top of page

Waarom alle ogen in april op Tesla gericht zijn

In het kort:

  • Tesla staat voor een cruciaal moment met een verwachte daling in Q1-leveringen.

  • Analisten verlagen massaal hun leveringsschattingen en volledige jaarcijfers voor Tesla, met zorgen over de vraag naar elektrische voertuigen en de Chinese markt.

  • Tesla's aandelen daalden sinds begin dit jaar al ruim 29%.


Tesla staat aan de vooravond van een potentieel keerpunt. De aanstaande rapportage over de leveringen van het eerste kwartaal wordt met spanning tegemoet gezien, te midden van een golf van pessimisme van zowel analisten als beleggers. De sluiting van de Model Y-fabriek nabij Berlijn door een brandstichtingsaanval en een zwakke vraag in China tijdens het Chinese Nieuwjaar lijken de totale leveringen te hebben gedrukt, met een consensusverwachting die is gedaald naar 425.000 voertuigen.


Verlaagde koersdoelen

De sfeer rond Tesla is de laatste tijd versomberd kunnen we wel stellen, waarbij diverse analisten hun leveringsschattingen en verwachtingen voor de volledige jaarcijfers verlagen. Baird waarschuwt dat de consensus nog steeds te optimistisch kan zijn, met een prognose van slechts 421K leveringen voor Q1 en 445K voor Q2 tegenover een consensus van 512K. Citi en Goldman Sachs voegen toe aan het geluid van zorg, wat weinig positieve geluiden rond Tesla overlaat.



Prijsdruk en marginale verwachtingen

De recente prijsverlagingen van Tesla hebben niet geleid tot de verwachte volumetoename, wat wijst op een dieper liggend probleem van marktverzadiging en consumentenvoorkeur. HSBC heeft zelfs de margeschattingen verlaagd, terwijl Wedbush's Dan Ives spreekt van een "nachtmerriekwartaal" voor Tesla, waarbij hij opmerkt dat de komende maanden cruciaal zullen zijn voor Elon Musk om het bedrijf door deze storm te loodsen.


In China ondervindt Tesla felle concurrentie van nieuwe elektrische voertuigen die tegen lagere prijzen worden aangeboden dan Tesla's populaire Model Y SUV en Model 3 sedan. BYD heeft Tesla dan ook onttroond als 's werelds grootste EV-fabrikant en blijft druk uitoefenen met de lancering van zijn Qin Plus EV en de BYD Seagull, waarbij Tesla's verkoopcijfers in China dalen en productieaanpassingen worden gemaakt in reactie op de vertraagde verkoop.


In Europa werd Tesla dan nog eens geconfronteerd met productieonderbrekingen door aanvallen op scheepvaartroutes in de Rode Zee en protesten van milieuactivisten in Duitsland, wat leidde tot een tijdelijke productiestop vanwege brandstichting bij elektrische infrastructuur nabij Tesla's fabriek in Brandenburg. Daarnaast hebben arbeidsconflicten in de Scandinavische landen bijgedragen aan de uitdagingen voor Tesla in Europa.


De vertraging in de groei van EV-verkopen wereldwijd en Tesla's positie ten opzichte van nieuwe Chinese merken legt nog meer druk op nieuwe productlanceringen. De Cybertruck, nog in de beginfase van leveringen, en de vernieuwing van de Model 3, bekend als de Highland, brengen tot nu toe helaas nog minimale veranderingen met zich mee. Ook stuiten Elon Musk's controversiële uitspraken op sociale media en zijn door sommige als controversiële politieke ideologie mogelijk op afkeer bij investeerders.


De waardering van Tesla

De prijs-earningsratio (P/E-ratio), een veelgebruikte maatstaf voor de waardering van aandelen, geeft een interessante kijk op de huidige waardering en verwachtingen voor de komende jaren.


Ondanks een daling van 29% dit jaar, is de forward P/E-ratio van Tesla vandaag de dag nog steeds 58,19. Dit is een daling ten opzichte van 65,1 op 29 februari en 65,5 aan het einde van vorig jaar, maar het ligt nog steeds ver boven de P/E-ratio van 36,9 op 31 maart 2023, en aanzienlijk hoger dan de 17,4 P/E-ratio aan het einde van 2022.


Deze trend geldt ook voor 2025. Analisten hebben hun winst per aandeel (EPS) schattingen voor 2025 verlaagd naar $4.03, wat nu zelfs onder Tesla's piekwinst van $4.07 per aandeel in 2022 ligt. Hierdoor springt de P/E-ratio voor 2025 naar 42,8, een getal dat overigens alsnog substantieel hoger is dan dat van andere winstgevende autofabrikanten zoals Toyota en General Motors, die forward P/E-ratio's van respectievelijk 10 en 5 hebben.


De positieve kijk op Tesla

Desalniettemin blijven sommige analisten, zoals Adam Jonas van Morgan Stanley, positief. Deze prijsdoelen voor Tesla-aandelen leunen sterk op grote inzetten zoals zelfrijdende technologie, robotica en kunstmatige intelligentie. Een aanzienlijk deel van Tesla's huidige marktwaardering is een gok op het succes van deze 'moonshots', die in de toekomst aanzienlijke winsten zouden kunnen opleveren.



Terwijl Tesla zich voorbereidt op de bekendmaking van de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal op 17 april, staat het bedrijf op een cruciaal kruispunt. Met een golf van analistenverlagingen, zorgen over de Chinese vraag en macro-economische hoofdbrekens, bevindt Tesla zich in mogelijk turbulent water.


De reactie van Tesla op deze uitdagingen en de huidige marktdruk zal niet alleen zijn positie in de elektrische voertuigmarkt bepalen, maar ook het vertrouwen van beleggers in zijn toekomstige groeipotentieel.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page