top of page

Techgigant op een tikkende tijdbom?

In het kort

  • De kwartaalverkoop van elektrische voertuigen daalde wereldwijd met 13%, terwijl de omzet in Q1 2025 terugviel tot $19,3 miljard en de winst met 40% kromp.

  • Aandelen van een toonaangevende EV-fabrikant zijn gewaardeerd op een koers-winstverhouding van 180, met een koersdoel van $115 door JPMorgan, wat 62% onder het huidige niveau ligt.

  • De introductie van een autonome taxidienst kampt met kinderziektes, terwijl concurrentie en politieke spanningen de merkperceptie schaden.


Tesla, ooit het vlaggenschip van de elektrische revolutie, staat onder zware druk van zowel binnen als buiten het bedrijf. De beurswaarde van $1 biljoen lijkt steeds moeilijker te verantwoorden nu groei stagneert, concurrentie toeneemt en CEO Elon Musk zichzelf regelmatig politiek in de schijnwerpers plaatst. Terwijl analisten als Dan Ives van Wedbush nog steeds koersdoelen van $500 durven te noemen, waarschuwt JPMorgan met een koersdoel van $115 voor een mogelijke crash van 62%.


Verkoopcijfers blijven dalen

De cijfers liegen niet: in het eerste kwartaal van 2025 leverde Tesla 336.681 voertuigen af, een daling van bijna 13% ten opzichte van vorig jaar. In Frankrijk daalden de verkopen in juni met ruim 10%, wat de totale daling dit jaar op -39,6% zet in dat land. Ook in de VS (-11%) en China (-15%) verloor Tesla marktaandeel. De hoop dat de vernieuwde Model Y de trend zou keren, lijkt slechts lokaal effect te hebben gehad.


De verklaring ligt deels bij de hevige concurrentie: traditionele automerken én Chinese nieuwkomers zoals BYD zetten vol in op betaalbare EV’s, waar Tesla’s aanbod relatief duur en weinig vernieuwend is gebleven.


Nieuwe Tesla Model Y start stroef in Europa:

Nieuwe Tesla Model Y start stroef in Europa:
Bron: AutoWeek

Juni-autoverkopen tonen vertragende groei

De autoverkopen in de VS kwamen in juni uit op 15,3 miljoen voertuigen op jaarbasis, wat een daling betekent ten opzichte van de vorige maand. Hogere rentetarieven, inflatie en economische onzekerheid zetten consumenten onder druk.


Tesla bevindt zich in een lastige positie omdat haar modellen prijstechnisch hoger liggen dan de segmenten waarin de meeste vraag bestaat: compacte SUV's zoals de Nissan Rogue en Toyota RAV4.


Robotaxi: belofte of luchtspiegeling?

Tesla’s langverwachte Robotaxi-dienst ging van start met een kleine testvloot in Austin, Texas, maar kampt met kinderziektes. De voertuigen vermijden complexe verkeerssituaties en er zijn al meerdere incidenten gemeld.


Sinds de start van Robotaxi is het aandeel met 9% gedaald, wat duidt op afnemend vertrouwen bij beleggers. Wat vooral zorgen baart, is dat de huidige technologie nog ver verwijderd lijkt van volledig autonome inzetbaarheid. De voertuigen worden nog altijd begeleid door Tesla-medewerkers en functioneren slechts binnen een gelimiteerd gebied. Problemen zoals onverwachte stops, navigatiefouten en het vermijden van slecht weer tonen aan dat Tesla’s software, ondanks jarenlange ontwikkeling, nog in een experimentele fase zit. Beleggers hoopten op een disruptieve technologie die zich onmiddellijk kon meten met gevestigde spelers zoals Waymo, maar die verwachting blijkt voorlopig te optimistisch.


Tesla test robottaxi in Texas:

Tesla test robottaxi in Texas:
Bron: Reindeersoft

Politiek gif voor het merk

De publieke ruzie tussen Musk en Trump over subsidies heeft het merk Tesla beschadigd. In Europa leidde Musks politieke affiliatie tot protesten en vandalisme bij showrooms.


