top of page

Analisten zien 50% koerspotentieel voor dit nieuwe groeiaandeel op Wall Street

In het kort

  • BETA Technologies daalde bijna 30% sinds de beursgang op 4 november, maar analisten zien juist een aantrekkelijk instapmoment.

  • Citi ziet 50% koerspotentieel bij een koersdoel van $41, ondanks het hoge risicoprofiel.

  • De toekomstige winst ligt volgens analisten vooral in batterijdiensten en aftersales, niet in vliegtuigverkoop.


Wall Street ziet flinke opwaartse potentie in BETA Technologies

BETA Technologies, de nieuwe speler in de luchtvaartmarkt voor elektrische vliegtuigen, maakte begin november zijn beursdebuut op de New York Stock Exchange. Sindsdien verloor het aandeel bijna 30% aan waarde, een flinke klap voor een bedrijf dat meer dan $1 miljard wist op te halen bij zijn IPO. Toch klinkt er geen paniek op Wall Street. Integendeel: verschillende grote banken zetten het aandeel nu op “kopen” en zien de daling als een kans om in te stappen tegen een aantrekkelijke waardering.


De aandelenkoers van BETA Technologies kreeg gelijk een flinke klap sinds de IPO in november

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Onder meer Goldman Sachs, Morgan Stanley en Bank of America gaven deze week een koopadvies af. Ook Citi is positief en schat het koersdoel op $41 per aandeel, wat neerkomt op een opwaarts potentieel van 50% ten opzichte van de huidige koers. Wel merkt Citi op dat het aandeel een hoog risicoprofiel heeft, gezien de vroege fase waarin het bedrijf zich bevindt en het gebrek aan gecertificeerde toestellen.


Volgens Goldman Sachs biedt de recente koersdaling juist een aantrekkelijk instapmoment. “Wij geloven dat BETA het best gepositioneerd is binnen de markt voor elektrische luchtvaart,” aldus een analistenteam onder leiding van Anthony Valentini. De combinatie van technologische voorsprong, een duidelijke focus op nichemarkten en een schaalbaar servicebusinessmodel maakt BETA volgens hen een unieke kans in een verder nog jonge sector.


Focus op nichemarkten en certificering als strategisch voordeel

In tegenstelling tot veel luchtvaartstartups die zich richten op commerciële passagiersvluchten, kiest BETA Technologies bewust voor een andere benadering. Het bedrijf richt zich voorlopig op toepassingen binnen defensie, medische spoedtransporten en cargo. Daarmee vermijdt het de complexe en risicovolle regelgeving die komt kijken bij personenvervoer, iets wat de certificering bij luchtvaartautoriteiten aanzienlijk vereenvoudigt.


BETA ontwikkelt momenteel twee modellen: de CX300, een toestel dat normaal opstijgt en landt, en de A250, dat verticaal kan opstijgen en landen. Beide modellen zijn nog in afwachting van certificering door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, een proces dat vóór het einde van dit decennium voltooid moet zijn.


Daarnaast beschikt het bedrijf over een netwerk van 84 laadstations verspreid door de VS, wat een belangrijk concurrentievoordeel biedt. Deze infrastructuur maakt het operationeel gebruik van elektrische vliegtuigen in afgelegen gebieden of voor logistieke doeleinden veel realistischer dan bij concurrenten zonder dergelijke dekking.


BETA’s laadnetwerk vormt ruggengraat van elektrische luchtvaartstrategie

Bron: BETA Technologies
Bron: BETA Technologies

Volgens Citi-analist John Godyn is deze aanpak cruciaal voor het succes van BETA. “Door te focussen op militaire, medische en logistieke toepassingen, ontwijkt BETA veel van de structurele risico’s die andere bedrijven in deze sector onderuit kunnen halen,” stelt hij. “Ze bouwen niet alleen vliegtuigen, maar een volledig ecosysteem.”


Batterijdiensten als winstmotor voor de lange termijn

Hoewel het verkopen van vliegtuigen een belangrijk onderdeel is van het businessmodel, wijzen analisten erop dat de echte winst voor BETA waarschijnlijk zal komen uit de zogeheten aftermarket services. Het gaat hierbij vooral om onderhoud, software, en met name batterijvervanging en -beheer.


“Het is allang geen geheim meer dat de levenslange winst uit onderhoud en onderdelen de initiële verkoopwaarde van een toestel meerdere keren kan overstijgen,” aldus Godyn. In dat opzicht is BETA volgens hem “vanaf de eerste dag ontworpen om winstgevend te zijn.”





De batterijen in elektrische vliegtuigen moeten regelmatig vervangen of gereviseerd worden, en daarbij zal BETA naar verwachting volledige controle behouden over de levering en het onderhoud ervan. Dit betekent voorspelbare, terugkerende inkomsten, iets waar beleggers doorgaans sterk op reageren.


Voor investeerders die bereid zijn om enige volatiliteit te accepteren, is het verdienmodel van BETA daarom interessant. Waar de meeste luchtvaartbedrijven jarenlang verlies draaien vóór er überhaupt omzet wordt geboekt, bouwt BETA direct aan een servicegericht model dat sneller inkomsten kan genereren zodra de certificering rond is.


Ondanks het gebrek aan omzet vandaag, geloven analisten dat de combinatie van technische innovatie, een slimme marktstrategie en een sterke servicecomponent het aandeel aantrekkelijk maakt op de middellange termijn.


BETA Technologies presenteert morgen voor het eerst kwartaalcijfers sinds de beursgang

Bron: BETA Technologies IR
Bron: BETA Technologies IR

Hoewel het aandeel BETA Technologies kort na de beursgang fors daalde, lijkt de belangstelling van Wall Street pas net te beginnen. Met een unieke focus op elektrische luchtvaart buiten het passagierssegment, eigen infrastructuur voor opladen en een potentieel lucratief onderhoudsmodel, is BETA een nieuwkomer die de regels van het spel herschrijft, en mogelijk de verwachtingen van beleggers ook.


Voor beleggers die willen inspelen op innovatieve groeiverhalen zoals BETA Technologies, biedt MEXEM een voorsprong met slechts 0,005% valutakosten, tegenover 0,25% bij DEGIRO en SAXO Bank. Uitgeroepen tot beste allround broker van 2025, houdt MEXEM meer van jouw rendement in de lucht, precies waar BETA naartoe wil.



 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page