top of page

Studenten gebruiken steeds vaker ChatGPT

In het kort:

  • ChatGPT ervaart een forse toename in gebruik door studenten met de start van het nieuwe schooljaar.

  • Terwijl ChatGPT een waardevol hulpmiddel kan zijn, zijn er groeiende zorgen over de mogelijke gevolgen voor het leerproces en de ontwikkeling van studenten.

  • De relatie tussen technologie en onderwijs blijft zich ontwikkelen, met de noodzaak om een balans te vinden tussen innovatie en de kernprincipes van educatie.


Iedereen kent ChatGPT wel. Al langere tijd is er bezorgdheid rondom de impact die ChatGPT heeft met betrekking tot het onderwijs, maar nu laten cijfers ook daadwerkelijk zien hoeveel studenten gebruiken maken van deze AI-assistent. ChatGPT verandert de manier waarop jongeren leren en werken, maar deze transformatie komt niet zonder nadelen en mogelijke gevaren.



Met het openen van de schooldeuren in september, is er een duidelijke stijging in het gebruik van ChatGPT gezien, na een zomer van verminderd gebruik. Het wordt steeds duidelijker dat studenten een grote groep gebruikers van ChatGPT vormen. Ze gebruiken deze tool om allerlei taken uit te voeren, van het samenstellen van teksten en essays tot het programmeren van code. Hierbij hoort natuurlijk de vraag: Is dit niet een heel gevaarlijke ontwikkeling?


De populariteit van ChatGPT onder studenten is begrijpelijk; het kan hun leven immers aanzienlijk makkelijker maken. Maar het roept natuurlijk ook vragen op over de educatieve integriteit. Leraren en onderwijsexperts zijn bezorgd over de mogelijkheid dat studenten wellicht te afhankelijk worden van deze technologie en uiteindelijk niet echt leren. Sommige scholen zijn zelfs in debat over of het gebruik van ChatGPT wel of niet toegestaan moet worden in het klaslokaal.


OpenAI, het brein achter ChatGPT, heeft nog niet gereageerd op de recente gebruikstrends, maar de explosieve groei van ChatGPT sinds zijn introductie is opmerkelijk. Het is overduidelijk dat ChatGPT’s impact diepgaand is, met potentieel voor verdere groei en ontwikkeling in de toekomst.


De toekomst brengt veel gesprekken en gedachten over de rol van ChatGPT en vergelijkbare technologieën in scholen en universiteiten. Hoe moeten scholen deze nieuwe technologie aanpakken? Moeten we het omarmen als een belangrijk hulpmiddel voor leren, of moeten we het vermijden om de eerlijkheid van het leren te beschermen? Meestal is het aan de leraren om te beslissen hoe AI-tools zoals ChatGPT in de klas worden gebruikt.


De groei van ChatGPT laat zien hoe belangrijk het is om een balans te vinden als het gaat om nieuwe technologie in de klas. We moeten de voordelen van nieuwe AI afwegen tegen het behoud van de basisprincipes van het onderwijs. Terwijl we samen door de wereld van nieuwe technologie ervaren (voor iedereen is het nieuw), zal de samenwerking tussen onderwijs en technologie blijven veranderen en zich hopelijk aanpassen aan wat we nodig hebben en verwachten in onze samenleving.



Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..