top of page

Mercedes koopt rust met $150 miljoen: hoe reageert de markt

In het kort

• Mercedes-Benz heeft een schikking van 149,6 miljoen dollar gesloten met Amerikaanse staten om het dieselschandaal af te ronden en zegt dat dit geen impact heeft op het nettoresultaat.

• De resultaten over het derde kwartaal van 2025 laten een lagere winst zien door zwakkere verkopen, vooral in China, maar het bedrijf beschikt nog steeds over een sterke balans en hoge liquiditeit.

• Het aandeel Mercedes-Benz blijft relatief stabiel, waarbij beleggers het sterke merk en dividend waarderen, maar voorzichtig blijven over groei en de overstap naar elektrisch rijden.


Mercedes-Benz Group AG staat eind 2025 op een belangrijk moment in zijn geschiedenis. Het Duitse autobedrijf heeft een groot juridisch dossier in de Verenigde Staten afgesloten, maar kampt tegelijk met lagere winsten en grote veranderingen in de automarkt. Voor beleggers en volgers van de sector is Mercedes een voorbeeld van een sterk merk dat zich moet aanpassen aan een nieuwe realiteit waarin elektrisch rijden, geopolitiek en strengere regelgeving centraal staan.


Schikking in de Verenigde Staten rond dieseluitstoot

Op 22 december 2025 werd bekend dat Mercedes-Benz een schikking heeft getroffen van 149,6 miljoen dollar met 48 Amerikaanse staten, Puerto Rico en het District of Columbia. Hiermee komt een einde aan een jarenlang onderzoek naar het gebruik van software in dieselauto’s die tijdens emissietests een lagere uitstoot liet zien dan in de dagelijkse praktijk.


Volgens de aanklagers stootten sommige voertuigen onder normale rijomstandigheden tot tientallen keren meer schadelijke stoffen uit dan wettelijk was toegestaan. De schikking heeft betrekking op bijna veertigduizend voertuigen die nog niet waren aangepast of van de weg gehaald. Mercedes betaalt een groot deel van het bedrag direct en reserveert een aanvullend bedrag dat lager uitvalt naarmate meer voertuigen worden gerepareerd of teruggekocht. Autobezitters die aan de voorwaarden voldoen ontvangen een vergoeding van tweeduizend dollar per auto. Mercedes benadrukt dat deze kosten al eerder zijn voorzien en dat het nettoresultaat van het concern hierdoor niet wordt geraakt.


Een lange nasleep van het dieselschandaal

Het dieselschandaal begon in 2015 bij Volkswagen en heeft de hele auto-industrie geraakt. Miljarden aan boetes en schikkingen volgden en het vertrouwen in dieselauto’s kreeg een flinke klap. Mercedes-Benz heeft altijd gesteld dat het geen opzettelijke fraude heeft gepleegd zoals Volkswagen, maar werd toch meegesleurd in juridische procedures. In 2020 betaalde het concern al 2,2 miljard dollar om eerdere zaken in de Verenigde Staten af te ronden. Met de nieuwe schikking lijkt het grootste deel van de juridische onzekerheid in de VS nu verdwenen, al lopen er in Europa nog enkele rechtszaken. Voor beleggers is dit belangrijk omdat juridische risico’s moeilijk te voorspellen zijn en vaak zwaar op een aandeel drukken zolang ze niet zijn opgelost.


Financiële resultaten in het derde kwartaal van 2025

De kwartaalcijfers van Mercedes over het derde kwartaal van 2025 laten zien dat het bedrijf winstgevend blijft, maar duidelijk minder verdient dan een jaar eerder. De omzet kwam uit rond de 32 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde en het nettoresultaat zakte naar ongeveer 1,2 miljard euro, wat neerkomt op een flinke daling ten opzichte van vorig jaar. De belangrijkste oorzaken zijn een lagere vraag in belangrijke markten zoals China, hogere kosten door handelstarieven en blijvend hoge investeringen in nieuwe technologie. Positief is dat Mercedes nog steeds een sterke kasstroom genereert en beschikt over een zeer ruime liquiditeitspositie van meer dan 30 miljard euro. Dat geeft het bedrijf financiële ruimte om moeilijke jaren door te komen en te blijven investeren.


