Miljardairs kopen recent massaal aandelen van dit tech-bedrijf
- Michiel V

- 11 sep
- 4 minuten om te lezen
In het kort:
Miljardairs Bill Ackman en Chase Coleman hebben hun belang in Amazon fors uitgebreid, wat een sterk signaal geeft van vertrouwen in het aandeel.
De kracht van Amazon ligt niet in spectaculaire omzetgroei, maar in snel stijgende winsten, gedreven door AWS en de advertentietak.
Dankzij de combinatie van e-commerce, cloud en advertenties stijgen de marges structureel.
Wanneer miljardairs grote sommen geld in een aandeel steken, luisteren beleggers extra aandachtig. Onlangs hebben Bill Ackman en Chase Coleman, twee van de bekendste hedgefondsbeheerders ter wereld, hun positie in Amazon fors uitgebreid. Ackman nam zelfs een geheel nieuwe positie in ter waarde van ruim 1,2 miljard dollar, goed voor bijna tien procent van zijn fonds. Coleman ging nog een stap verder en verhoogde zijn bestaande belang met maar liefst 62 procent. Zulke stevige aankopen roepen natuurlijk de vraag op: wat zien deze miljardairs in Amazon dat anderen misschien over het hoofd zien?
Wie puur naar de omzet kijkt, zou kunnen denken dat Amazon inmiddels een doorsnee bedrijf is geworden. In het tweede kwartaal groeide de omzet met 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat is netjes, maar niet spectaculair in vergelijking met sommige andere tech-bedrijven. Voor beleggers die alleen naar dit cijfer kijken, lijkt de periode van explosieve groei dus voorbij.
Toch doet die conclusie het bedrijf tekort. Het echte verhaal ligt niet bij de omzet, maar bij de winst. Amazon wist de operationele winst namelijk met maar liefst 31 procent te verhogen. Daarmee schaart het zich in de groep van de best presterende tech-bedrijven van dit moment. Dat de winst zo hard groeit terwijl de omzet slechts gestaag stijgt, komt doordat de verschillende bedrijfstakken van Amazon elk een ander effect hebben op de marges.

AWS: de ruggengraat van Amazon
De grootste motor achter die winstsprong is Amazon Web Services (AWS), de clouddivisie van het bedrijf. Hoewel AWS slechts achttien procent van de totale omzet vertegenwoordigt, zorgt deze tak voor meer dan de helft van de operationele winst. Dat laat zien hoe winstgevend deze activiteiten zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor de toekomst van Amazon.
AWS profiteert bovendien volop van de kunstmatige intelligentie-revolutie. Bedrijven hebben steeds meer rekenkracht nodig om hun AI-modellen te trainen en te gebruiken. Amazon investeert daarom miljarden in nieuwe datacenters, die het vervolgens verhuurt aan klanten via langdurige contracten. Op korte termijn drukken die investeringen de vrije kasstroom, maar op langere termijn kan dit uitgroeien tot een enorme winstbron. AWS is daarmee niet alleen een belangrijke pijler van Amazons huidige resultaten, maar ook een van de grootste troeven voor de komende jaren.

Advertenties: de verborgen groei
Naast de clouddivisie heeft Amazon nog een groeimotor die vaak minder aandacht krijgt, maar minstens zo belangrijk is: de advertentietak. Waar veel mensen Amazon vooral zien als een online winkel, speelt advertenties een steeds grotere rol in de resultaten. Bedrijven betalen Amazon om hun producten hoger te laten verschijnen in zoekresultaten of beter zichtbaar te maken op de website. Het is een stille maar krachtige inkomstenbron die inmiddels onmisbaar is geworden.
In het tweede kwartaal groeide de advertentieomzet met 23 procent. Dat is opvallend, omdat de groei in eerdere kwartalen juist wat was afgezwakt. De recente versnelling laat zien dat bedrijven ook in een uitdagende markt blijven investeren in zichtbaarheid op Amazons platform. De reden is eenvoudig: de kans dat consumenten een product kopen neemt flink toe zodra het bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Voor verkopers is het dus vaak een logische en rendabele uitgave.

Hoewel Amazon de exacte winstmarges van dit segment niet apart rapporteert, ligt het voor de hand dat die bijzonder hoog zijn. Vergelijkbare advertentiebedrijven zoals Alphabet (Google) en Meta (Facebook en Instagram) werken met marges waar veel andere bedrijven alleen maar van kunnen dromen. Het is daarom waarschijnlijk dat ook Amazon flink profiteert van de groei van dit segment, zowel in omzet als in winstgevendheid.
De kracht van diversiteit
Wat Amazon echt uniek maakt, is de combinatie van drie pijlers die elkaar versterken. De e-commerceactiviteiten vormen nog altijd de basis. Hoewel deze tak geen extreem hoge marges kent, is het wel het platform dat honderden miljoenen klanten trekt. Dat grote klantenbestand is vervolgens de ideale voedingsbodem voor de advertentiediensten.
Daarnaast is er AWS, de uiterst winstgevende clouddivisie die bedrijven wereldwijd voorziet van rekenkracht en opslag. Samen met de advertentietak zorgt AWS ervoor dat Amazon een steeds hoger winstniveau bereikt. E-commerce is dus meer dan alleen een verkoopkanaal: het is de motor die de andere activiteiten voedt en versterkt. Zo ontstaat een ecosysteem waarin alle onderdelen elkaar aanvullen.
Voor beleggers betekent dit dat Amazon niet langer enkel een omzetverhaal is, maar een winstverhaal. De marges verbeteren structureel en de winst groeit sneller dan de omzet. Op de beurs zijn het uiteindelijk die winsten die de waarde van een aandeel bepalen, en op dat vlak staat Amazon er sterker voor dan ooit.
Is het aandeel nu interessant?
Met een beurswaarde van 2,5 biljoen dollar is Amazon al lang geen underdog meer. Toch oogt de waardering in het licht van de huidige groeicijfers niet overdreven. De combinatie van stabiele retail, winstgevende cloud en een snelgroeiende advertentietak maakt Amazon misschien wel tot een van de meest veelzijdige en veerkrachtige tech-bedrijven ter wereld.
Miljardairs als Bill Ackman en Chase Coleman zien dat duidelijk ook. Hun forse aankopen in de afgelopen maanden zijn een signaal dat Amazon volgens hen nog altijd volop potentie heeft. Voor beleggers die bereid zijn verder te kijken dan alleen de omzetcijfers, is Amazon daarmee nog steeds een mogelijk interessant aandeel. Het bedrijf combineert de schaal van een gevestigd bedrijf met de dynamiek van een groeiend bedrijf dat nog lang niet ten einde lijkt.



































































































































Opmerkingen