top of page

Dit Chinese EV bedrijf wil met een IPO de Amerikaanse beurs op

In het kort:

  • Zeekr, het premium EV-merk van de Chinese autofabrikant Geely, heeft zijn plannen om tot $500 miljoen op te halen met een beursgang in New York een nieuw leven ingeblazen.

  • Geely, het moederbedrijf van Zeekr, rapporteerde een nettowinst van 5,31 miljard yuan in 2023, een stijging van 1% ten opzichte van het jaar ervoor.

  • Geely heeft als doel gesteld om in 2024 1,9 miljoen voertuigen te verkopen, een stijging van ongeveer 13% ten opzichte van het voorgaande jaar.


In een periode waarin de EV markt zich kenmerkt door volatiliteit en onzekerheid, maakt Zeekr, het luxueuze elektrische voertuigenmerk onder de vleugels van de Chinese gigant Geely, een interessante keuze. De hernieuwde poging om tot $500 miljoen op te halen via een beursintroductie in New York illustreert niet alleen de onverminderde ambitie van het bedrijf om een leidende rol te gaan spelen in de EV-sector, maar markeert tevens een belangrijke strategische zet in een tijdperk waarin Chinese bedrijven met groeiende belangstelling naar Amerikaanse beursnoteringen kijken. De voorgenomen beursgang van Zeekr in de VS is de eerste voor een Chinese EV-maker sinds Xpeng´s IPO in 2020.


Ondanks een eerdere pauze in de beursgang-plannen stoomt Zeekr nu weer volop vooruit. Het bedrijf zijn intentie, onderbouwd door een recente SEC-aanmelding, wijst op een krachtige voortzetting van haar ambitieuze groeiplannen, zelfs in een klimaat waarin Chinese IPO's in de VS aanzienlijk zijn afgenomen.


De verschuiving van Geely naar elektrische voertuigen (EV's), waaronder plug-in hybrides die nu bijna 30% van de verkoop uitmaken, markeert een cruciaal keerpunt binnen het bedrijf. Met meer dan 83.000 verkochte eenheden van de Galaxy-serie binnen een jaar na lancering en een stijging van 65% in de leveringen van het premium merk Zeekr, toont Geely aan dat het probeert mee te komen in de EV trend.


Geely's financiën

Ondertussen blijft Geely, de ruggengraat van Zeekr's moederconcern, mooie financiële resultaten boeken. Met een netto-inkomen dat in 2023 licht steeg naar 5,31 miljard yuan en een omzetgroei van 21% tot 179,2 miljard yuan, trotseert Geely de intense prijsoorlog die de Chinese automarkt teistert. Deze financiële robuustheid, ondersteund door een ambitieuze verkoopdoelstelling van 1,9 miljoen voertuigen voor 2024, legt een solide basis voor zowel Geely als Zeekr om hun concurrentiepositie te versterken.


Het succes van Geely, gekenmerkt door een recordaantal verkopen ondanks een vertragende markt, benadrukt de effectiviteit van zijn strategieën gericht op kostenbeheersing, innovatie in nieuwe energievoertuigen, en een poging tot uitbreiding op de internationale markten. Wel moet we realistisch blijven als het gaat om het bedrijf Geely, gezien het grootste gedeelte van de verkoop uit het moederbedrijf nog steeds van auto´s op fossiele brandstof komt, het is afwachten hoe de cijfers van het bedrijf eruit zullen gaan zien als het volledig inzet op elektrische voertuigen.



Uitdagingen en kansen

Terwijl Zeekr zich voorbereidt op zijn Amerikaanse beursdebuut, staat Geely voor de uitdaging om zijn groeiambities te realiseren te midden van een toenemend competitief en economisch onzeker landschap. De strijd om marktaandeel in de EV-sector is intens, met rivalen zoals BYD die aanzienlijke druk uitoefenen. Geely's nadruk op onderzoek en ontwikkeling, naast de introductie van nieuwe modellen, speelt een cruciale rol in zijn streven om aan de top te blijven.


De nadruk op onderzoek en ontwikkeling, met een stijging van 15% in R&D-uitgaven in 2023, toont Geely's vastberadenheid om te innoveren en te concurreren op het scherpst van de snede. Deze investeringen, hoewel ze op korte termijn druk zetten op de winstmarges, zijn essentieel voor de langetermijnstrategie van het bedrijf om relevant te kunnen zijn in de technologie en kwaliteit van EV's.


Terwijl Zeekr zich richt op verdubbeling van zijn leveringen en het focussen op winstgevendheid, zal Geely zich moeten richten op innovatie en marktuitbreiding om zijn positie in de competitieve automarkt proberen te verstevigen. Voor nu is het afwachten of de IPO door zal gaan, aangezien dat uiteraard nog niet zeker is, helemaal na de eerdere afwijzing van een IPO door de SEC.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page