow van €1 027 miljoen, met een netto kaspositie van €180 miljoen. Daarmee beschikt het bedrijf over een uitzonderlijk solide balans voor een autofabrikant.


Porsche rapporteerde in 2024 een netto kasstroom uit automotive activiteiten van €3,735 miljard, na investeringsactiviteiten van €4,120 miljard (onder andere in de ontwikkeling van elektrische modellen en digitale transformatie). Deze vrije kasstroom werd gegenereerd uit een operationele kasinstroom van €3,119 miljard. Het bedrijf beschikte daarnaast over een bruto liquiditeit van €8,349 miljard aan effecten, termijndeposito's en kasequivalenten, waarmee het zich een ruime financiële buffer verschaft te midden van toenemende marktvolatiliteit.


Vooruitzichten voor 2025

Ferrari kijkt met vertrouwen naar 2025 en verwacht een omzet van minimaal €7 miljard. De verwachte EBITDA ligt boven de €2,68 miljard, met een blijvend hoge marge. Het merk trekt zijn investeringen in personalisatie en lifestyle-producten op, en verwacht synergie met zijn Formule 1-teams.


Porsche verlaagt daarentegen zijn vooruitzichten. Het rendement op verkopen wordt voor 2025 neerwaarts bijgesteld, mede door uitdagende marktomstandigheden en specifieke investeringen die de resultaten van het eerste kwartaal beïnvloeden. De herlancering van zijn "Road to 20"-strategie, die mikte op een marge van meer dan 20%, lijkt verder weg dan ooit, maar blijft wel een langetermijndoel. Tegelijkertijd wordt gesneden in de kosten: het bedrijf wil tegen 2029 zo’n 1.900 banen schrappen in twee Duitse fabrieken. Gedwongen ontslagen zijn uitgesloten en het bedrijf richt zich op vrijwillig vertrek van personeel.


Beurswaardering en marktsentiment

Ferrari handelt aan een koers-winstverhouding van ongeveer 47x (forward), vergelijkbaar met luxemerken zoals Hermès of LVMH. Beleggers zien Ferrari als een luxegoed, niet louter als een autofabrikant. De schaarste van het product, de iconische merkwaarde en de hoge marges dragen bij aan deze premiumwaardering.


Beurskoers Ferrari weerspiegelt status als luxemerk:

Beurskoers Ferrari weerspiegelt status als luxemerk
Bron: TradingView

Porsche daarentegen noteert aan een forward P/E van circa 15 tot 18x. Ondanks de hoge kasstromen en aanzienlijke omzet, drukt de strategische onzekerheid zwaar op de beurskoers. Het aandeel verloor in 2025 al zo’n 25 %, terwijl Ferrari juist wist te stijgen met ongeveer 8 %.


Porsche-aandeel onder druk: koersprestaties dalen ondanks sterke merknaam

Porsche-aandeel onder druk: koersprestaties dalen ondanks sterke merknaam
Bron: TradingView

Ferrari of Porsche: wie wint de race op de beurs?

Ferrari weet zijn luxepositie moeiteloos om te zetten in stabiele groei, stevige marges en een premiumwaardering op de beurs. De strategie van exclusiviteit en prijszettingsmacht blijkt niet alleen bestand tegen externe schokken, maar onderstreept ook opnieuw dat de luxesector bijzonder veerkrachtig is, zelfs wanneer het economisch tegenzit. Waar veel autofabrikanten geconfronteerd worden met margedruk, tarieven en terugvallende vraag, weet Ferrari zijn winstgevendheid niet alleen te behouden, maar zelfs verder uit te bouwen.


Porsche daarentegen wordt heen en weer geslingerd tussen premiumambitie en schaalgrootte. De strategische spagaat waarin het merk zich bevindt, gecombineerd met externe drukfactoren zoals Amerikaanse importtarieven, dalende Chinese verkoop en torenhoge EV-investeringen, maakt het aandeel kwetsbaar en onvoorspelbaar.


Voor beleggers die inzetten op zekerheid, pricing power en structurele groeikwaliteit, blijft Ferrari de uitgesproken favoriet. Voor wie mikt op relatieve onderwaardering in de autosector, biedt Porsche op termijn potentie, maar voorlopig blijft het gissen naar wanneer het tij keert. Eén ding is duidelijk: op dit moment is Ferrari de snelste op de beurs en het ziet er niet naar uit dat dit snel zal veranderen.



 
 
 

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page