Financiële Resultaten Mercedes-Benz Group

ree

Bron: Mercedes Benz


China en wereldwijde onzekerheid drukken op de verkoop

China is al jaren een van de belangrijkste markten voor Mercedes-Benz, vooral voor luxe modellen met hoge marges. In 2025 staat de vraag daar onder druk door een afzwakkende economie en sterke concurrentie van lokale elektrische automerken. Tegelijk zorgen spanningen tussen grote economische blokken zoals Europa, de Verenigde Staten en China voor onzekerheid over handelsregels en importheffingen. Voor een wereldwijd opererend autobedrijf betekent dit hogere kosten en minder voorspelbaarheid. Mercedes moet daardoor voorzichtig balanceren tussen groei, kostenbeheersing en investeringen in de toekomst.


Strategie gericht op premium en elektrisch rijden

Mercedes-Benz kiest bewust voor een strategie waarbij kwaliteit en marge belangrijker zijn dan zoveel mogelijk auto’s verkopen. Het bedrijf wil zich sterker positioneren als premiummerk en richt zich op luxere modellen en elektrische voertuigen. Nieuwe elektrische versies van bekende modellen moeten de overstap naar emissievrij rijden ondersteunen. Tegelijk kost deze transitie veel geld en is het onzeker hoe snel klanten volledig overstappen op elektrisch. Mercedes loopt daarbij het risico dat het middensegment, dat jarenlang zorgde voor stabiele volumes, onder druk blijft staan door goedkopere concurrenten.


Aandeel Mercedes-Benz en kijk van beleggers

Het aandeel Mercedes-Benz Group AG noteert eind 2025 rond de 60 euro op de Duitse beurs. In de Verenigde Staten wordt het aandeel verhandeld via een zogeheten ADR rond de 17 dollar. De koers is relatief stabiel gebleven ondanks de winstdaling. Beleggers waarderen de sterke balans, het aantrekkelijke dividend en het aandeleninkoopprogramma dat het bedrijf heeft lopen. Tegelijk is er terughoudendheid vanwege de onzekerheid over de groei, de afhankelijkheid van China en de hoge kosten van de overstap naar elektrisch rijden.


Aandeelkoers Mercedes

ree

Bron: Tradingview


Vooruitblik op de komende jaren

Mercedes-Benz gaat de komende jaren in met minder juridische problemen, maar ook met duidelijke uitdagingen. De groei zal waarschijnlijk beperkt blijven en de concurrentie in elektrisch rijden wordt steeds heviger. Het bedrijf heeft echter een sterk merk, veel financiële middelen en een duidelijke strategie. Voor beleggers betekent dit dat Mercedes geen snel groeiverhaal is, maar eerder een stabiele waardeaandeel met risico’s die goed in de gaten moeten worden gehouden. De afsluiting van het dieselhoofdstuk biedt rust, maar de echte test ligt in het succesvol aanpassen aan een snel veranderende auto-industrie.


Ook voor particuliere beleggers die dit soort grote beursfondsen volgen, speelt efficiëntie een steeds grotere rol in het uiteindelijke rendement. In een markt waarin groei onzeker is en dividenden belangrijk blijven, wegen kosten zoals valutaconversie en transactietarieven zwaarder mee dan vaak wordt gedacht.


Wie internationaal wil beleggen, kan daarbij letten op de keuze van broker. MEXEM werd door Brokerskiezen.nl uitgeroepen tot beste allround broker van 2025 en rekent slechts 0,005% aan valutakosten, tegenover circa 0,25% bij DEGIRO en Saxo Bank, een verschil dat voor de gemiddelde belegger kan oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s per jaar. Daarmee geldt MEXEM voor veel beleggers als de meest complete keuze voor wie lage kosten en internationale spreiding belangrijk vindt.



 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page