Tesla onder druk: Hier moet je op letten bij de kwartaalcijfers
- Rens Boukema

- 19 apr
- 6 minuten om te lezen
In het kort:
Omzet en winst onder druk: Analisten verwachten voor Q1 2025 een omzetdaling van 20% ten opzichte van het vorige kwartaal, tot $21,81 miljard, met een winst per aandeel (EPS) van $0,43 tegenover $0,74 in Q4 2024.
Productie- en leveringscijfers dalen fors: Tesla leverde 336.681 voertuigen – een daling van 13% op jaarbasis, het laagste kwartaalcijfer in drie jaar.
Energiedivisie als groeipijler: Terwijl de autoverkoop terugvalt, groeit de energietak met 67% op jaarbasis en draagt inmiddels circa 10% bij aan de totale omzet.
Op maandag 22 april, na beurssluiting, presenteert Tesla zijn resultaten over het eerste kwartaal van 2025. Het wordt een rapportage waar beleggers nauwlettend naar zullen kijken. De cijfers komen op een moment van sterke koersdruk, toenemende concurrentie, afnemende vraag voor Tesla´s in de EV-markt, en zorgen over marges. De verwachtingen zijn ingetoomd, en analisten rekenen op een zwak kwartaal. De vraag is: hoeveel slechter wordt het, en zitten er signalen van herstel in de cijfers?
De verwachtingen in cijfers
Verwachte omzet Q1 2025: $21,81 miljard
Verwachte winst per aandeel (EPS): $0,43
Op korte termijn zijn de EPS verwachtingen al flink omlaag bijgesteld:

Dat betekent een daling van 19,8% in omzet ten opzichte van het voorgaande kwartaal (Q4 2024: $27,2 miljard), en een winstdaling van 41,9% (Q4 2024: EPS van $0,74).
Ook op jaarbasis is sprake van krimp. In Q1 2024 lag de omzet op ongeveer $23,33 miljard met een EPS van $0,85. Daarmee daalt de omzet op jaarbasis met circa 6,5%, terwijl de winst meer dan halveert.
De cijfers suggereren dat Tesla niet langer profiteert van de volumegroei die eerder de lagere marges compenseerde. Integendeel: er is sprake van gelijktijdige volumedaling en margedruk.
BYD heeft wereldwijd de kroon van grootste EV-producent overgenomen:

Productie en leveringen: het zwakste kwartaal sinds 2021..
Volgens cijfers van Tesla zelf produceerde het bedrijf in Q1 362.000 voertuigen, een daling van 16% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal afgeleverde voertuigen kwam uit op 336.681 – 13% minder dan in Q1 2024.
Het is het zwakste kwartaal qua leveringen sinds het eerste kwartaal van 2021. Ter vergelijking: in Q4 2024 leverde Tesla nog 484.507 voertuigen. De daling is dus ook fors op kwartaalbasis: -30,5%.
Deze afname komt deels doordat de nieuwe Model Y nog niet wereldwijd beschikbaar is, vooral niet in Europa en bepaalde Aziatische markten. Ook wordt de vraag geraakt door het einde van subsidies in meerdere landen (zoals Duitsland), stijgende rente, en concurrentie van goedkopere EV’s uit China.
Marges onder druk: hoe groot is de impact van prijsverlagingen?
Een belangrijk aandachtspunt wordt de brutowinstmarge op de auto-activiteiten – Tesla’s automotive gross margin. In 2021 lag deze marge nog rond de 30%, maar onder druk van hevige prijsconcurrentie en stijgende kosten is dit percentage sterk teruggevallen.
In Q4 2024 kwam de marge uit op 17,6% (18,4% voor heel FY 2024). Analisten verwachten dat dit in Q1 verder is gedaald richting de 15% of lager, mogelijk zelfs in de buurt van 13%, exclusief emissiekredieten. Dit is een essentieel punt waar beleggers naar zullen kijken:
Tesla’s automotive gross margin:

Ter onderbouwing: Tesla wist de gemiddelde kosten per voertuig (COGS) weliswaar te verlagen van boven de $38.000 begin 2023 naar onder de $35.000 eind 2024, maar deze kostenbesparing is deels tenietgedaan door wereldwijde prijsverlagingen van 5% tot 10% op populaire modellen zoals de Model 3 en Model Y.
Daarbovenop komen hogere importkosten door Amerikaanse en Europese tarieven op Chinese onderdelen – cruciaal voor Tesla’s batterij-assemblage.
Energie-afdeling: kleine motor maar veel groei
De energiedivisie – bestaande uit energieopslag (Powerwall, Megapack) en zonne-energie – vormt een van de weinige groeisegmenten binnen Tesla.
De omzetgroei in dit segment versus het autosegment:

In 2024 groeide deze tak met 67% ten opzichte van 2023 en was goed voor circa $3 miljard omzet, oftewel iets meer dan 10% van de totale jaaromzet.
Ook de marges van dit segment verbeteren sterk:

