top of page

Is dit het keerpunt voor de EV-markt en Tesla?

In het kort:

  • Zonder de federale belastingkorting van $7.500 zouden EV-verkopen in de VS naar verwachting met 27% kunnen dalen volgens een recent onderzoek.

  • Bedrijven zoals Tesla, Rivian en Lucid worden waarschijnlijk het zwaarst getroffen. Ze zouden mogelijk kortingen moeten geven om de hogere kosten voor consumenten te compenseren.

  • Hoewel de belastingkorting een belangrijke factor is voor groei op korte termijn, wordt verwacht dat EV-adoptie op lange termijn zal blijven stijgen dankzij schaalvoordelen en technologische innovaties.


Sinds de invoering van de Inflation Reduction Act (IRA) in 2022, die een belastingkorting van $7.500 biedt voor elektrische voertuigen (EV's), zijn de verkopen van EV's in de VS spectaculair gestegen. In 2023 bedroeg de groei 46%, wat resulteerde in 1,19 miljoen verkochte voertuigen, vergeleken met 813.000 in 2022. Deze belastingkorting heeft EV's toegankelijker gemaakt voor consumenten en is daarmee een belangrijke aanjager van de groei in deze sector (binnen de VS)


De huidige verkopen van EV´s in de VS en de forecast:

Bron: Seeking Alpha

Onder het komende presidentschap van Donald Trump staat deze belastingkorting echter onder druk. Zijn team overweegt om de maatregel te gaan schrappen, wat grote gevolgen kan hebben voor de verkoopcijfers.


Uit een onderzoek van UC Berkeley dat kortgeleden naar buiten kwam, blijkt dat het verwijderen van de belastingkorting zou leiden tot een verkoopdaling van 27%. Dit betekent dat in plaats van de geschatte 1,184 miljoen voertuigen er slechts 867.000 zouden worden verkocht. Dit verlies van 317.000 eenheden is aanzienlijk, zeker gezien de nog jonge markt van specifiek EV's en de afhankelijkheid van prijssubsidies om concurrentie met traditionele verbrandingsmotoren aan te kunnen.


De verkooppiek in 2023 (+46%) lijkt overigens nu al af te vlakken, met slechts een groei van 10% in de eerste drie kwartalen van 2024. Dit toont aan dat de markt al aan het afkoelen is, mogelijk door minder stimulansen of verzadiging van vroege adoptanten.


Hoewel het schrappen van de belastingkorting een negatieve impact zou hebben, wijzen experts zoals Joseph Shapiro erop dat de huidige regeling inefficiënt is. Zo profiteren zowel kleine, energiezuinige EV's als grote, zwaar energieverbruikende voertuigen van dezelfde subsidie. Aanpassingen zoals het differentiëren van subsidies op basis van het energieverbruik en de veiligheidsrisico's van voertuigen zouden een meer gebalanceerd en sociaal voordelig beleid kunnen opleveren. Discussie over deze mogelijke beslissing is er dus zeker, maar dat Trump niet de grootste voorstander is van de energietransitie is duidelijk.


Fabrikanten zoals Tesla, Rivian en Lucid lopen op het eerste geizcht het grootste risico. Ze hebben sterke afhankelijkheid van de belastingkorting om hun vaak dure voertuigen betaalbaar te maken voor consumenten. Morgan Stanley-analist Adam Jonas waarschuwt dat fabrikanten mogelijk genoodzaakt worden om prijsverlagingen of extra kortingen te bieden, wat hun winstmarges verder onder druk zal zetten.


De winstmarge van Tesla de afgelopen 3 jaar (TTM):

Bron: Macrotrends

Een mogelijke strategie is om productie- en ontwikkelingskosten te verlagen, maar dat vergt tijd en investeringen in schaalvoordelen en technologie. Ondertussen kunnen legacy-spelers zoals GM en Ford deze periode benutten om hun achterstand in EV-productie op voornamelijk Tesla, als het gaat om snelheid en marges, in te halen.


Het potentiële wegvallen van de $7.500 federale belastingkorting kan verrassend genoeg juist ook een voordeel opleveren voor Tesla. Het bedrijf, dat al een flinke voorsprong heeft in technologie en productie-efficiëntie, kan profiteren van een veranderend speelveld waarin concurrenten meer financiële druk voelen. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom Tesla mogelijk beter uit deze situatie kan komen voor je op een rijtje:


Tesla heeft een klantenbasis met een hoger gemiddeld inkomen ($133.000-$150.000 per jaar) dan de mediane Amerikaanse huishoudens ($70.000). Deze klanten zijn minder gevoelig voor prijssubsidies. Volgens S&P Global Mobility heeft Tesla een uitzonderlijke klantentrouw van 67,8%, ver boven het industriegemiddelde van 52,5%. Dit biedt Tesla een stabielere inkomstenstroom, zelfs als de belastingkorting wordt geschrapt.


Voor concurrenten zoals Ford, die zich richten op goedkopere EV-modellen (vanaf $25.000), is de impact van het wegvallen van de subsidie groter. Voor deze prijsgevoelige consumenten vertegenwoordigt $7.500 maar liefst 30% van de voertuigprijs, wat de concurrentiepositie van Tesla versterkt.


De groei van het aandeel EV’s in de Amerikaanse markt verloopt trager dan eerder voorspeld. In plaats van de eerder geschatte 30%-penetratie tegen 2030, ligt het huidige groeitempo dichter bij 15%. Deze realiteit kan autofabrikanten ontmoedigen om agressief te investeren in EV-capaciteit, terwijl Tesla zijn dominante positie kan benutten om nog meer marktaandeel in te gaan nemen.


Tesla blijft profiteren van de voortdurende verbetering van batterijtechnologie en andere innovaties in de EV-industrie. Innovaties kunnen EV’s betaalbaarder en efficiënter maken, wat Tesla een blijvend voordeel biedt vanwege zijn schaal en expertise. Concurrenten, daarentegen, moeten vechten om dezelfde technologische vooruitgang in te halen terwijl zij beperkt worden door hun investeringscapaciteit.


Ondanks de potentiële terugslag op korte termijn is de verwachting dat de adoptie van EV's op lange termijn zal blijven groeien. Innovaties en schaalvergroting zullen naar verwachting leiden tot lagere prijzen en betere prestaties, waardoor EV's ook zonder belastingkortingen concurrerend kunnen blijven. Dit geeft traditionele autofabrikanten tijd om hun EV-strategieën te optimaliseren, terwijl gevestigde spelers zoals Tesla waarschijnlijk hun dominante marktpositie blijven behouden of kunnen uitbreiden, wat nu nog lastig te zeggen is.


Het schrappen van de $7.500 federale belastingkorting zou een directe en significante impact kunnen hebben op de EV-markt in de VS, met een potentiële daling van 27% in de verkoop. Fabrikanten zullen op korte termijn innovatieve oplossingen moeten vinden om de hogere kosten voor consumenten te compenseren, maar op lange termijn blijft de vooruitgang van elektrische voertuigen waarschijnlijk onverminderd doorgaan. De markt blijft echter uiterst gevoelig voor beleidsveranderingen, en zowel autofabrikanten als consumenten zullen dit op de voet volgen. Voor nu blijft Tesla in ieder geval als geheel een grote favoriet onder beleggers, voornamelijk door de verkiezing van Trump.

Comentários


Net binnen..