Waarom dit aandeel beleggers blijft verbazen
- Jelger Sparreboom

- 24 jul
- 5 minuten om te lezen
In het kort:
Uber genereert inmiddels miljarden aan vrije kasstroom én groeit door met hoge marges.
De snelgroeiende advertentietak Uber Ads blijkt een verborgen winstmotor.
Met investeringen in robotaxi’s wil Uber zijn platformpositie veiligstellen tegen Tesla en Waymo.
Uber werd jarenlang gezien als een klassiek groeiverhaal zonder winst. Een bedrijf dat marktaandeel won ten koste van kapitaalverbranding. Maar sinds 2023 is dat beeld drastisch veranderd. Uber is niet alleen winstgevend geworden, het blijkt ook structureel veel efficiënter dan voorheen gedacht. In 2024 genereerde het bedrijf meer dan 6,9 miljard dollar aan vrije kasstroom. Toch is het juist de verborgen groeimotor in de schaduw van het mobiliteits- en bezorgmodel die beleggers nu ook begint te verbazen: Uber Ads.
Advertentiegeld
Uber is geen mediabedrijf, maar beschikt wel over één van de zeldzaamste grondstoffen voor adverteerders: dagelijkse gebruikersintentie. De Uber-app wordt miljoenen keren per dag geopend door consumenten die klaar zijn om een transactie te voltooien. Dat creëert unieke advertentiemomenten. Adverteerders kunnen bovenaan verschijnen bij een voedselzoekopdracht, zichtbaar worden tijdens de wachttijd van een bezorging, of zelfs tijdens een rit op het scherm van de passagier.
Voor lokale restaurants en wereldwijde consumentenmerken is dit uiterst waardevol. In plaats van abstracte impressies of passieve kliks, kunnen ze gericht producten promoten aan gebruikers die op het punt staan een aankoop te doen. Bovendien biedt Uber ‘closed-loop attribution’: een zeldzaam vermogen om exact te meten welke advertentie tot welke verkoop heeft geleid.
In het eerste kwartaal van 2025 bereikte Uber Ads een jaarlijkse omzet-run rate van meer dan 1,5 miljard dollar, met een groei van meer dan 60% op jaarbasis. Advertenties zijn inmiddels zichtbaar in zowel mobiliteit als bezorging. Vooral bij restaurantbezorging is de vraag sterk, waarbij advertenties nu bijna 2% van de bruto boekingen in die categorie vertegenwoordigen. Mobiliteitsadvertenties staan nog in de kinderschoenen, maar groeien sneller dan bezorging, mede dankzij de wereldwijde uitrol van zogenaamde Journey Ads: advertenties die getoond worden tijdens een rit.
Hoge marges en schaalvoordelen
Hoewel Uber geen afzonderlijke marges rapporteert voor advertentie-inkomsten, is het duidelijk dat deze activiteit een hoge brutomarge heeft. De kosten om een advertentie te tonen zijn verwaarloosbaar, terwijl de opbrengsten oplopen. Naarmate de schaal toeneemt, zal dit segment niet alleen bijdragen aan groei, maar ook aan margeverbetering van het hele bedrijf.
Voor beleggers die naast volatielere (tech)posities zoeken naar stabielere langetermijnopties, bieden vastgoedfondsen een solide aanvulling. Ontdek hier het actuele overzicht van de beste Nederlandse vastgoedfondsen!
Op dit moment vertegenwoordigt Uber Ads nog geen 5% van de jaaromzet van ruim 44 miljard dollar. Toch hoeft het bedrijf geen nieuwe gebruikers of steden toe te voegen om deze activiteit te laten groeien. Meer waarde per gebruiker realiseren is voldoende. Uber kan dit doen via nieuwe advertentieformaten zoals video, premiumposities en volledige funnel-analytics. Ook zijn abonnementsgerichte integraties denkbaar, zoals exclusieve kortingen voor Uber One-leden. Dat maakt het platform niet alleen aantrekkelijker voor gebruikers, maar verhoogt ook de inkomsten per sessie.
Het lijkt een strategie die doet denken aan Amazon: het toevoegen van een margerijke advertentielaag aan een transactierijk platform. Uber beschikt bovendien over locatiegegevens en real-world gedragsdata die Google of Meta niet zomaar kunnen bieden.
Als Uber slechts een klein deel van de groeiende digitale advertentiemarkt weet te veroveren, geschat op 1.200 miljard dollar in 2030, kan dit segment zich ontwikkelen tot een miljardenmotor naast de bestaande activiteiten.
Wat Uber Ads laat zien, is dat het bedrijf zich ontwikkelt van een app voor ritten naar een platform met meerdere lagen van waardecreatie. Die gelaagdheid wordt ook zichtbaar in andere initiatieven zoals robotaxi's.
Op dat vlak is 2025 een strategisch keerpunt. Uber investeerde 300 miljoen dollar in Lucid Motors, een EV-fabrikant die het Gravity SUV-model levert. Daarnaast werkt Uber samen met Nuro, een specialist in zelfrijdende bezorgrobots. Met deze stap beweegt Uber zich voor het eerst richting eigendom van een vloot, een breuk met het traditionele asset-light model waarbij Uber geen voertuigen bezit.
Hoewel dit op het eerste gezicht tegenstrijdig lijkt, is het eerder een noodzakelijke reactie op externe dreiging. Zowel Tesla als Waymo (de autonome tak van Alphabet) breiden hun robotaxi-aanwezigheid uit. Tesla test zijn vloot in Austin, Waymo is actief in San Francisco, Phoenix, Atlanta en bereidt zich voor op de oostkust. Uber erkent hiermee dat de concurrentie in de kern van haar businessmodel aankomt.
Het gevaar van disruptie
Goldman Sachs becijferde onlangs dat de markt voor robotaxi's kan groeien met 90% per jaar tot 2030, met een potentiële penetratie van 8% van de wereldwijde rittenmarkt. De marges in die markt worden geschat tussen de 40% en 50% voor volledig geïntegreerde aanbieders. Als Uber passief blijft, dreigt het bedrijf irrelevant te worden. Want als Tesla of Waymo erin slaagt om tegen lage kosten ritten aan te bieden via een eigen vloot, heeft Uber mogelijk een probleem.
De beslissing om te investeren in Lucid en Nuro is dus eerder een verdedigingsmechanisme.
Het geeft Uber de mogelijkheid om eigen technologie te testen, andere OEM’s aan zich te binden en haar positie als platform te behouden. Uber wil niet per se zelf alle robotaxi's bezitten, maar wel de plek blijven waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Daarmee moet het bedrijf voorkomen dat partijen als Tesla Uber buitenspel zetten door zelf aggregatoren van vraag te worden.
De samenwerking met Lucid en Nuro is ambitieus. Lucid moet in zes jaar tijd 20.000 voertuigen leveren aan Uber. Dat is fors voor een fabrikant die in 2025 zelf ook 20.000 auto's hoopt te produceren. Ook Nuro moet zijn technologie, die nu nog voornamelijk voor last mile delivery wordt ingezet, op grotere schaal uitrollen. De geplande uitrol in 2026 is ambitieus en komt een jaar later dan Tesla.
Uber begeeft zich hiermee op terrein vol risico's: vertragingen in regelgeving, integratieproblemen en kapitaalintensieve infrastructuur. Tegelijkertijd heeft het bedrijf met meer dan 7 miljard dollar aan liquide middelen en een gezonde balans wel de ruimte om deze investeringen te doen. Met een vrije kasstroom van 6,89 miljard dollar in 2024 heeft Uber zich in een sterke uitgangspositie gemanoeuvreerd.
Vrijekasstroom Uber:

