Tesla-beleggers opgelet: winst per aandeel kan hierdoor crashen
- Rens Boukema

- 6 jul
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 9 jul
In het kort
Tesla's verkoop van voertuigen daalde in Q2 2025 met 13% op jaarbasis tot 384.122 eenheden, wat de tweede opeenvolgende kwartaalafname markeert.
In Q1 2025 verdiende Tesla $595 miljoen aan ZEV-credits, een essentieel onderdeel van de totale operationele winst.
Het verlies van federale EV-belastingskredieten en ZEV-credits vanaf Q3 2025 zal naar verwachting Tesla's winstmarges aanzienlijk verminderen.
In juli 2025 ondertekende president Trump een wet die aanzienlijke gevolgen heeft voor Tesla's financiële gezondheid. De wet elimineert federale emissieboetes en beëindigt het $7.500 federale belastingkrediet voor elektrische voertuigen per 30 september 2025. Tot die tijd kan het goed dat de sales van Tesla nog een boost ervaren van mensen die er nog gebruik van willen maken, echter kan het daarna een flinke klap gaan veroorzaken.
In 2024 boekte Tesla wereldwijd $2,76 miljard aan inkomsten uit de verkoop van emissierechten, met een nadruk op deze Amerikaanse ZEV-credits. Deze inkomstenbron was van levensbelang: in Q1 2025 werd $595 miljoen aan winst puur aangedreven door deze kredieten. Zonder hen zou Tesla dat kwartaal een verlies van $189 miljoen hebben gerapporteerd.
Deze maatregelen treffen Tesla erg hard, aangezien het bedrijf ook sterk afhankelijk is van de verkoop van Zero Emission Vehicle (ZEV)-credits aan andere autofabrikanten. In Q1 2025 genereerde Tesla $595 miljoen uit ZEV-credits, wat een cruciale bijdrage leverde aan de winstgevendheid van het bedrijf.
Niet iedereen let hierop in het operational statement, maar het effect is groot:

De “Big Beautiful Bill” schaft ZEV-credits niet formeel af, maar haalt er wel het hart uit: het verwijdert de boetes voor autofabrikanten die niet voldoen aan de uitstootdoelstellingen. Zonder die financiële prikkel verdwijnt ook de noodzaak om credits aan te schaffen. Daarmee worden Tesla’s overschotten plotseling praktisch waardeloos.
Hoewel de ZEV-regels formeel per staat geregeld zijn (zoals in Californië), maakt de nieuwe wet federale handhaving onmogelijk. Analisten verwachten dat 80 tot 90% van Tesla’s ZEV-omzet direct geraakt wordt.
Autofabrikanten zoals Ford, General Motors en Stellantis kochten deze ZEV-credits van Tesla omdat zij er niet in slaagden om zelf voldoende elektrische voertuigen te verkopen om aan de milieunormen te voldoen. De federale overheid stelde namelijk eisen aan het gemiddelde uitstootniveau van verkochte voertuigen. Wie deze normen overschreed, riskeerde hoge boetes, tenzij zij voldoende ZEV-credits konden overleggen.
Tesla, dat uitsluitend elektrische voertuigen produceert, had altijd een overschot aan deze credits en kon deze tegen aanzienlijke bedragen verkopen aan concurrenten. In Q1 2025 genereerde Tesla dus bijvoorbeeld $595 miljoen uit deze ZEV-credits, geld dat zonder extra productiekosten vrijwel volledig als winst geboekt kon worden.
Deze ‘gratis’ inkomsten maakten vaak het verschil tussen winst en verlies in een kwartaal, zeker nu de marges op de verkoop van voertuigen onder druk staan. Het wegvallen van deze inkomstenbron legt dan ook een forse druk op Tesla’s verdienmodel.
Dalende voertuigleveringen en toenemende concurrentie
Tesla rapporteerde een daling van 13% in voertuigleveringen in Q2 2025 ten opzichte van het voorgaande jaar, met een totaal van 384.122 geleverde voertuigen. Dit is de tweede opeenvolgende kwartaalafname en wijst op aanhoudende uitdagingen in de vraag naar Tesla-voertuigen. Tegelijkertijd ziet concurrent BYD een sterke groei, met EV-verkopen die bijna drie keer zo hoog zijn als die van Tesla, wat de druk op Tesla's marktaandeel verhoogt.
De belangrijkste Q1 cijfers van Tesla:

Financiële gevolgen van het verlies van ZEV-credits
Het verlies van ZEV-credits heeft directe gevolgen voor Tesla's financiële prestaties. In Q1 2025 zou Tesla zonder de $595 miljoen aan ZEV-credits een operationeel verlies hebben geleden. Analisten verwachten dat het wegvallen van deze inkomstenbron vanaf Q3 2025 zal leiden tot een aanzienlijke daling van de winstmarges.
JPMorgan schat dat Tesla tot $2 miljard per jaar aan winst kan verliezen als gevolg van deze wetswijziging, een halvering van de jaarwinst. Tesla heeft weliswaar ook inkomsten uit credits in Europa en China, maar het merendeel is afkomstig uit de VS.
Zonder structurele vervanging van deze winststroom zal Tesla scherpe keuzes moeten maken: kosten verlagen, marges verbeteren of versneld inzetten op winstgevende groei buiten de auto-divisie, zoals energieopslag en software.
Voor beleggers die naast meer volatiele investeringen, zoals ook Tesla-aandelen, op zoek zijn naar meer stabielere lange-termijn beleggingen, kunnen vastgoedfondsen een aantrekkelijke aanvulling zijn. Een actueel overzicht van de beste vastgoedfondsen in Nederland vind je hier!
Het bruto winstmarge zou kunnen dalen van 17,66% naar 15,4%, wat nog steeds boven het gemiddelde van de industrie ligt, echter niet boven die van Tesla zelf.. Dit zal je vervolgens ook terug zien in een nog absurdere P/E en PEG ratio, aangezien dit effect zo abrupt plaats zal vinden kwartaal op kwartaal (als het volgens dit scenario zal verlopen).
De bruto winstmarge ontwikkeling van Tesla:

Tesla staat voor de uitdaging om nieuwe inkomstenbronnen te vinden nu traditionele subsidies wegvallen. Projecten zoals de ontwikkeling van autonome voertuigen en de uitbreiding van de energieopslagdivisie bieden potentieel, maar vereisen aanzienlijke investeringen en tijd voordat ze rendabel worden. Ondertussen blijft de concurrentie toenemen, met bedrijven als BYD die agressief uitbreiden en innovatieve technologieën introduceren.
De komende kwartalen zullen cruciaal zijn voor Tesla om zich aan te passen aan het veranderende beleidslandschap en de intensiverende concurrentie. Het vermogen van het bedrijf om nieuwe markten te betreden, kosten te beheersen en technologische innovaties te realiseren, zal bepalen of het zijn leidende positie in de EV-markt kan behouden.
Bovendien komt de nadruk nu sterker te liggen op andere divisies van het bedrijf, zoals energieopslag, laadnetwerken en software, die tot op heden slechts een beperkt aandeel in de totale winstgevendheid leveren. Deze onderdelen moeten nu versneld bijdragen om het wegvallen van de ZEV-credits te compenseren, wat de noodzaak tot schaalvergroting en innovatie op die terreinen alleen maar urgenter maakt.





































































































































Opmerkingen