top of page

Waarom deze topanalist denkt dat Tesla in 2026 gaat exploderen

In het kort

  • Topanalist Dan Ives voorspelt dat Tesla eind 2026 een marktwaarde van 3 biljoen dollar kan bereiken.

  • Hij verwacht dat autonome technologie en robots de winstgevendheid van Tesla fundamenteel zullen veranderen.

  • De adoptie van Full Self-Driving en de introductie van robotaxi’s en ‘cyber cabs’ zijn volgens hem de grootste aanjagers.


Volgens Dan Ives, hoofd technologieonderzoek bij Wedbush Securities, staat Tesla aan het begin van wat hij een “gouden hoofdstuk” noemt. In een interview bij CNBC gaf Ives aan dat 2026 weleens een beslissend jaar kan worden voor het autobedrijf van Elon Musk. Hij voorspelt dat Tesla tegen het einde van dat jaar een marktwaarde van 3 biljoen dollar kan behalen, vooral dankzij de doorbraak van autonome voertuigen en robotica. Ives noemt Tesla, samen met Nvidia, de koploper op het gebied van fysieke kunstmatige intelligentie, oftewel AI die tastbare, mechanische toepassingen aanstuurt zoals zelfrijdende auto’s en robots. Deze technologische verschuiving zou volgens hem niet alleen de bedrijfsstructuur van Tesla veranderen, maar ook een nieuw tijdperk inluiden voor de winstgevendheid van het bedrijf.


Topanalist Dan Ives te gast bij CNBC waar hij gewaagde voorspellingen deed over Tesla

Bron: CNBC
Bron: CNBC

Autonoom rijden als katalysator voor winstgroei

Wat Tesla volgens Ives onderscheidt, is de integratie van AI in fysieke producten zoals de aankomende robotaxi’s en de humanoïde robot Optimus. Deze vormen de kern van Tesla’s strategie voor de komende jaren. Ives verwacht dat autonome technologie de margeprofielen van Tesla fundamenteel zal veranderen. Op dit moment komt een groot deel van de omzet nog uit de verkoop van elektrische voertuigen, maar volgens Ives ligt de echte waarde in de software en AI-diensten die op die voertuigen draaien.


Dit is wat Dan Ives in een notendop voorspelt voor Tesla in 2026

Bron: CNBC
Bron: CNBC

Een belangrijk voorbeeld hiervan is het Full Self-Driving (FSD)-pakket, waarvoor consumenten duizenden dollars extra betalen. Momenteel kiest ongeveer 15 procent van Tesla-kopers voor deze optie, maar Ives verwacht dat dit kan oplopen tot 50 procent, of zelfs meer. Deze toename zou een enorme impact hebben op de brutowinst per voertuig en Tesla’s totale winstcapaciteit. Volgens hem kan de winstkracht van het bedrijf in de komende drie tot vier jaar vervijfvoudigen. Dat maakt Tesla volgens Ives niet alleen een autobouwer, maar ook een techbedrijf met een unieke positie binnen de AI-revolutie.


Daarnaast kijkt de markt reikhalzend uit naar de introductie van Tesla’s zogenaamde “cyber cabs”, volledig autonome taxi’s die op grote schaal ingezet moeten worden. Waar concurrenten zoals Waymo van Google moeite hebben met opschalen en hoge kosten per voertuig, zou Tesla volgens Ives in staat zijn om met een veel efficiënter productieproces een wereldwijd netwerk van autonome voertuigen op te bouwen. Daarmee zou het bedrijf een dominante positie kunnen innemen, mogelijk tot wel 80 procent van de wereldwijde markt voor autonome mobiliteit.


