top of page

Waarom elektrisch rijden in Nederland binnenkort duurder wordt

In het kort:

  • Elektrisch rijden in Nederland wordt duurder door nieuwe wegenbelastingmaatregelen die vanaf 2025 van kracht worden.

  • Deze belastingmaatregel heeft vooral impact op kleinere autoklassen, waardoor elektrische auto's gemiddeld honderden euro's per jaar duurder zijn dan benzineauto's.

  • De maatregel roept zorgen op over het behalen van klimaatdoelen, deskundigen benadrukken dat investeringen in de transitie naar elektrisch rijden noodzakelijk zijn voor een duurzame toekomst.

Elektrisch rijden in Nederland wordt duurder, ondanks eerdere stimuleringsmaatregelen

Elektrisch rijden lijkt de toekomst te zijn van duurzaam particulier vervoer in Nederland. Echter, recente belastingmaatregelen dreigen deze transitie te vertragen, waardoor elektrische auto's duurder worden in vergelijking met hun benzine- en dieseltegenhangers. Deze ontwikkelingen werpen serieuze vragen op over de haalbaarheid van de klimaatdoelen en de transitie naar groenere mobiliteit.


Wegenbelasting voor elektrische auto's

Een belangrijke verandering is de aankondiging van de Nederlandse overheid dat vanaf 2025 elektrische auto's wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, MRB) moeten gaan betalen. Hoewel elektrisch rijden eerder werd gestimuleerd met subsidies en belastingvoordelen, lijkt deze nieuwe belastingmaatregel de groei van elektrisch rijden te belemmeren.


Impact op diverse autoklassen

De impact van deze maatregel is niet gelijk verdeeld over alle autoklassen. In kleinere autoklassen, zoals de A-klasse met auto's zoals de Kia Picanto, zijn elektrische modellen per maand gemiddeld €67 duurder dan hun benzine-equivalenten, wat neerkomt op €804 per jaar. In de B-klasse (bijvoorbeeld de Renault Captur of VW Polo) is het verschil nog groter, met €79 per maand extra kosten, of €948 per jaar. Voor C-klassers (zoals de Nissan Qashqai of VW Golf) gaat het om een verschil van €42 per maand, oftewel €504 per jaar.


Het is pas in de grotere (en duurdere) autoklassen (D en E) dat elektrische auto's voordeliger kunnen uitvallen. Echter, de overgrote meerderheid van de nieuw verkochte auto's bevindt zich in de A, B en C-segmenten, wat betekent dat de meeste autokopers worden geconfronteerd met hogere kosten voor elektrisch rijden.


Toekomst van Elektrisch rijden

Deze belastingmaatregel roept vragen op over de toekomst van elektrisch rijden in Nederland en de inspanningen om klimaatdoelen te halen. Deskundigen benadrukken echter dat elektrische auto's op lange termijn milieuvriendelijker zijn en dat investeringen in de transitie naar elektrisch rijden nodig zijn. Het is duidelijk dat er een balans moet worden gevonden tussen financiële overwegingen en duurzame mobiliteit.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar rens@debelegger.nl.

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!