Twee zwaargewichten wedden op hetzelfde aandeel – dit is waarom
- Mika Beumer
- 29 minuten geleden
- 3 minuten om te lezen
In het kort
Guggenheim voorziet een koersstijging van 48% en start met een buy-advies voor Uber met koersdoel $140.
Bill Ackman’s Pershing Square investeerde 21% van zijn $13,7 miljard fondsvermogen in Uber.
Uber boekte $1,5 miljard operationele winst in Q2 2025 en heeft 180 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd.
Analisten zien toekomst in autonoom rijden en schaalbare groei
Uber Technologies laat zich dit jaar van zijn sterkste kant zien. Met een koersstijging van 57% tot nu toe in 2025 en een huidige prijs van $94,58 per aandeel blijft het bedrijf investeerders verrassen. Toch denken meerdere topinvesteerders dat de grootste sprong nog moet komen.
Guggenheim Securities startte deze week met het volgen van Uber en gaf het meteen een “buy”-advies. Analist Taylor Manley stelde een koersdoel vast van $140, wat een opwaarts potentieel van 48% betekent ten opzichte van de slotkoers van dinsdag. Volgens hem beschikt Uber over drie cruciale troeven die het bedrijf structureel sterker maken dan zijn concurrenten: een ongeëvenaarde netwerkomvang, technologische voorsprong en sterke merkbekendheid.
Manley wijst daarnaast op de impact die zelfrijdende voertuigen op termijn zullen hebben. Volgens zijn analyse zal autonome mobiliteit tegen 2035 zo'n 20% van de Amerikaanse ride-sharemarkt uitmaken. Uber’s schaalgrootte en bestaande gebruikersnetwerk dat inmiddels 3x groter is dan dat van zijn dichtstbijzijnde rivaal, maken het volgens hem dé partij die optimaal profiteert van die verschuiving.
Uber sloot eerder in juli een miljardendeal met Lucid en Nuro voor lancering van premium robotaxi’s in 2026

Bill Ackman positioneert Uber als topaandeel in geconcentreerde strategie
Niet alleen analisten zien goud in Uber. Ook miljardair-investeerder Bill Ackman van Pershing Square Capital Management heeft vol ingezet op de mobiliteitsgigant. Sinds begin 2025 bezit zijn hedgefonds 30,3 miljoen aandelen Uber, goed voor bijna 21% van het totale fondsvermogen van $13,7 miljard. Een gedurfde maar strategische keuze, passend binnen Ackmans beleggingsfilosofie van geconcentreerde posities in hoogwaardige groeibedrijven.
Wat Uber volgens Ackman aantrekkelijk maakt, is de unieke marktplaatsstructuur: het bedrijf fungeert als centrale schakel tussen miljoenen gebruikers en aanbieders, van chauffeurs tot restaurants. Die positie wordt alleen maar sterker naarmate het platform groeit, wat een zogeheten netwerkeffect genereert: hoe meer gebruikers, hoe waardevoller het platform wordt voor iedereen.
Qua rendement loopt het ook ver voor op concurrent Lyft

Dat zelfs gevestigde namen als McDonald’s en Taco Bell hun diensten via Uber Eats blijven aanbieden, onderstreept de machtspositie die het bedrijf heeft opgebouwd. Dit zijn bedrijven met eigen apps en marketingkracht, maar ze kiezen er toch voor om afhankelijk te blijven van Uber’s bereik en gebruiksgemak.
Ackman roemde CEO Dara Khosrowshahi’s rol in het winstgevend maken van het bedrijf. Uber genereert inmiddels structureel vrije kasstromen, iets wat een paar jaar geleden nog ondenkbaar leek. Dat komt niet alleen door stijgende vraag, maar ook door een efficiëntere kostenstructuur en slimme schaalvergroting.
De cijfers bevestigen dit verhaal. In het tweede kwartaal van 2025 boekte Uber een operationele winst van $1,5 miljard, een stijging van 82% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EBITDA groeidoelstelling voor de periode 2024-2027 ligt tussen de 35% en 40% op jaarbasis, een indrukwekkend tempo voor een bedrijf van deze omvang.
Groei zet door ondanks rem op omzettempo
Hoewel de omzetgroei van Uber is afgevlakt ten opzichte van de hypergroei in 2021 en 2022, blijft het tempo solide. In de eerste zes maanden van 2025 steeg de omzet met 16% op jaarbasis. Met 180 miljoen actieve maandgebruikers wereldwijd blijft de aanwas van nieuwe klanten doorgaan, een cruciale pijler voor duurzame omzetgroei.
De margestructuur van Uber is bovendien gunstig. Door het digitale karakter van de dienstverlening is het bedrijfsmodel extreem schaalbaar: iedere extra rit of bestelling levert relatief meer winst op. Hierdoor kunnen winsten sneller stijgen dan de omzet, een kenmerk dat aantrekkelijk is voor langetermijnbeleggers.
Toch blijft de waardering een aandachtspunt. Met een forward P/E-ratio van 23,2 ligt de koers iets boven het gemiddelde van de S&P 500, maar dat lijkt voor veel beleggers geen obstakel. Gezien het groeiprofiel en de winstgevendheid wordt het aandeel nog steeds als redelijk geprijsd beschouwd. Zeker in vergelijking met andere techbedrijven met vergelijkbare groeiverwachtingen is Uber niet overdreven duur.
Uber wordt daarmee gezien als een zeldzame combinatie: een technologiebedrijf met sterke operationele resultaten én toekomstpotentieel, zonder extreme overwaardering. Dat verklaart waarom zowel Guggenheim als Ackman het aandeel op dit moment als aantrekkelijk beschouwen, ondanks het feit dat de koers al dicht bij het hoogste punt van de afgelopen 52 weken staat.
Andere analisten volgen Guggenheim en Ackman - het aandeel staat er goed op

Voor beleggers die zoeken naar een dominante speler met schaalvoordelen, zicht op autonome doorbraken en een steeds efficiëntere organisatie, blijft Uber een serieuze kandidaat. Terwijl de markt de transitie naar AV’s en verdere wereldwijde expansie afwacht, positioneren zwaargewichten zich alvast stevig voor de rit omhoog.