top of page

Benzineprijs nadert 2,30 euro per liter

In het kort:

  • De adviesprijs voor benzine in Nederland nadert 2,30 euro per liter (Euro95).

  • Olieprijzen worden voornamelijk aangedreven door productiebeperkingen van Saudi-Arabië en Rusland.

  • Accijnsverhoging in januari kunnen de prijzen aan de pomp zelfs nog verder opdrijven.


Het vol gooien van je auto wordt niet goedkoper. De adviesprijs voor een liter Euro95 benzine in Nederland nadert de 2,30 euro, volgens gegevens van consumentenorganisatie UnitedConsumers. Ter vergelijking: eerder deze week was dit nog 2,260 euro. Dat niet alleen, in juni vorig jaar werd een recordprijs van net boven de 2,50 euro per liter geregistreerd. En voor dieselrijders? De adviesprijs staat nu op 2,088 euro per liter, een stijging ten opzichte van de 2,025 euro aan het begin van deze week.


Voor de dagelijkse automobilist is dit een duidelijke stijging die voelbaar is bij elke tankbeurt. Maar waarom deze stijging?


Invloeden van grote olieproducenten

De huidige olieprijzen worden aangewakkerd door productiebeperkingen in landen als Saudi-Arabië en Rusland. Tegelijkertijd kan de wereldwijde vraag naar olie dit jaar een recordhoogte bereiken. Dit zou in het vierde kwartaal kunnen resulteren in een significant verschil tussen vraag en aanbod.


Analist Williams wijst hierop: "De beperkingen van olieproductie door grootmachten als Saudi-Arabië en Rusland hebben een aanzienlijke invloed op de wereldwijde markt. Als de vraag blijft stijgen en het aanbod niet mee kan komen, krijgen we te maken met deze prijsfluctuaties."


De prijs voor een vat Amerikaanse WTI-olie staat momenteel op bijna 91 dollar. Zijn Europese tegenhanger, Brentolie, is zelfs meer dan 94 dollar waard. En sinds juni hebben we een forse stijging van ongeveer 30% in de olieprijzen gezien.


Blik op de toekomst: nog hogere prijzen?

Verschillende marktanalisten, zoals Williams, geloven dat de prijs van Brentolie zelfs de 100 dollar per vat kan bereiken, mede door deze productiebeperkingen. "De vraag vanuit China, als grootste olie-importeur ter wereld, kan ook stijgen door de economische stimuleringsmaatregelen van hun centrale bank," voegt hij toe.


Bovendien kunnen de verwachtingen van een einde aan renteverhogingen in zowel de Verenigde Staten als Europa de olievraag nog verder omhoog stimuleren. Voor automobilisten betekent dit helaas geen goed nieuws voor 2024. Met ook nog een geplande accijnsverhoging in januari, kan het goed mogelijk zijn dat zowel benzine- als dieselprijzen nog verder zullen stijgen. Je kunt je afvragen waarom de Nederlandse overheid met extra accijnzen het olie op het vuur probeert te gooien.



Het blijft een feit dat externe factoren zoals geopolitiek en economisch beleid een directe invloed hebben op de prijzen aan de pomp. Terwijl consumenten en bedrijven zich aanpassen aan deze prijsschommelingen, blijft het de vraag hoe de wereldwijde energiemarkt zich in de nabije toekomst zal ontwikkelen. Op korte termijn zal het aan de pomp waarschijnlijk alleen nog maar duurder worden.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!