Marktaandeel stort in: is het tijd om dit aandeel los te laten?
- Arne Verheedt

- 27 sep
- 4 minuten om te lezen
In het kort
Registraties in Europa daalden in augustus 2025 met meer dan 20 %, ondanks een snelgroeiende EV-markt.
Het aandeel verloor 4 % op de beurs na deze cijfers, terwijl concurrenten zoals BYD terrein winnen.
Structurele problemen zoals verouderde modellen, margedruk en reputatieschade ondermijnen Tesla’s positie in Europa.
De Europese markt voor elektrische voertuigen floreert, maar Tesla verliest opvallend snel terrein. In augustus 2025 daalde het aantal EV-registraties van Tesla met ruim twintig procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. En dat terwijl de totale markt voor volledig elektrische voertuigen in Europa met maar liefst 26 procent groeide. De terugval is structureel: in de eerste acht maanden van 2025 zag Tesla zijn Europese verkoop met 32,6 procent teruglopen.
De aandelenkoers reageerde scherp. Na publicatie van de cijfers zakte het aandeel Tesla met vier procent. In een markt die juist groeit, roept dat fundamentele vragen op bij beleggers: is dit aandeel nog houdbaar in een Europese beleggingsportefeuille?
Hevige concurrentie ondermijnt Tesla’s positie
Tesla krijgt in Europa serieuze concurrentie te verduren. De Chinese fabrikant BYD wist in augustus zijn verkoop in Europa te verdrievoudigen en overtrof Tesla in registraties voor de tweede maand op rij. Ook Europese merken zoals Volkswagen, Stellantis en BMW pakken marktaandeel terug met nieuwe, scherp geprijsde modellen die beter aansluiten op de wensen van de Europese consument.
BYD vergroot marktaandeel in Europa ten koste van concurrenten:

Plug-in hybrides winnen daarnaast opnieuw aan populariteit, vooral in markten waar volledig elektrisch rijden nog op scepsis stuit. Europese autofabrikanten spelen daarop in met modellen die inspelen op actieradiusangst en prijsbewustzijn, twee zwakke plekken in Tesla’s strategie.
Verouderde modellen en reputatierisico
Waar Tesla lange tijd de innovatieleider was in het EV-segment, lijkt het modelaanbod in Europa inmiddels ingehaald door de tijd. De Model 3 en Model Y zijn nog steeds de kern van Tesla’s aanbod, maar missen de vernieuwing die Europese consumenten gewend zijn van concurrerende merken.
Daarnaast speelt het imago van CEO Elon Musk een steeds grotere rol. Zijn publieke optredens hebben in Europa voor flinke controverse gezorgd. Zo sprak Musk in september via een videoverbinding op een gewelddadige anti-immigratierally in het VK en sprak hij eerder dit jaar zijn steun uit voor de Duitse extreemrechtse partij AfD. In Duitsland, tot voor kort een van Tesla’s sterkste markten, daalden de registraties in augustus met 39 procent, met jaardalingen van boven de 50 procent.
Prijsverlagingen ondermijnen winstgevendheid
Om het verlies aan marktaandeel te compenseren, heeft Tesla de afgelopen maanden flink aan de prijsknop gedraaid. Die strategie had in de Verenigde Staten enig effect, maar in Europa bleef een verkoopimpuls uit. Bovendien zorgen de lagere prijzen voor krappere marges, zeker in combinatie met stijgende kosten voor batterijen, logistiek en arbeid.
Nettowinst onder druk door prijsverlagingen in competitieve EV-markt:

Ook ontbreekt in Europa het fiscale voordeel dat in de VS nog tot eind september 2025 beschikbaar is: een belastingkrediet van 7.500 dollar voor EV-kopers.
Beleggers zijn verdeeld over dit aandeel
De beurswaarde van Tesla blijft onder druk staan. De vier procent daling na de bekendmaking van de Europese verkoopcijfers is geen incident. In het eerste kwartaal van 2025 verloor het aandeel al 36 procent. Sindsdien herstelde het enigszins, maar de volatiliteit blijft groot.
Voor beleggers die naast volatielere (tech)posities zoeken naar stabielere langetermijnopties, bieden vastgoedfondsen een solide aanvulling. Ontdek hier het actuele overzicht van de beste Nederlandse vastgoedfondsen!
Toch zijn analisten het niet unaniem eens over het toekomstperspectief. RBC schat in dat Tesla in het derde kwartaal wereldwijd 456.000 voertuigen zal leveren, wat hoger is dan de marktverwachting van 448.000. Analisten zoals Dan Ives van Wedbush blijven positief vanwege Tesla’s investeringen in autonoom rijden en robotaxi’s.
Lees ook: Amazon vs Alphabet, deze kies ik
Een extra invalshoek is de waardering van het aandeel. Tesla noteert momenteel tegen een zeer hoge koers-winstverhouding, met een PE-ratio van circa 250 op basis van de gerealiseerde winst. De forward PE-ratio, die kijkt naar de verwachte winst over het komende jaar, ligt rond de 166. Die waarderingen tonen aan dat beleggers nog steeds flinke groeiverwachtingen inprijzen, maar ze maken het aandeel ook extra kwetsbaar bij tegenvallende prestaties.
Tesla noteert tegen hoge multiples: koers-winstverhouding blijft extreem

Maar het contrast tussen de groeiverwachtingen in nieuwe technologie en de actuele neergang in Europa blijft scherp. De vraag is of die beloften op termijn opwegen tegen de huidige structurele zwakte.
Wat beleggers moeten afwegen
Wereldwijd presteert Tesla wisselvallig. In de VS en China houdt het bedrijf stand dankzij lokale productie en trouwe klanten, maar in Europa brokkelt de positie zichtbaar af. De marges staan onder druk, concurrenten winnen terrein en het publieke sentiment keert zich tegen het merk. In de eerste helft van 2025 daalden de wereldwijde leveringen met 13 procent, waarbij Europa de grootste terugval liet zien. Wat ooit een groeimotor was, is nu een strategisch risico geworden.
Toch blijft Tesla meer dan een autobouwer. Een nieuw, betaalbaar model kan het tij in Europa keren, maar de echte potentie ligt in technologie: autonome rijfuncties, FSD en robotica. Wie daarin gelooft, ziet in het huidige koersniveau misschien een kans. Maar de kloof tussen visie en realiteit wordt groter.
Beleggers moeten kiezen waar ze op vertrouwen: de belofte van een technologisch toekomstmodel of de cijfers van vandaag. Europa is niet langer te negeren.







































































































































Tesla is net het aandeel dat op weg is naar gigantische groei.
Wees blij als je nu nog voor minder dan 500 dollar een aandeel kunt kopen.
EV verkoop zal binnen 2 jaar nog ongeveer 15% van de omzet bevatten.
Ik weet niet waar u de mosterd vandaan haalt maar ik ben dagelijks met dit bedrijf bezig.
Ik vind dit artikel wel teleurstellend negatief. De Tesla modellen behoren nog steeds tot de best verkopende elektrische auto’s in Europa. Ook is de beurskoers zojuist op een all time high gesloten. Het is bij Tesla verstandig om niet al te veel te focussen op alleen maar auto leveringen. Energie opslag groeit gigantisch en levert al een aanzienlijke bijdrage aan de winst. Klopt natuurlijk wel dat het aandeel erg hoog gewaardeerd is.