top of page

Is Uber nu een koopkans voor beleggers?

Bijgewerkt op: 12 aug

In het kort:

  • Recordkwartaal: 8,5 miljard dollar vrije kasstroom (LTM) en 18% groei in ritten.

  • Kapitaal voor aandeelhouders: nieuw aandeleninkoopprogramma van 20 miljard dollar.

  • Loyaliteit groeit: Uber One-lidmaatschap +60% naar 36 miljoen leden.


Het blijft soms verbazingwekkend hoe de beurs reageert op bedrijfsresultaten. Uber presenteerde onlangs cijfers die je zonder overdrijven “Hall of Fame”-waardig zou kunnen noemen. En toch zakte het aandeel direct na het rapport een paar procent weg. Inmiddels is de koers de laatste dagen weer opgekrabbeld, maar de vraag blijft: waarom reageert de markt zo lauw op prestaties die bijna elk kwartaal records breken? In dit essay kijken we uitgebreid naar de kern van de laatste cijfers, de strategie, de kapitaalallocatie en de langetermijn vooruitzichten van Uber. En vooral: of dit nu juist een kans kan zijn voor beleggers.


Recordcijfers op alle fronten

Het meest opvallende in het laatste kwartaal was hoe breed het succes van Uber zich uitstrekt. De platformstrategie lijkt in volle vaart te werken. Uber noteerde recordniveaus in zowel het aantal gebruikers als de frequentie van ritten en de winstgevendheid, over zowel Mobility als Delivery. En dat terwijl het bedrijf aangeeft nog maar aan het begin te staan van het benutten van het volledige potentieel van het platform. Daarbij speelt de uitbreiding met autonome voertuigen een steeds grotere rol: inmiddels zijn er 20 partners wereldwijd aangesloten.


De financiële prestaties liegen er niet om. De vrije kasstroom bedroeg dit kwartaal maar liefst 8,5 miljard dollar (LTM). Daarmee overtreft Uber zelfs iconen als Tesla, Costco en McDonald’s op dat vlak. Alleen Netflix komt op hetzelfde niveau uit, maar noteert wel een marktkapitalisatie die ruim tweeënhalf keer zo hoog ligt. Dat verschil in waardering is opvallend, zeker omdat beide bedrijven inmiddels een sterke mate van schaal en merkkracht hebben opgebouwd.


Bron: Fiscal
Bron: Fiscal

MarkTwaarde Netflix versus Uber:

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Het aantal ritten groeide met 18% jaar-op-jaar. Ongeveer 15 procentpunt daarvan kwam door een toename van het aantal actieve gebruikers per maand. De rest kwam uit hogere gebruiksfrequentie: bestaande klanten namen simpelweg vaker een rit. Die groei in ritten vertaalt zich vrijwel één-op-één naar omzetgroei. Bovendien steeg de operationele winst met 82% en sprong de nettowinst fors omhoog.


De buyback van 20 miljard

Een van de grootste aankondigingen was een aandeleninkoopprogramma ter waarde van 20 miljard dollar. En dat bovenop de 3 miljard die nog resteerde uit een eerder programma.


Samen is dat circa 12% van de huidige marktkapitalisatie. Het bedrijf verwacht niet dat deze inkoop in één jaar wordt afgerond; het is een meerjarig plan. Historisch gezien besteedt Uber ongeveer de helft van de vrije kasstroom aan buybacks, en de CFO gaf aan dat dit ook voor de komende jaren de leidraad zal zijn.


Voor beleggers die naast volatielere (tech)posities zoeken naar stabielere langetermijnopties, bieden vastgoedfondsen een solide aanvulling. Ontdek hier het actuele overzicht van de beste Nederlandse vastgoedfondsen!



Dit is belangrijk voor beleggers die inzetten op zogenoemde “share cannibals”: bedrijven die structureel hun aantal uitstaande aandelen verlagen, waardoor de winst per aandeel sneller stijgt. De keuze voor inkoop in plaats van dividend past ook bij een groeibedrijf dat nog steeds kansen ziet om kapitaal strategisch in te zetten. Een te groot deel uitgeven aan overnames zou risico’s meebrengen, maar daar lijkt Uber vooralsnog terughoudend in te zijn.


Ook op het gebied van klantloyaliteit worden grote stappen gezet. Het Uber One-lidmaatschapsprogramma groeide in het afgelopen kwartaal met 60% naar 36 miljoen leden. Door de combinatie van schaal, hogere klantbinding en de integratie van meerdere diensten binnen één ecosysteem, kan Uber zowel de omzet per gebruiker verhogen als de overstap naar concurrenten bemoeilijken.