De verwachting is dat dit segment in Q1 opnieuw dubbelcijferige groei laat zien, dankzij hogere volumes bij Megapacks en nieuwe projecten in onder meer Californië en Australië. Belangrijk is ook dat deze divisie hogere marges kent dan de auto-afdeling – schattingen wijzen op marges van 25% tot 30%.
Het groeipotentieel van deze activiteit is reëel, maar de schaal is voorlopig nog te klein om de terugval in de auto-omzet volledig te compenseren.. Het kan dus gezien worden als een meevaller over het hele plaatje, maar compensatie voor mogelijk slechte cijfers uit het autosegment zal het niet zijn.
Tesla’s groeiverhaal waar belegger vertrouwen in willen vanuit het bedrijf richt zich nadrukkelijk op de toekomst. De verwachtingen zijn hooggespannen rond vier domeinen:
Goedkopere EV: Tesla wil medio 2025 een kleiner, goedkoper model lanceren (rond $25.000), dat tegen 2026 voor significante volumegroei moet zorgen. Het is onzeker of dit schema wordt gehaald.
Robotaxi: In juni starten tests met de robotaxi in Austin, Texas. Verdere tests in Californië volgen later dit jaar. Of dit commercieel relevant wordt vóór 2027 is onzeker.
Volledig autonoom rijden (FSD): Tesla wil het FSD-systeem in 2025 uitrollen in Europa, maar regulering is hier een barrière. De markt is sceptisch, mede door eerdere vertragingen.
Optimus-robot: Tesla bouwt in 2025 naar eigen zeggen 5.000 humanoïde robots voor intern fabrieksgebruik. Er is echter nog geen duidelijk pad naar commercialisatie of winstgevendheid.
De earnings call zal naar verwachting updates geven over de voortgang van deze initiatieven. Voor beleggers is vooral van belang hoe reëel en winstgevend deze plannen op korte termijn zijn.
De aandelenkoers van Tesla de afgelopen 2 jaar:

Met een koers rond de $241, na een forse daling van zo´n 50% vanaf de top vorig jaar, lijkt Tesla steeds dichter bij een meer realistische waardering te komen. Toch is het aandeel in mijn ogen nog niet goedkoop te noemen, zeker niet gezien de huidige marktomstandigheden. De concurrentie groeit in snel tempo – met name vanuit China – en de marges in de auto-activiteiten blijven onder druk staan.
Koersdoelen voor Tesla liggen nog altijd ver uit elkaar, wat niet verrassend is voor een extreem toekomstgericht groeiaandeel als dit. De waardering hangt in grote mate af van aannames over zaken die nog in de kinderschoenen staan: robotaxi’s, volledig autonoom rijden, humanoïde robots en de verdere uitrol van de energietak. Zolang die toekomstscenario’s niet concreet bijdragen aan de winst, blijft er veel ruimte voor uiteenlopende visies – en dus ook voor scherpe koersbewegingen:

De gemiddelde reële waarde/price target van $305 weerspiegelt volgens analisten een realistisch scenario waarin:
Tesla bescheiden groeit, met lagere marges dan vroeger
De energiedivisie en softwareactiviteiten op termijn winstgevend worden
De kaspositie Tesla in staat stelt om te blijven investeren zonder externe financiering
Maar ook: forse onzekerheden de waardering naar beneden drukken
De balans is solide: eind 2024 had Tesla $36,6 miljard in kas en beleggingen, tegenover $7,9 miljard aan totale schulden. De netto kaspositie bedraagt dus bijna $29 miljard. Belangrijk detail: minder dan $10 miljoen van die schuld is daadwerkelijk bedrijfsschuld; de rest is project- en voertuigfinanciering.
Deze financiële buffer geeft Tesla de ruimte om te investeren, maar beleggers vragen zich af: hoe lang kan het bedrijf prijsverlagingen, hoge R&D-kosten en vertragingen bij innovaties blijven financieren?
Wat we als beleggers zeker zouden moeten volgen op 22 april
Omzetverdeling: Hoe groot is de krimp in de autosector? Groeit energie voldoende door?
Brutomarge in auto’s: Wordt de daling gestopt of versnelt het verlies?
Kostenstructuur: Daalt de COGS verder of stijgt deze door tarieven en inflatie?
Guidance voor Q2 en tweede jaarhelft: Herstel in zicht of verdere krimp?
Concreet nieuws over nieuwe modellen en robotaxi’s: Tijdlijnen en productieklaar?
De cijfers over Q1 2025 zullen een cruciale graadmeter zijn voor Tesla’s positie in een verzadigende en prijsgevoelige EV-markt. De scherpe omzet- en winstdalingen wijzen op structurele uitdagingen: toenemende concurrentie, dalende marges, en afnemende vraag.
Tegenover de negatieve cijfers staan veelbelovende toekomstplannen, maar die zijn op korte termijn nog niet winstgevend of operationeel schaalbaar.
Tesla moet met de komende cijfers overtuigen dat het in staat is om zijn kernactiviteiten winstgevend te houden, terwijl het de transitie naar een breder techbedrijf maakt. Zo niet, dan is de kans reëel dat de beurskoers verder onder druk komt.





































































































































Opmerkingen