top of page

Waarom zakt Dropbox zakt 15% na earnings?

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023

Het zal je vast niet ontgaan zijn, na de analyse van Dropbox had het bedrijf kwartaalcijfers. Ik zal je meenemen in deze cijfers en waarom Dropbox -10% ging die dag. Hieronder is een analyse van de afgelopen kwartaalcijfers en de ontwikkelingen rondom het bedrijf:


Alle positieve punten

  1. De totale omzet was $550.2 miljoen euro in het 3e kwartaal van 2021. Dit was 10,7% meer dan vorig jaar.

  2. De totale ARR (Annual Recurring Revenue) is vastgesteld op 2,2 miljard. Dit was 12% toename ten opzichte van vorig jaar.

  3. Het aantal betalende gebruikers is toegenomen tot 16,49 miljoen. Over dezelfde periode vorig jaar is dit een stijging van 1,24 miljoen gebruikers en is er gemiddeld bijna $6,00 meer omzet per gebruiker.

  4. De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg $231,5 miljoen. Vorig jaar bedroeg dit nog $200,9 miljoen.

  5. De vrije kasstroom van Dropbox bedroeg $221,5 miljoen vergeleken met $187 miljoen in dezelfde periode ten opzichte van vorig jaar.

  6. De winst van kwartaal 3 bedroeg $75,6 miljoen, dit is ruim $40 miljoen meer dan het 3e kwartaal vorig jaar.

  7. Op dit moment heeft het circa $10 miljoen meer geïnvesteerd in R&D dan vorig jaar over dezelfde periode.

  8. Verkoop en marketing kosten nemen af terwijl de omzet en het aantal gebruikers nog steeds groeien. Dit is verklaarbaar omdat ze vrij hoog boven haar doelstelling zaten.


Het aantal betalende gebruikers is exponentieel toegenomen ten opzichte van het kwartaal ervoor.


Hieronder staan het aantal betalende gebruikers per jaar geformuleerd:

  1. Jaar 2018: 12,7 miljoen

  2. Jaar 2019: 14,3 miljoen (+1,6 miljoen)

  3. Jaar 2020: 15,48 miljoen (+1,18 miljoen)

  4. Jaar 2021: 16,49 miljoen (tot dusver) (+1,01 miljoen)


Hieruit kunnen we concluderen dat het naar alle waarschijnlijkheid gaat lukken om meer betalende klanten aan te trekken dan vorig jaar. Dit is natuurlijk een grote plus en komt dan ook de omzet ten goede. Zeker gezien het feit dat de omzet per betalende klant ieder jaar toeneemt.


Dropbox heeft aangekondigd dat haar dienst verschillende nieuwe opties heeft. Deze opties zouden het makkelijker en georganiseerder moeten houden voor de klant. Zo heeft Dropbox de volgende features toegevoegd:

  1. Automatisch dashboards

  2. Multi-file organisatie

  3. Naamgevingsconventies

  4. Taggen

  5. Documentconversie


Verder introduceert het ook 3 verschillende productervaringen voor teams en ontwikkelaars:

  1. Capture: Een alles-in-één visual communicatietool die helpt teamleden hun ideeën en werk te delen.

  2. Replay: Een tool voor videosamenwerking die het gemakkelijker maakt om te verzamelen, te beheren en te reageren op feedback.

  3. Shop: Een platform om digitale content te verkopen die gebruikers hebben opgeslagen in hun Dropbox.


Ook heeft Dropbox de acquisitie van Command E wereldkundig gemaakt. Command E is een universeel zoek systeem wat de klant helpt om snel bestanden en apps te kunnen vinden en openen. De acquisitie is zou in Q4 volledig afgerond moeten zijn.


Waarom daalt het?

De cijfers waren prima. Er werd een EPS verwacht van 0,35 per aandeel en er is een 0,37 per aandeel genoteerd. Oftewel, er is meer verdiend dan dat de analisten hadden verwacht. Toch daalde het aandeel flink na het uitbrengen van de cijfers.


De daling kan worden verklaard op basis van 3 verschillende redenen:

  1. De chart zag er niet heel denderend uit. Het faalde namelijk om uit haar range te breken.

  2. Lange termijn investeerders die winsten pakken.

  3. Bang voor de toekomst omdat META ineens heel dominant in het nieuws is.


Vooral het laatste is naar mijn mening een groot gevolg van de sterke daling. Echter neemt dat niet weg dat de CEO van Dropbox hier ook al over heeft gesproken en zijn vertrouwen heeft geuit in de toekomst van Dropbox in de META omgeving. Het interview van de CEO van Dropbox is te vinden op onderstaande link: https://finance.yahoo.com/news/dropbox-founder-we-are-gearing-up-for-the-metaverse-182310343.html


In bovenstaand interview geeft de CEO, Drew Houston, ook al zijn mening over de huidige daling. Hij gaf hierin duidelijk aan dat volatiliteit bij de aandelenmarkt hoort en dat dit zijn beeld op de huidige resultaten niet veranderd. De cijfers waren solide en boven verwachting.


Ik hoop dat dit je een beter beeld heeft gegeven over de bedrijfsresultaten van het 3e kwartaal van 2021 en de plotselinge daling van circa 10%.




 

Let op, doe altijd zelf onderzoek voordat je aandelen koopt. Dit is geen financieel advies, enkel een interpretatie van de schrijver (die zelf aandelen DROPBOX bezit). Ik hoop echter wel je een beter beeld gegeven te hebben over de sterke daling en de bedrijfsresultaten van het 3e kwartaal! Geschreven door Community lid: Davey Groeneveld.

1 opmerking

1 Comment


Guest
Nov 18, 2021

Ben zelf nu één jaar geïnvesteerd in Dropbox. Mooi bedrijf met 'okay' groei en stijgende winst. Ben zeker ook van mening dat analisten meer groei verwachten, gelet op de huidige markt. Ook zit Dropbox in de transitie van een cloud business naar marketplace business wat een positieve ontwikkeling is gelet op de huidige samenleving.

Like

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..