top of page

Heineken: verkoop daalt maar omzet stijgt

In het kort:

  • Het derde kwartaal van Heineken toont een daling in de bierverkoop, mede veroorzaakt door matig zomerweer en prijsverhogingen.

  • Hogere prijzen leiden tot omzetstijging, maar consumenten laten duurdere bieren vaker staan.

  • Heineken waarschuwt voor mogelijke economische uitdagingen in 2024 die de vraag naar bier kunnen beïnvloeden.


Heineken, een van 's werelds grootste bierbrouwers, heeft in het derde kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 2 procent geboekt, ondanks een aanzienlijke daling in de bierverkoop. Deze tegenstrijdige resultaten zijn het gevolg van matig zomerweer en prijsverhogingen, waardoor consumenten vaker voor goedkopere merken bier kiezen.


Matig zomerweer en lege terrassen drukken bierverkoop

Het slechte weer in juli en augustus heeft geleid tot minder drukbezochte terrassen in Europa, wat resulteerde in een daling van de bierconsumptie. Heineken zag zijn verkopen in het derde kwartaal met ruim 4 procent dalen, en met name in Europa werd 8 procent minder bier afgezet. De gevolgen van het weer en de lege terrassen hebben direct invloed gehad op de omzet van de brouwerij.


Hogere prijzen compenseren deels de daling in bierverkoop

Ondanks de daling in bierverkoop wist Heineken nog steeds een omzetstijging van 2 procent te realiseren, wat resulteerde in een omzet van 9,6 miljard euro in het derde kwartaal. Deze stijging is voornamelijk te danken aan de hogere bierprijzen en het feit dat consumenten vaker kozen voor duurdere biersoorten.


Waarschuwing voor mogelijke economische uitdagingen in 2024

Hoewel Heineken positieve resultaten laat zien, waarschuwt het bedrijf voor mogelijke economische uitdagingen die de vraag naar bier in 2024 kunnen beïnvloeden. Met name in markten als Nigeria en Vietnam, waar de economische omstandigheden de bierverkoop reeds beïnvloedden, en in landen als Maleisië en Cambodja, waar zorgwekkende trends zichtbaar zijn, blijft Heineken waakzaam.


De bierbrouwer handhaafde zijn volledige jaarprognose voor operationele winstgroei in 2023 tussen nul tot laag winst percentage. Hoewel enkele beleggers opgelucht waren dat Heineken zijn prognose niet opnieuw hoefde bij te stellen, blijft het bedrijf alert op de economische ontwikkelingen die de biermarkt kunnen beïnvloeden.


Veranderingen binnen het bedrijf

Naast de eerdere genoemde zaken heeft Heineken ook ingrijpende veranderingen doorgevoerd om kosten te besparen. Ze hebben aangekondigd dat ze 2 miljard euro willen besparen. Daarnaast hebben ze Vrumona, een producent van frisdranken, verkocht aan het Deense Royal Unibrew, waarvoor ze naar schatting 300 miljoen euro hebben ontvangen.


Het bedrijf heeft echter niet alleen te maken gehad met economische problemen. De verkoop van hun biermerken heeft ook te lijden gehad onder een afname van het aandeel in premium bier, nadat Heineken zijn Russische activiteiten had beëindigd. Dit gebeurde nadat onderzoek aan het licht bracht dat Heineken, ondanks eerdere beweringen, niet alleen in Rusland was gebleven, maar ook nog eens 61 nieuwe biermerken op de markt had gebracht. Deze kwestie heeft het imago van het bedrijf ernstige schade toegebracht. Heineken heeft de Russische tak van het bedrijf hierna verkocht aan het Russische Arnest Group, voor een symbolisch bedrag van €1. Hier heeft Heineken circa €300 miljoen aan waarde op verloren.


Conclusie

Kort samengevat heeft Heineken in het derde kwartaal van dit jaar te maken gehad met een afname in de verkoop van bier, voornamelijk vanwege slecht weer en prijsverhogingen. Hoewel ze een hogere omzet hebben behaald door die prijsstijgingen, zijn ze toch voorzichtig vanwege mogelijke economische uitdagingen die de vraag naar bier in 2024 kunnen beïnvloeden. Bovendien heeft het bedrijf de gevolgen ondervonden van het stopzetten van zijn Russische activiteiten en de imagoschade die dit met zich heeft meegebracht.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl