top of page

Tesla wil Nederland als eerste EU-land met legaal FSD – maar hoe realistisch is dat?

In het kort

  • Tesla wil het deels autonome FSD Supervised-systeem goedgekeurd krijgen in Nederland, maar moet voldoen aan strenge veiligheidseisen van RDW.

  • De RDW riep Tesla-fans op te stoppen met het sturen van berichten, omdat deze geen invloed hebben op de toelatingsprocedure.

  • Een beslissing over goedkeuring wordt niet verwacht vóór februari, en is allesbehalve gegarandeerd.


RDW botst met Tesla-fans over druk rond goedkeuring FSD Supervised

De Nederlandse voertuigautoriteit RDW heeft maandag een opvallende oproep gedaan: Tesla-fans moeten stoppen met het sturen van berichten om goedkeuring van het rijhulpsysteem “FSD Supervised” te versnellen. De actie is een reactie op een oproep van Tesla zelf, waarin het bedrijf zijn volgers via social media aanmoedigde om de RDW te benaderen en hun enthousiasme te delen.


Full Self-Driving (FSD) van Tesla uitgelegd

Bron: Tesla
Bron: Tesla

Volgens de RDW is die publieke druk niet alleen zinloos, maar zelfs contraproductief. “Het kost onnodig tijd van onze klantenservice en heeft geen invloed op de planning,” aldus het officiële statement. “Wegverkeersveiligheid is onze hoogste prioriteit: toelating is pas mogelijk zodra de veiligheid van het systeem overtuigend is aangetoond.”


Tesla wil het rijhulpsysteem, dat in de VS wordt verkocht onder de naam Full Self-Driving (Supervised), beschikbaar maken voor de Nederlandse markt. Momenteel is het systeem nog niet toegelaten in Nederland of andere Europese landen. De RDW laat weten dat Tesla de komende maanden demonstraties mag geven, maar dat pas in februari een beslissing mogelijk is. Er is geen garantie op goedkeuring, zoals Tesla eerder op sociale media suggereerde.


Tesla’s communicatie roept vragen op over Europese strategie

Vorige week postte Tesla op X (voorheen Twitter) dat de RDW “toegezegd heeft om in februari 2026 nationale goedkeuring te verlenen.” Daarbij voegde het bedrijf een oproep toe aan gebruikers: “Neem contact met ze op via de onderstaande link om je enthousiasme te delen en ze te bedanken dat ze dit zo snel mogelijk willen realiseren.”


De post van Tesla op X met een link om contact op te nemen met de RDW

Bron: X
Bron: X

Die communicatie blijkt misleidend. De RDW corrigeerde Tesla publiekelijk en stelde dat er géén toezegging is gedaan en dat goedkeuring pas volgt nadat aan alle wettelijke veiligheidseisen is voldaan. Het voorval roept opnieuw vragen op over hoe Tesla communiceert rond zijn zelfrijdende ambities, en in hoeverre de verwachtingen die het wekt bij consumenten op realiteit zijn gebaseerd.


Tesla’s poging om publieke steun in te zetten als drukmiddel bij regelgevende instanties is niet nieuw, maar zelden succesvol. In Europa gelden strengere goedkeuringseisen voor autonome rijfuncties dan in de VS. Dat de RDW zich hier fel tegen afzet, benadrukt dat onafhankelijke beoordeling centraal blijft staan.


Dit is de reactie van de RDW op de post van Tesla op X

Bron: RDW
Bron: RDW

Volgens experts ondermijnt deze strategie van Tesla het vertrouwen van toezichthouders, en kan het zelfs leiden tot vertraging in plaats van versnelling. “Als je goedkeuring wilt krijgen voor een hoog-risico technologie zoals gedeeltelijk autonoom rijden, is transparantie en samenwerking met de autoriteiten cruciaal,” stelt een mobiliteitsanalist. “Een social media-campagne werkt dan eerder averechts.”


Autonoom rijden in Europa: Tesla moet meer doen dan beloven

Hoewel Elon Musk al jaren belooft dat Tesla’s voertuigen volledig autonoom zullen kunnen rijden via een simpele software-update, is dat in de praktijk nog niet gerealiseerd. In de VS heeft de verkeersveiligheidsdienst NHTSA onlangs nog een onderzoek geopend naar FSD-systemen, na meldingen van verkeersovertredingen en onveilig gedrag bij gebruik.


De huidige FSD Supervised-functie is dan ook geen volwaardige zelfrijdende technologie, ondanks de naam. Een menselijke bestuurder moet te allen tijde alert blijven en kunnen ingrijpen. De RDW benadrukt dat het systeem pas wordt toegelaten als het volledig getest en veilig bevonden is volgens Europese normen.





Ondertussen test Tesla zijn technologie in de VS wel al op bredere schaal. In Texas loopt een proef met een Robotaxi-dienst waarbij voorlopig nog menselijke supervisors aanwezig zijn in de voertuigen. Musk heeft aangegeven dat het doel is om tegen eind 2025 volledig zonder chauffeurs te rijden in Austin.


In Europa ligt dat proces echter aanzienlijk ingewikkelder. Nationale toelatingen zoals in Nederland kunnen mogelijk als voorbeeld dienen voor andere EU-landen, maar dat zal alleen gebeuren als er aan strikte eisen wordt voldaan. Tesla zal niet alleen de technologie moeten bewijzen, maar ook moeten voldoen aan regelgeving rond gegevensbescherming, aansprakelijkheid en verkeersveiligheid.


Het conflict tussen Tesla en de RDW is illustratief voor de bredere spanningen tussen innovatieve techbedrijven en traditionele toezichthouders. Waar Tesla snel wil innoveren en directe feedback van zijn community inzet als hefboom, blijven toezichthouders vasthouden aan formele procedures en veiligheid als hoogste prioriteit.


De komende maanden worden cruciaal: Tesla moet aantonen dat FSD Supervised niet alleen werkt onder ideale omstandigheden, maar ook veilig is in het Nederlandse verkeer. Tot die tijd blijft de goedkeuring onzeker, ongeacht hoeveel fans zich melden bij de RDW.


De botsing tussen Tesla en de RDW over de goedkeuring van FSD Supervised toont scherp hoe regelgeving en innovatie elkaar in Europa soms in de weg zitten. Voor beleggers onderstreept het ook hoe belangrijk het is om de tijdshorizon en regelgevingsrisico’s mee te nemen bij investeringen in technologiebedrijven.


Wie internationaal in dit soort ontwikkelingen belegt, kan zijn rendement verder optimaliseren door valutakosten laag te houden. MEXEM, door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025, rekent slechts 0,005 % valutakosten, tegen 0,25 % bij DEGIRO en SAXO Bank.


Zo houd je bij beleggingen in wereldspelers als Tesla, Nvidia of Alphabet meer van je winst over, ongeacht hoe lang de goedkeuringstrajecten duren.



 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page