top of page

Gaat deze Chinese producent Europa’s EV-markt op zijn kop zetten?


In het kort

  • XPeng wil in 2026 zijn nieuwe, betaalbare merk Mona wereldwijd lanceren, inclusief Europa.

  • De omzetgroei van XPeng wordt aangejaagd door het succes van de Mona M03 en sterke kwartaalcijfers.

  • Met AI, vliegende auto’s en autonome technologie mikt XPeng op wereldwijde technologische dominantie in mobiliteit.


Groeistrategie met Mona moet gevestigde merken uitdagen

De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen XPeng zet vol in op internationale expansie. In 2026 wil het bedrijf wereldwijd een nieuw merk lanceren dat zich richt op het betaalbare segment: Mona. Dit werd bevestigd door CEO He Xiaopeng tijdens een interview op de IAA Mobility-beurs in München. Met dit massamarktmodel mikt XPeng niet alleen op de Chinese consument, maar expliciet ook op buitenlandse markten, waaronder Europa. Het is een strategische zet die gevestigde autofabrikanten als BMW en Mercedes rechtstreeks uitdaagt in hun thuisbasis.


Eerste blik op de XPeng Mona M03

Bron: XPeng
Bron: XPeng

Volgens He Xiaopeng bevindt de concurrentiestrijd zich in een nieuwe fase: “De traditionele automerken hebben elektrische modellen gelanceerd om Chinese spelers zoals wij buiten de deur te houden, maar wij komen nu ook met oplossingen die op grote schaal betaalbaar zijn.” De nieuwe Mona-modellen, waarvan de Mona M03 als eerste werd gelanceerd, dragen al bij aan stijgende winstmarges. XPeng zag zijn aandeel met 68% stijgen sinds het begin van het jaar, vooral dankzij de sterke verkopen van deze lijn.


Naast de productstrategie overweegt XPeng ook overnames van andere EV-producenten, waarmee het zijn positie in het snel consoliderende speelveld van elektrische mobiliteit verder wil versterken. De bereidheid tot acquisities toont aan dat XPeng zichzelf niet langer ziet als opkomende uitdager, maar als een speler die klaar is om het marktleiderschap te grijpen.


Europa als speerpunt van internationale uitbreiding

De keuze om het nieuwe merk Mona ook buiten China uit te rollen, is geen toeval. XPeng ziet Europa als een kernmarkt. Tijdens de IAA Mobility 2025 presenteerde het bedrijf niet alleen de Mona-modellen, maar ook de Europese première van de Next P7, een sportieve sedan uitgerust met geavanceerde AI-systemen. Tegelijkertijd werd de oprichting aangekondigd van een nieuw R&D-centrum in München. Deze faciliteit moet niet alleen lokale innovatie stimuleren, maar ook de samenwerking met Europese gebruikers intensiveren.


Europa wordt gezien als een regio met sterke groeipotentie, vooral in het midden- en hogere segment van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s). Binnen deze categorie leidt XPeng de verkoop onder Chinese merken. Vicevoorzitter Brian Gu benadrukte dat het bedrijf inmiddels actief is in 46 markten en wereldwijd de zesde grootste EV-producent is. “Europa is niet langer een testmarkt, maar een integraal onderdeel van onze wereldwijde strategie,” aldus Gu.


XPeng verdubbelt omzet en verbetert marges fors in tweede kwartaal 2025

Bron: XPeng IR
Bron: XPeng IR

De uitbreiding komt op een moment dat het bedrijf ook buiten de traditionele auto-industrie investeert. XPeng AEROHT, een dochteronderneming gericht op luchtmobiliteit, zal in oktober zijn modulaire vliegende auto presenteren in Dubai. Deze zogenoemde Land Aircraft Carrier moet vanaf 2026 in massaproductie gaan. Met dit soort projecten probeert XPeng zich te onderscheiden als technologische pionier, in plaats van louter als autofabrikant.


Autonome technologie en AI als groeimotor

De kracht van XPeng zit niet alleen in het ontwerp of de prijsstelling van zijn voertuigen, maar in de technologische integratie. De kern van de strategie is een zelfontwikkeld AI-platform dat alle lagen van het mobiliteitsecosysteem verbindt: van cloudinfrastructuur tot voertuigsoftware en van computing power tot hardware. Dit platform vormt de basis voor innovaties zoals het NGP-systeem voor autonoom rijden, dat tegen eind 2026 wereldwijd beschikbaar moet zijn.


Het bedrijf heeft ook aangekondigd dat het tegen 2026 voertuigen met L4-autonomie op grote schaal wil produceren. L4 verwijst naar een niveau van autonoom rijden waarbij het voertuig in de meeste situaties volledig zelfstandig kan opereren, zonder menselijke tussenkomst. Hiermee begeeft XPeng zich in de voorhoede van de wereldwijde mobiliteitstransitie.


De showcase in München onderstreepte deze ambitie. Vijf modellen werden tentoongesteld, waaronder de G6 en G9 SUV’s, de P7+, de X9 MPV en de nieuwe Next P7. Laatstgenoemde brak een record door binnen 24 uur 3.961 kilometer af te leggen, een prestatie die symbool staat voor de technologische volwassenheid van XPeng’s modellen.


Daarnaast werd ook een humanoïde robot gepresenteerd, IRON genaamd, met een geavanceerde versie gepland voor later dit jaar. Deze ontwikkeling is niet alleen een PR-stunt, maar past in XPeng’s bredere visie op geïntegreerde mobiliteit waarin voertuigen, AI en robotica naadloos samenwerken.


Humanoïde robot IRON gaat volgend jaar in massaproductie

Bron: Pandaily
Bron: Pandaily

De beleggers reageren positief op deze ontwikkelingen. De aandelenkoers van XPeng noteerde begin september een stijging van 2,87% in de voorbeurshandel, tot $20,40. De sterke kwartaalresultaten, gecombineerd met de positieve verwachtingen voor Q3, geven aan dat het bedrijf in staat is om zijn technologische visie ook financieel te verzilveren.


De vooruitzichten blijven echter niet zonder risico’s. De concurrentie op zowel de Chinese als de Europese markt is hevig, met spelers als BYD, NIO en internationale giganten zoals Tesla. Ook blijft het afwachten hoe streng Europese toezichthouders zullen zijn op Chinese techbedrijven die actief worden in strategische sectoren zoals transport en AI. Toch lijkt XPeng op dit moment de juiste kaarten in handen te hebben om zijn ambities waar te maken, zowel op de grond als in de lucht.

 
 
 

Opmerkingen


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page