In februari wordt er een besluit genomen over FSD in Nederland

Bron: RDW
Bron: RDW

Tesla als spil in het Musk-ecosysteem van de toekomst

De opkomst van fysieke AI bij Tesla valt volgens Ives samen met bredere verschuivingen in het technologie-ecosysteem rondom Elon Musk. Bedrijven zoals SpaceX, Neuralink en xAI bevinden zich op kruispunten van groei, innovatie en publieke belangstelling. SpaceX bijvoorbeeld nadert volgens Ives een beursgang, mogelijk in 2026. Hoewel sommigen vrezen dat een beursgang van SpaceX kapitaal zou weghalen bij Tesla, denkt Ives juist dat het Musk-ecosysteem in zijn geheel zal profiteren. Tesla blijft volgens hem de kern van dat verhaal, met name omdat het bedrijf nu al publieke toegang biedt tot die visie op de toekomst.





De strategische rol van Elon Musk speelt hierin een sleutelrol. Nu zijn omstreden beloningspakket opnieuw is goedgekeurd, ziet Ives hem als een zogeheten “wartime CEO”, iemand die het bedrijf in een beslissende fase moet leiden. Volgens hem zijn leveringen van voertuigen belangrijk, maar is de echte waarde op lange termijn te vinden in de schaalbare AI-oplossingen die Tesla ontwikkelt. Dat maakt het aandeel Tesla volgens Ives tot een van de beste manieren voor beleggers om te profiteren van de fysieke AI-revolutie die momenteel op gang komt.


Ook de timing lijkt volgens hem gunstig. De Amerikaanse technologiesector is volgens Ives pas in het derde jaar van een acht tot tien jaar durende AI-cyclus, waarbij bedrijven met een sterke visie en infrastructuur in het voordeel zijn. Tesla’s investeringen in software, data en productiecapaciteit zouden het bedrijf in staat stellen om niet alleen zijn eigen producten te verbeteren, maar ook om nieuwe markten te openen, zoals robotdiensten in de zorg, logistiek en veiligheid.


Een marktwaarde van 3 biljoen: realistisch of overmoedig?

De voorspelling van een marktwaarde van 3 biljoen dollar klinkt ambitieus, maar volgens Ives is die waardering gerechtvaardigd. Hij wijst erop dat alleen al het autonome segment van Tesla mogelijk 1 biljoen dollar waard is. Tel daar de robotica-divisie bij op en de bestaande voertuigbusiness, en de som begint aannemelijk te worden voor beleggers met een langetermijnvisie.


Toch zijn er ook risico’s. Autonoom rijden blijft onderhevig aan strenge regelgeving, en het is nog onduidelijk hoe snel consumenten de technologie op grote schaal zullen omarmen. Bovendien moet Tesla aantonen dat het zijn beloftes op tijd kan waarmaken, iets wat in het verleden niet altijd vlekkeloos verliep. Maar als het bedrijf erin slaagt om zijn plannen op het gebied van AI, autonome voertuigen en robotica daadwerkelijk te realiseren, kan 2026 volgens Ives inderdaad het jaar worden waarin Tesla zijn volgende transformatie doormaakt.


Voor beleggers betekent dit niet alleen een kans op groei, maar ook deelname aan wat Ives omschrijft als “de fysieke AI-revolutie” met Tesla als vlaggenschip. In een markt die steeds meer draait om intelligentie die de echte wereld aanstuurt, zou Tesla zich wel eens kunnen ontwikkelen tot een speler van ongekende schaal en strategisch belang.


Wie inspeelt op grote Amerikaanse technologieaandelen als Tesla, krijgt niet alleen te maken met koersvolatiliteit, maar ook met kosten die het rendement ongemerkt kunnen drukken. Zeker bij internationale beleggingen in dollars spelen valutakosten en efficiënte orderuitvoering een grotere rol dan vaak wordt aangenomen.


MEXEM werd door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025. Beleggers kunnen er goedkoop en betrouwbaar handelen, met slechts 0,005 procent valutakosten tegenover circa 0,25 procent bij DEGIRO en SAXO Bank, een verschil dat voor de gemiddelde belegger kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s per jaar. Daarmee geldt MEXEM voor veel beleggers als de meest complete keuze voor wie lage kosten en internationale spreiding belangrijk vindt.



 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page