Waarom Tesla-aandeel toch blijft stijgen na slechte kwartaalcijfers
- Jelger Sparreboom
- 25 apr
- 4 minuten om te lezen
In het kort:
Tesla’s omzet en winst kelderden, maar het aandeel schoot alsnog met 10% omhoog.
Beleggers negeren zwakke cijfers en zetten vol in op robotaxi’s en humanoïde robots.
Musk voorspelt dat Tesla het meest waardevolle bedrijf ter wereld wordt met succesvolle uitvoering.
Ondanks een teleurstellend eerste kwartaal in 2025, met gemiste omzet- en winstverwachtingen en een ingetrokken jaarprognose, blijft Tesla’s aandeel opvallend veerkrachtig – het schoot vandaag zelfs met zo’n 10% omhoog. Beleggers lijken de zwakke fundamenten te negeren en richten hun blik op een toekomst waarin zelfrijdende robotaxi’s en humanoïde-robots Tesla’s waarde explosief kunnen vergroten.
Het eerste kwartaal van 2025 was voor Tesla ronduit somber. De totale omzet bedroeg $19,3 miljard, een daling van 9% ten opzichte van vorig jaar en $2,1 miljard onder de verwachtingen van analisten.

De automobielsector, Tesla’s kernactiviteit, kampte ook met forse tegenwind. De productie daalde met 16% naar 363.000 voertuigen, door wekenlange stilstand in alle vier de fabrieken voor de update van de Model Y. Leveringen zakten met 13% naar 337.000 voertuigen, mede door klanten die wachtten op het nieuwste model en “ongewenste vijandigheid” in sommige markten, zoals het management het omschreef.
De omzet uit de automobielsector kelderde met 20% naar $14,0 miljard, het laagste niveau sinds Q2 2022, verergerd door een 8% lagere gemiddelde verkoopprijs. Hierdoor verloor Tesla marktaandeel in alle grote markten.

De service- en overige inkomsten groeiden met slechts 15% naar $2,6 miljard, een forse vertraging ten opzichte van het vorige kwartaal. Ondertussen schitterde de energie-divisie als lichtpunt: de omzet steeg met 67% naar $2,7 miljard, gedreven door een toename van 154% in opslagdeployments naar 10,4 GWh. Voor het eerst werd meer dan 1 GWh aan Powerwall-systemen geïnstalleerd. Hoewel de Megafactory in Shanghai nog niet bijdroeg, zijn meer dan 100 Megapacks onderweg naar klanten, wat Q2-cijfers zal stimuleren.

Toch steeg Tesla’s aandeel na de ‘tegenvallende’ kwartaalcijfers. Beleggers lijken de zwakke fundamentele resultaten te negeren en focussen op de langetermijnvisie.
“Tesla is immuun voor de macro-vraag naar auto’s. Zonder economische onzekerheid zien we geen vraagvermindering,” zei CEO Elon Musk tijdens de earnings call, een optimisme dat de markt lijkt te delen.
De winstcijfers weerspiegelen de operationele problemen. De brutowinst daalde met 15% naar $3,2 miljard, met een brutomarge van 16,3%, 110 basispunten lager dan vorig jaar, hoewel stabiel ten opzichte van het vorige kwartaal. In de automobielsector bedroeg de brutowinst $2,3 miljard met een marge van 16,2%, een daling van 230 basispunten door lagere leveringen, verkoopprijzen en productiestops. De energiedivisie leverde een brutowinst van $785 miljoen met een marge van 28,8%, een stijging van 420 basispunten. De service- en overige activiteiten droegen $101 miljoen bij met een marge van 3,8%.
De operationele winst bedroeg slechts $0,4 miljard, met een operationele marge van 2,1%, het laagste niveau in zes jaar, mede door een 9% stijging in operationele kosten door hogere R&D-uitgaven. De nettowinst was eveneens $0,4 miljard, met een niet-GAAP-winst per aandeel van $0,27, $0,15 onder de verwachtingen.
Hogere tarieven kunnen de marges verder onder druk zetten, vooral in de energie-divisie, die afhankelijk is van Chinese LFP-batterijcellen. Hoewel Tesla werkt aan een Amerikaanse productiebasis en niet-Chinese leveranciers, kost deze transitie tijd. De automobielsector is beter gepositioneerd dankzij gelokaliseerde toeleveringsketens: 85% van de Amerikaanse voertuigen wordt in de VS gemaakt, en 95% van de Shanghai-voertuigen in China. “We zijn de minst getroffen autofabrikant door tarieven, dankzij gelokaliseerde toeleveringsketens,” benadrukte Musk. Toch blijven tarieven een risico bij de huidige lage marges.
Ondanks de zwakke resultaten blijft Tesla’s balans ijzersterk. Kapitaaluitgaven daalden naar $1,5 miljard, het laagste in vier jaar, maar worden voor 2025 geschat op minstens $10 miljard. De nettokaspositie groeide naar een record van $23,9 miljard, een stijging van $1,0 miljard. Deze financiële buffer biedt bescherming tegen kortetermijnschokken, zoals tarieven of economische onzekerheid, en stelt Tesla in staat te investeren in zijn ambitieuze toekomstplannen.
Waarom blijft Tesla’s aandeel stijgen ondanks deze tegenvallers? Beleggers kijken voorbij de huidige fundamenten naar drie transformerende katalysatoren: onbeheerde zelfrijdende technologie (FSD), robotaxi’s en de humanoïde robot Optimus.
Tesla’s FSD-technologie boekt indrukwekkende vooruitgang, met meer dan 3,5 miljard cumulatieve mijlen gereden onder beheerde FSD.

Recent werd beheerde FSD gelanceerd in China, met plannen voor Europa later dit jaar. Onbeheerde FSD lijkt onvermijdelijk, en de lancering van Tesla’s robotaxi-dienst in Austin in juni 2025 wordt een cruciale mijlpaal. Deze Cybercabs, nu getest in Austin en San Francisco, kunnen een golf van FSD-adoptie, hogere verkopen en nieuwe inkomstenstromen ontketenen.
Daarnaast zet Tesla in op Optimus. Tegen eind 2025 verwacht het bedrijf “duizenden Optimus-robots” in zijn fabrieken. Als deze robots nuttig werk kunnen verrichten, kunnen bestellingen volgen, wat een nieuwe groeifase inluidt. “De waarde van een bedrijf dat op grote schaal nuttige autonome humanoïde robots en voertuigen produceert, is enorm,” stelde Musk. “Met uitstekende uitvoering zal Tesla verreweg het waardevolste bedrijf ter wereld zijn.”
Tot slot zal Musk’s aangekondigde stap terug van zijn rol bij DOGE vanaf mei 2025 zijn focus op Tesla versterken, wat het vertrouwen van beleggers verder kan aanwakkeren.
Er zijn echter risico’s. Hogere tarieven en Musk’s imagoschade kunnen de kosten en vraag verder drukken. Vertragingen in de robotaxi-lancering of Optimus-uitrol zouden het vertrouwen schaden, aangezien Tesla’s waardering sterk leunt op deze toekomstvisie.
Beleggers lijken zich niks aan te trekken van Tesla’s zwakke kwartaalcijfers. De markt wedt op een toekomst waarin zelfrijdende auto’s en robotica Tesla’s waarde exponentieel kunnen vergroten.
Comments