Daarnaast werden ook acquisities gedaan, zoals de overname van een Turks equivalent van Uber Eats. Het idee hierachter is dat Uber in markten waar het op achterstand staat, sneller kan opschalen door de lokale nummer één-speler te kopen in plaats van jarenlang te strijden voor marktaandeel.


De uitbreiding naar autonome voertuigen wordt breed aangepakt. CEO Dara Khosrowshahi legde uit dat er drie modellen zijn voor samenwerking met AV-partners.

  1. Merchant model: Uber betaalt de partner een vast bedrag per dag of per rit, neemt zelf het risico en de potentiële winst bij het benutten van de wagen.

  2. Agency model: Vergelijkbaar met de relatie met menselijke chauffeurs: een percentage van de omzet gaat naar de partner, de rest naar Uber. Hier wordt het risico gedeeld.

  3. Licentiemodel: Een autofabrikant levert de voertuigen, maar licentieert de software van een AV-technologiebedrijf. Uber kan dan de voertuigen integreren in het platform.


Volgens het management kan Uber, dankzij de enorme vraag en schaal, concurrerende bedragen betalen aan partners, soms tot op het break-evenpunt, puur om AV’s op het platform te krijgen. Dit zou Uber op termijn kunnen positioneren als dé plek voor autonome ritdiensten wereldwijd.


Voor beleggers is er wel een punt van zorg: wordt Uber hiermee een kapitaalintensief bedrijf? Het aanschaffen en onderhouden van grote aantallen voertuigen is fundamenteel anders dan het relatief lichte model waarbij chauffeurs hun eigen auto’s gebruiken. De CFO nuanceerde dit door te stellen dat bepaalde deals, zoals die met Lucid, waarschijnlijk betere economische rendementen opleveren dan bestaande activiteiten, mede door synergieën en integratie van software. Toch blijft dit een gebied dat scherp gevolgd moet worden. De geschiedenis leert dat grote investeringen in nieuwe technologie soms tegenvallen in rendement.


Waardering

Op basis van de vrije kasstroom is Uber gewaardeerd op zo’n 22 keer FCF, of ongeveer 27-28 keer als je stock-based compensation meerekent. Dat is geen spotprijs, maar gezien de groei en marktdominantie mogelijk ook geen excessieve waardering. Het bedrijf zit duidelijk in een sterke groeifase, heeft een breed platform, en beschikt over enorme schaalvoordelen. In vergelijking met sommige andere technologie- en consumentenaandelen is de waardering zelfs gematigd.


ree

Langetermijnperspectief

De kern van de beleggingscasus voor Uber blijft de combinatie van schaal, groei en kapitaalallocatie. Met een wereldwijd netwerk, een sterk merk en een ongeëvenaarde gebruikersbasis kan het bedrijf markten blijven veroveren en de winstgevendheid verder opkrikken. De keuze om structureel de helft van de vrije kasstroom aan aandeelhouders terug te geven, versterkt de waardecreatie.


"The great news is that those who use both sides, both Mobility and Delivery, their retention rates are 35% higher than single-business consumers. They generate 3x the gross bookings and profits as single-business consumers as well. And that then allows us to market more aggressively because the vast majority of our competition is only monoline. Structurally, for a subset of consumers we can just pay more than anyone else can. And that structural advantage is going to continue to get better over time." - Dara Khosrowshahi

Daarnaast zit er een groot optioneel groeiverhaal in de autonome voertuigen. Hoewel dit nog in de kinderschoenen staat, kan Uber, met 20 AV-partners wereldwijd, als eerste schaal creëren. Als dit lukt, kan het de concurrentie op grote achterstand zetten.


Het risico is dat Uber te veel kapitaal steekt in projecten met onzekere opbrengsten, of dat de concurrentie sneller opschaalt in AV dan verwacht. Ook kan regelgeving rond autonome voertuigen in sommige markten de groei vertragen. Sommige beleggers vrezen zelfs totale disruptie door AV's op termijn.


Waarom de markt aarzelde

De dip na de cijfers is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat Uber niet ál het beschikbare kapitaal in buybacks stopt. Sommige beleggers hadden daar wellicht op gehoopt, zeker gezien de hoge vrije kasstroom. De keuze om ook te blijven investeren in AV en selectieve acquisities, kan scepsis oproepen.


Conclusie

Uber combineert sterke financiële prestaties met een strategische visie die inzet op zowel rendement voor aandeelhouders als expansie in nieuwe groeimarkten. De waardering lijkt redelijk, de balans solide, en de vrije kasstroom indrukwekkend.


Of het een koopkans is, moeten beleggers zelf beoordelen. Dat hangt af van hun vertrouwen in het management, de manier waarop het kapitaal wordt ingezet en hoe zij de vooruitzichten van de sector inschatten. Uber laat sterke cijfers zien, maar de situatie kan snel veranderen.

 
 
 

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page