Waarom deze topanalist Tesla bestempelt als $3 biljoen AI-aandeel
- Mika Beumer
- 2 uur geleden
- 4 minuten om te lezen
In het kort
Topanalist Dan Ives ziet Tesla als een van de krachtigste AI-aandelen voor de komende jaren, met potentieel richting een marktwaarde van $3 biljoen
Volgens Ives zal 80% van de wereldwijde markt voor autonoom rijden worden gedomineerd door Tesla, dankzij schaalvoordelen en softwaremarges
Tesla profiteert structureel van zijn technologische voorsprong, lichtgewicht ontwerp en de omslag naar robotica en self-driving services
AI centraal in het groeiverhaal van Tesla
Dan Ives, techanalist en hoofd technologieonderzoek bij Wedbush Securities, staat al jaren bekend om zijn uitgesproken bullish visie op technologieaandelen. En geen aandeel belichaamt dat optimisme momenteel meer dan Tesla. In een recent tv-interview noemde Ives Tesla een van de meest krachtige “AI plays” voor de komende jaren, waarmee hij het bedrijf nadrukkelijk positioneert buiten het traditionele autosegment.
Dan Ives van Wedbush, te gast bij CNBC - zijn koersdoel voor Tesla is $600

“Tesla is geen autobedrijf,” stelde Ives resoluut. “Ik zie het als een disruptieve technologie- en AI-speler.” Volgens hem vormt de combinatie van autonomie, robotica en energieopslag de nieuwe kern van Tesla’s toekomst. Met de AI-revolutie nog in een vroeg stadium, verwacht hij dat Tesla zich in 2026 gaat ontpoppen tot een van de grote winnaars, mede doordat Elon Musk zich opnieuw opstelt als wat Ives noemt een “wartime CEO”: agressief, strategisch en volledig gefocust op innovatie.
Tesla leverde afgelopen donderdag een recordaantal van 497.099 voertuigen af in het derde kwartaal van 2025, ruim boven de consensusverwachting van 448.000. De stijging in leveringen werd deels veroorzaakt door een golf van vraag in september, toen consumenten hun aankopen naar voren haalden vanwege het aflopen van het federale belastingvoordeel van $7.500. Het cijfer onderstreept volgens Ives het keerpunt in de vraagdynamiek en bevestigt dat het bedrijf weer in de lift zit na een zwakker eerste halfjaar.
Tesla levert recordaantal voertuigen af in Q3 en overtreft verwachtingen met ruime marge

Volgens Ives is het autonome segment van Tesla alleen al goed voor een potentiële waardering van $1 biljoen, met plannen om in 2026 in 30 tot 35 steden robo-taxi’s uit te rollen. Die verschuiving van hardware naar software, dus van voertuigen naar datagestuurde mobiliteit, maakt volgens hem het verschil. Daarmee rekent hij af met het idee dat Tesla simpelweg een autofabrikant is, zoals Ford of GM. “Het is appels met peren vergelijken,” aldus Ives. “De traditionele autofabrikanten proberen bij te blijven, maar Tesla loopt technisch vijf jaar voor.”
Softwaremarges en schaalvoordelen versterken het model
Ives legt verder uit dat Tesla zich niet alleen onderscheidt door visie, maar ook door de structuur van het verdienmodel. Slechts 15% van de Tesla-rijders gebruikt vandaag Full Self-Driving (FSD), maar Ives verwacht dat dit aandeel de komende jaren oploopt naar 50%. Dat heeft ingrijpende implicaties voor de marges. “Als dat gebeurt, verandert het de hele financiële dynamiek van het bedrijf,” stelt hij. “Softwaremarges kunnen vele malen hoger liggen dan marges op auto’s.”
Het aandeel Tesla, dat momenteel rond de $442 noteert, is volgens Ives dan ook nog steeds aantrekkelijk. Zijn koersdoel ligt op $600, en hij noemt dat zelfs conservatief. Zijn inschatting: binnen enkele jaren is een marktwaarde van $3 biljoen haalbaar. Dat komt niet alleen door autonoom rijden, maar ook door de ontwikkeling van Optimus, Tesla’s humanoïde robotproject, dat in potentie evenveel waard zou kunnen worden als het autosegment zelf.
Dit is hoe andere analisten op dit moment naar Tesla kijken

Een ander element dat Tesla volgens Ives uniek maakt, is de manier waarop het bedrijf technische keuzes maakt. Gewicht is daarbij cruciaal. In tegenstelling tot veel traditionele autofabrikanten, die inzetten op luxe, zware modellen met dikke batterijen, kiest Tesla consequent voor lichtgewicht ontwerpen. Dat levert een concurrentievoordeel op in termen van actieradius en efficiëntie. “Gewicht is de vijand van bereik,” zegt Ives. “Tesla heeft dat als geen ander begrepen.”
Lyft als M&A-doelwit in autonome golf
Naast zijn visie op Tesla, deed Ives ook enkele opvallende uitspraken over de bredere trend in tech en mobiliteit. Een van zijn concrete voorspellingen is dat Lyft, de Amerikaanse concurrent van Uber, de komende zes tot negen maanden een overnamekandidaat zal zijn. Volgens hem past het bedrijf strategisch perfect in het plaatje van een toekomst waarin autonoom vervoer de boventoon voert.
Lyft’s zwakke positie in food delivery en internationale markten wordt volgens Ives gecompenseerd door zijn rideshare-netwerk in de VS. “Combineer dat met autonome technologie en je hebt ineens een waardevol strategisch platform,” zegt hij. Zowel private equity als strategische kopers zouden hierin geïnteresseerd kunnen zijn, zeker in een sector waarin mobiliteit, technologie en kunstmatige intelligentie steeds meer met elkaar versmelten.
Volgens Ives staat de technologiesector aan het begin van een grote fusie- en overnamegolf, gedreven door de AI-transformatie. Daarbij kijkt hij nadrukkelijk verder dan alleen software of chips. Ook toepassingen zoals autonome voertuigen, robotica en infrastructuurbedrijven komen volgens hem in aanmerking voor strategische overnames, juist omdat de AI-markt nog in de vroege innings zit. “We zitten nog maar in de tweede helft van de eerste fase,” aldus Ives. “De grote bewegingen moeten nog komen.”
Zijn visie maakt duidelijk waarom hij onder beleggers een trouwe schare volgers heeft opgebouwd. Met zijn uitgesproken, soms tegendraadse meningen, is Ives uitgegroeid tot een van de invloedrijkste stemmen op Wall Street als het gaat om technologie. En in het geval van Tesla laat hij geen twijfel bestaan: dit is geen autobedrijf met software. Dit is een softwarebedrijf dat toevallig ook auto’s maakt.
Waar technologiebedrijven zoals Tesla voor groei en koersdynamiek zorgen, biedt vastgoed juist de tegenhanger: rust, voorspelbaarheid en tastbare waarde. Vastgoedfondsen staan bekend om hun stabiele dividenduitkeringen, ondersteund door lange huurcontracten en een reële onderliggende waarde.
Voor beleggers die hun portefeuille willen balanceren tussen technologische kansen en duurzame zekerheid, vormen vastgoedfondsen een logische aanvulling.
Ontdek hier de beste Nederlandse vastgoedfondsen in 2025, met bewezen rendementen en maandelijkse inkomsten.