top of page

Wat kunnen we van Roku verwachten?

In het kort:

  • Roku ervaart grotere nettoverliezen ondanks een hogere omzet.

  • Ondanks een moeilijke advertentiemarkt blijft het aantal actieve gebruikers en de tijd gespendeerd op het platform groeien.

  • Een invloedrijke Roku-optimist voorspelt recordaandelenprijzen.


De wereld van streaming en digitale media zit vol met verrassingen, en Roku, de digitale mediaspeler en video streaming platform, is daar geen uitzondering op. Roku heeft zichzelf gepositioneerd als een belangrijke speler voor streaming-tv en beschikt over een populair advertentieplatform dat zowel adverteerders als kijkers aantrekt. Maar recentelijk zijn er een paar uitdagingen geweest voor Roku.


Tijdens de pandemie zagen digitale advertentiemarkten, waar Roku sterk op leunt, een aanzienlijke groei. Echter, naarmate de wereld zich langzaam normaliseerde en mensen weer meer tijd buiten hun huizen doorbrachten, nam de groei in de digitale advertentie-industrie af. Deze verschuiving was ook terug te zien in Roku's financiële prestaties. Beleggers hebben het vertrouwen in Roku een beetje losgelaten, waardoor het aandeel nu ruim 80% lager wordt verhandeld ten opzichte van de all-time high.


Maar het plaatje is gelukkig niet alleen maar negatief. Ondanks de harde klappen in 2022 heeft Roku bewezen erg veerkrachtig te zijn. In de eerste helft van 2023 zagen ze een indrukwekkende omzetstijging van 6%, wat zich vertaalt naar een bedrag van $1,6 miljard. Nu denk je misschien: 6% is toch helemaal niet veel? De advertentiemarkt in zijn geheel zag echter een flinke vertraging, waardoor Roku toch beter presteerde dan de markt. Er was helaas ook een keerzijde: de kosten schoten met 23% omhoog. Dit resulteerde in een aanzienlijk nettoverlies van $301 miljoen in de eerste zes maanden van 2023, een forse toename in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor.


Roku heeft echter plannen aangekondigd om de kosten te kunnen verlagen. Zo neemt het bedrijf strenge maatregelen, zoals het ontslaan van maar liefst 10% van het personeel en het verlagen van het aanbod op het platform. Hierdoor verwacht het management dat het totale verlies heel erg zal meevallen. Eerder werd er nog een verlies van $50 miljoen verwacht, maar dit is nu al bijgesteld naar $20 miljoen. Meer hierover lees je in het artikel hieronder.



Roku's toekomstperspectief blijft, ondanks alle uitdagingen, beslist heel interessant. Hoewel er onzekerheden zijn over het pad naar winstgevendheid, zet Roku duidelijke stappen om een dominante speler te blijven in de wereld van streaming. Volgens een recent rapport van Nielsen, genaamd 'The Gauge', heeft streaming nu een aandeel van 36% in de totale televisiemarkt, wat aanzienlijk meer is dan zowel kabeltelevisie als reguliere uitzendingen. Roku, met zijn bijna 74 miljoen actieve accounts, lijkt goed gepositioneerd om te profiteren van deze verschuiving.


Interessant is de blik van Ark Invest, een invloedrijke aandeelhouder van Roku. De analisten van dit fonds voorspellen een opmerkelijke stijging van Roku's aandelen naar $605 in de komende drie jaar. Om dit in perspectief te plaatsen: dat is een stijging van meer dan zeven keer de huidige waarde, en ruimschoots voorbij het vorige hoogtepunt van $490 in 2021. Hoewel sommigen dit misschien als overdreven optimistisch beschouwen, mogen we niet vergeten dat Ark Invest eerder correcte voorspellingen heeft gedaan voor giganten als Tesla en Bitcoin, wat hun inschattingen enige geloofwaardigheid verleent. Ook had Ark Invest gelijk over Nvidia, maar verkocht Cathie Wood de aandelen veel te snel.



Tot slot, wat kunnen we verwachten van Roku in de komende drie jaar? Roku's inspanningen om zijn ecosysteem te bouwen kunnen zeker zijn vruchten afwerpen. Ja, de langzame omzetgroei en stijgende verliezen zaaien enige twijfel, maar met een groeiend aantal gebruikers en de voortdurende verschuiving naar streaming, gecombineerd met de stijgende interesse in digitale advertenties, zou Roku's toekomst wel eens heel veelbelovend kunnen zijn.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Nu abonneren

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..