De kern blijft dat Uber geen autofabrikant wil worden, maar wel zijn platform wil veiligstellen. Door vroege betrokkenheid bij autonome technologieën hoopt het bedrijf waarde te creëren voor andere partijen, die uiteindelijk hun voertuigen via Uber’s platform kunnen aanbieden. Het platformeffect moet sterker worden dan het netwerk van voertuigen alleen.
Groei op alle fronten
De mobiliteitstak van Uber is nog steeds de ruggengraat van het bedrijf. In het eerste kwartaal van 2025 had Uber 170 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, een stijging van 14% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal ritten per gebruiker steeg licht naar 17,8 per kwartaal, en de boekingen per gebruiker groeiden naar bijna 260 dollar. Deze metrics duiden op gezonde engagement en schaalvergroting.
Het tweede kwartaal wordt opnieuw sterk verwacht. Uber voorspelt bruto boekingen van 46,5 miljard dollar, een stijging van 16% jaar-op-jaar, en een aangepaste EBITDA van 2,07 miljard dollar. De winstmarge op EBITDA-niveau komt uit op 4,4%, tegenover -4,1% vijf jaar geleden. Die transformatie is opmerkelijk, zeker voor een bedrijf dat jarenlang verlies draaide.
Op sectorniveau groeit Uber sneller dan veel concurrenten. In San Francisco verloor het bedrijf recent wel wat marktaandeel aan Waymo, dat naar 27% steeg, terwijl Uber terugviel naar 52%. Toch is dat eerder een lokale dan een structurele trend. Uber's brede spreiding over markten en diensten geeft het bedrijf een defensieve buffer.
Naast mobiliteit en advertenties is Uber ook actief in boodschappen, maaltijdbezorging en vrachtlogistiek. Die diversificatie maakt het bedrijf minder kwetsbaar voor schommelingen in één segment. En zoals het partnerschap met Waymo laat zien: Uber sluit de deur niet voor samenwerking met concurrenten als dat het platform versterkt.
Het aandeel
Beleggers hebben de verbeterde fundamentals van Uber opgemerkt. Het aandeel steeg in 2025 met ruim 40%, en noteert nu rond de 91 dollar, niet ver onder het 52-weeks hoogtepunt van 98 dollar.
Aandelenkoers Uber sinds 2025:

Uber blijft zich strategisch herpositioneren in een veranderend technologisch landschap, met sterke kasstromen als fundament en nieuwe groeipijlers zoals advertenties en autonome mobiliteit. Of het bedrijf daarmee ook structureel marktdominantie weet te behouden, zal de komende jaren moeten blijken.







































































































































Opmerkingen