Consumenten beginnen Tesla niet langer als een neutraal technologiebedrijf te zien, maar als een politiek gepolariseerd merk, wat de verkoop schaadt. De combinatie van controversiële publieke uitspraken, openlijke steun aan extreemrechtse politici en aanvallen op klimaatsubsidies hebben Tesla vervreemd van een groot deel van zijn oorspronkelijke doelgroep: vooruitstrevende, milieubewuste kopers. Deze reputatieschade vertaalt zich inmiddels in concrete cijfers, met forse terugval in de verkoop en beschadiging van de merkloyaliteit. Zelfs gevestigde markten zoals Duitsland en Frankrijk tonen tekenen van afbrokkelend vertrouwen.


Boycot door Musk‑controverse:

Boycot door Musk‑controverse:
Bron: EW

Vertekende waardering en afhankelijke toekomstvisie

Tesla’s waardering blijft extreem: koers-winstverhouding van 181, koers-omzetverhouding van 11, met verwachte omzetgroei naar $140 miljard tegen 2028. JPMorgan noemt dit “fundamenteel onhoudbaar” en houdt vast aan het laagste koersdoel op Wall Street.


Veel van de huidige waardering is gebaseerd op toekomstige beloftes: autonome voertuigen, humanoïde robots en AI-gedreven diensten. Maar zonder tastbare voortgang in deze domeinen, rijst de vraag hoelang beleggers bereid blijven te wachten. De koers reflecteert een perfect scenario waarin alles slaagt, maar de realiteit toont stagnatie. Zonder zichtbare omzetgroei of winstherstel kan deze waardering als een kaartenhuis instorten. Het risico van een scherpe herwaardering groeit met elk kwartaal waarin Tesla de verwachtingen niet inlost.

Waarderingsmaatstaf

Waarde

Market Cap

1.02T

Trailing P/E

181.52

Forward P/E

163.93

Price/Sales

11.64

Strategische zwakte tegenover Aziatische concurrenten

Tesla verliest marktaandeel aan goedkopere, technologisch competitieve merken zoals BYD. In China en Europa heeft het merk haar voorsprong verloren.


Zonder nieuwe modellen en beter prijsbeleid wordt het lastig om de concurrentie bij te houden. De productlijn van Tesla is inmiddels gedateerd, het bedrijf bracht sinds 2020 geen nieuw consumentenmodel uit. Tegelijkertijd zetten concurrenten agressief in op innovatie, betaalbaarheid en lokale productie. Vooral Chinese fabrikanten profiteren van sterke staatssteun en een ecosysteem dat razendsnel ontwikkelt. Tesla dreigt hierdoor de aansluiting te verliezen in het belangrijkste EV-marktsegment: betaalbare, efficiënte voertuigen met hoge software-integratie.


Voor beleggers die naast de meer volatiele (tech)aandelen op zoek zijn naar meer stabielere lange-termijn beleggingen, kunnen vastgoedfondsen een aantrekkelijke aanvulling zijn. Een actueel overzicht van de beste vastgoedfondsen in Nederland vind je hier!



Institutionele beleggers verliezen geduld

Grote hedgefondsen verkochten massaal hun Tesla-aandelen, waaronder D.E. Shaw & Co. en Millennium Management, die hun posities met 43% reduceerden. De voorkeur verschuift naar groeiaandelen met realistischere waarderingen zoals Cloudflare.


Dat twee van de meest winstgevende hedgefondsen ooit Tesla resoluut verlaten, is een sterk signaal aan particuliere beleggers. De motivatie achter deze rotatie is helder: een gebrek aan concrete winstgroei, toenemende reputatierisico’s en te weinig productinnovatie. Beleggers vrezen dat het narratief van Tesla als toekomstbedrijf zijn houdbaarheidsdatum nadert. Zonder hernieuwd vertrouwen in het management of zichtbare operationele successen, lijkt een structurele uitstroom van kapitaal niet uitgesloten.


Grote jongens stappen uit: hedgefondsen dumpen Tesla

Grote jongens stappen uit: hedgefondsen dumpen Tesla
Bron: TradingView

Prikkel tot reflectie

De toekomst van Tesla hangt in toenemende mate af van Musk’s vermogen om zich te herpositioneren als innovator in plaats van ideoloog. Zonder tastbare vooruitgang in autonome technologie, vernieuwende EV-modellen of duidelijke strategische focus, dreigt het bedrijf haar leidende positie definitief te verliezen. De technologische voorsprong die Tesla ooit kenmerkte, is niet langer vanzelfsprekend en de komende jaren zullen moeten uitwijzen of het bedrijf opnieuw kan innoveren of blijft teren op een steeds kwetsbaarder imago.

 
 
 

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page