top of page

Hoe vind je het perfecte dividendaandeel?

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023

Dividendaandelen zijn onder veel beleggers geliefd. Dividend geeft een relatieve vorm van zekerheid en stabiliteit en het genereert een passief inkomen. Het is dus niet gek dat menig belegger in de ban is van dividend. Niet elk dividendaandeel zal echter gunstige rendementen opbrengen. Het kan soms lastig zijn om een goed dividendaandeel te herkennen. In dit artikel vind je een aantal criteria waarop je bedrijven kunt beoordelen en zo enigszins houvast hebt wat betreft het zoeken naar geschikte dividendaandelen. De volgende vragen zullen je een beter beeld geven in de vraag hoeverre een dividendaandeel geschikt is om in te beleggen.


Beschikt het bedrijf over competitieve voordelen? Bedrijven die beschikken over competitieve voordelen bieden beduidend meer zekerheid en stabiliteit. Precies hetgeen waar dividendbeleggers naar opzoek zijn. Wat competitieve voordelen precies zijn en wat het exacte nut ervan is kun je in dit artikel lezen. Wat betreft het dividend, zorgen competitieve ervoor dat een bedrijf hoge winsten kan genereren. Hierdoor is het bedrijf in staat om een aantrekkelijk dividend te garanderen. Denk hierbij aan de sterke merknaam van Coca-Cola en Starbucks of de patenten van Pfizer en Johnson & Johnson. Stuk voor stuk bedrijven die al jaren genieten van uitstekende competitieve voordelen en hierdoor beleggers structureel belonen met een aantrekkelijk dividend.


Staat het uitgekeerde dividend onder druk? Wanneer een onderneming al haar gemaakte winst uitkeert in dividend, dan is dit voor beleggers een risico. De stabiliteit van het dividend staat dan onder druk en kan in een slecht jaar zomaar worden verlaagd. Bekijk daarom altijd in hoeverre het dividend wordt gedekt door winst of, nog beter, cash flows. Bedrijven met een lage payout ratio, de verhouding tussen het uitgekeerde dividend en de totale winst, bieden beleggers een margin of safety. Aan de ene kant zal het dividend niet slecht worden verlaagd – ook niet in in mindere jaren. En aan de andere kant is er meer ruimte om het dividend in de toekomst te verhogen. Voor dividendbeleggers is structurele dividendgroei de heilige graal.


Is het management aandeelhoudersvriendelijk? Het management is uiteindelijk cruciaal voor het succes van je belegging. Het management bepaalt daarnaast ook of er dividend uitgekeerd gaat worden en wat de plannen met betrekking tot dividend in de toekomst zijn. Belangrijke zaken om naar te kijken zijn de reputatie van het management en hoe het management haar plannen communiceert. Heeft het management bijvoorbeeld eerdere doelen weten waar te maken en zijn ze eerlijk en direct in hun communicatie? Ook is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de ideeën van het management. Als je belegt in een onderneming voor het dividend, terwijl het management recent heeft aangekondigd meer te willen gaan investeren, dan loop je het risico om van een koude kermis thuis te komen. Er blijft dan immers minder geld over om aan dividend uit te keren. Natuurlijk zijn er naast het management nog andere factoren die meespelen in het gegeven of een investering wel of niet succesvol zal worden. Echter kan een uitstekende onderneming door een slecht management geruïneerd worden. Buffett verklaarde eens dat wanneer een management met een uitstekende reputatie een bedrijf gaat leiden in een slechte industrie, het de reputatie van de industrie zal zijn die intact zal blijven.


Is het bedrijf financieel gezond? Een belangrijke factor in het algemeen is om te beleggen in bedrijven die financieel gezond zijn. Klinkt als een open deur en hoewel het dat ook is, nemen veel beleggers niet de tijd of moeite om dit te bekijken. Bekijk of het bedrijf voldoende in staat is om aan haar korte en lange termijn verplichtingen te voldoen. Dit kan moeilijk zijn omdat je een voorspelling moet maken van toekomstige cash flows. Toch is het handig om dit te doen. Je wilt namelijk weten of een bedrijf überhaupt in staat is om in de toekomst een gezond dividend uit te kunnen keren. Let daarom altijd op de balance sheet en het cash flow statement. Enkele ratio’s die je hierbij houvast kunnen bieden zijn het free cash flow yield, operating earnings yield, debt-to-equity ratio en current ratio.


