top of page

Tesla voert extreme korting door op FSD

In het kort:

  • Tesla heeft de abonnementsprijs van zijn Full Self-Driving (FSD) pakket verlaagd van $199 naar $99 per maand, wat afwijkt van eerdere beloften dat de prijs enkel zou stijgen.

  • Ondanks de benaming maakt het FSD-pakket van Tesla de voertuigen nog niet volledig autonoom en staat het bedrijf onder kritiek voor misleidende marketing.

  • Concurrenten zoals Waymo en Zoox maken al stappen in commerciële autonome rijtechnologieën en robotaxidiensten.


Onlangs kondigde Tesla een significante prijsverlaging aan voor zijn Full Self-Driving abonnement, van $199 naar $99 per maand. Deze stap komt onverwacht, gezien CEO Elon Musk eerder had verklaard dat de prijs zou blijven stijgen naarmate er meer functies aan het systeem toegevoegd zouden worden.


De vraag is nu wat deze prijsaanpassing betekent voor de perceptie en acceptatie van het FSD-pakket onder consumenten, vooral in een tijd waarin de concurrentie in de markt voor autonoom rijden verscherpt.


De realiteit van Tesla's FSD technologie

Ondanks de aantrekkelijke naam, is het Full Self-Driving pakket nog wel verwijderd van het bieden van volledige autonomie. Tesla staat onder toenemende druk om de kloof tussen hun marketing-beloftes en de daadwerkelijke functionaliteit te dichten.


In 2022 werd het bedrijf formeel beschuldigd door de Californische DMV van misleidende praktijken in de marketing van zijn rijhulp-systemen, waaronder FSD. Deze ontwikkelingen stellen kritische vragen over de ethiek en de toekomst van Tesla's autonome rijtechnologie.


Bradley Gerstner van Altimeter Capital heeft zich eerder zeer positief over Tesla en haar toekomst als marktleider in de automobielindustrie geuit. Volgens Gerstner heeft Tesla met de introductie van de Full Self-Driving Beta versie V12 een significante vooruitgang geboekt. Deze versie gebruikt model gebaseerd op imitatie leer dat de rijervaring menselijker maakt, iets wat hij vergelijkt met de impact van ChatGPT op AI-conversatie.


De overgang van een zogenaamd deterministisch model naar een op imitatie gebaseerd model markeert een belangrijke evolutie in de manier waarop Tesla's systemen leren en opereren, waardoor de rijervaring natuurlijker en intuïtiever wordt. Dit contrast met concurrenten zoals Waymo, die nog steeds deterministische modellen gebruiken, zou Tesla een competitief voordeel kunnen geven.


Terwijl Tesla probeert zijn beloften in te lossen, zijn concurrenten zoals de eerder genoemde Waymo, een dochteronderneming van Alphabet, en Amazon's Zoox al commerciële robotaxidiensten aan het uitrollen in de VS. Deze bedrijven, samen met anderen zoals het door Bill Gates gesteunde Wayve in het VK, tonen aan dat de race naar volledige autonomie in volle gang is. Dit legt nog meer druk op Tesla om te leveren op zijn hoge verwachtingen.



Tesla's recente prijsverlaging voor het FSD-abonnement kan worden gezien als een strategische zet om zijn producten aantrekkelijker te maken of als een reactie op toenemende concurrentiedruk. Ongeacht de reden, het is duidelijk dat Tesla nog een lange weg te gaan heeft om de beloofde volledige autonomie te realiseren. Dit zal niet alleen bepalend zijn voor het succes van Tesla, maar ook voor het vertrouwen van de consument in autonome voertuig technologieën.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page