  • Free cash flow yield: Deze ratio geeft het percentage aan van cash flow in verhouding tot de prijs van één aandeel. In zekere zin geeft dit percentage aan hoeveel waarde je krijgt per aandeel. Wanneer een bedrijf $2 netto aan cash per aandeel overhoudt en één aandeel noteert $10 is het free cash flow yield dus 20%. Doorgaans geldt: hoe hoger dit percentage hoe beter. Door de vrije cash flow te vergelijken met de prijs van een aandeel verkrijg je als belegger een percentage van het rendement op de waarde van het aandeel dat kan worden gebruikt om de aandeelhouderswaarde te verbeteren. Dit kan zijn in de vorm zijn van bijvoorbeeld dividend.

  • Operating earnings yield (OEY): Deze ratio geeft de winstgevendheid en waardering van een onderneming aan. Deze ratio vertelt je (in procenten) hoeveel winst het bedrijf produceert in vergelijking met de aandelenkoers. Let op: hoewel dit lijkt op de bekende ‘PE ratio’, zit er toch een wezenlijk verschil in. Bij OEY kijk je naar operating earnings, ofwel operating income. Operating income zijn de winsten uit de kernactiviteiten van een onderneming. Dit geeft de winst aan die rechtstreeks uit de bedrijfsactiviteiten komt en omvat geen financieringskosten (rente), inkomstenbelastingen, of andere winsten of verliezen uit niet-kernbedrijfstransacties. Operating income is belangrijk, omdat het aangeeft hoeveel winst de kernactiviteiten van de onderneming daadwerkelijk maken. Door de operating income in verhouding te zetten tot de prijs per aandeel krijg je als belegger een beeld van het rendement van de onderneming. OEY geeft in procenten aan hoeveel winst de onderneming verdient tegen de huidige aandelenkoers. Hoe hoger dit percentage, hoe beter.

  • Debt-to-equity: De debt-to-equity ratio is een financiële ratio die de relatieve verhouding aangeeft tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen dat wordt gebruikt om de activa van een onderneming te financieren. Als belegger geef je de voorkeur aan bedrijven met relatief weinig schulden in verhouding met het eigen vermogen. Bekijk dus altijd even deze ratio om te zien of het bedrijf niet te veel schulden heeft. Let wel op: de debt-to-equity ratio is een zeer oppervlakkige ratio waarbij veel nuances bestaan. Ook kan deze makkelijk gemanipuleerd worden. Gebruik deze ratio dan ook niet als doorslaggevende factor.

  • Current ratio: De current ratio geeft aan of een bedrijf aan haar korte-termijnverplichtingen kan voldoen. Een current ratio die overeenkomt met het gemiddelde in de sector of iets hoger is, wordt doorgaans aanvaardbaar geacht. Een vlottende ratio die lager is dan het gemiddelde in de sector kan wijzen op een hoger risico. Een ratio van minder dan 1 geeft aan dat de schulden van de onderneming die binnen een jaar of minder vervallen, groter zijn dan haar activa - contanten of andere kortetermijnactiva die naar verwachting binnen een jaar of minder in contanten zullen worden omgezet. Het is daarom algemeen geaccepteerd dat een current ratio groter dan 1, een onderneming liquide maakt.


Extra: Lees uitgebreide analyses over deze uitstekende dividendaandelen: Aflac, Visa, T. Rowe Price en Blackrock.


Nog geen lid? Ontvang nu een flinke korting op een jaarlidmaatschap met deze code CADEAUTJE. Lid worden kan hier. Dit is enkel voor de lezers van dit soort artikelen! Houd onze artikelen dus goed in de gaten!