Dit aandeel kan binnen 18 maanden verdubbelen
- Jelger Sparreboom

- 20 jun
- 5 minuten om te lezen
In het kort:
Analist Dan Ives noemt dit aandeel “de meest ondergewaardeerde AI-play” en ziet het aandeel binnen 18 maanden verdubbelen dankzij robotaxi’s.
De eerste zelfrijdende Model Y’s gaan komende zondag van start in Austin, als begin van een dienst die Tesla $1 biljoen aan waarde kan opleveren.
Maar achter de hype schuilen dalende winstverwachtingen, tegenvallende verkoopcijfers én politieke risico’s rond subsidies.
Tesla is dit jaar met zo'n 15% gedaald, maar volgens Dan Ives, technologie-analist bij Wedbush Securities, staat het aandeel aan het begin van een nieuwe groeifase. Hij noemt Tesla zelfs “de meest ondergewaardeerde AI-play op de markt vandaag” en voorspelt dat het aandeel tegen eind 2026 een beurswaarde van $2 biljoen kan bereiken. Zijn koersdoel: $500. Dat is ruim 55% boven de huidige koers van $323. Opvallend genoeg ziet hij dit scenario al deels gerealiseerd binnen 18 maanden. Wat ligt er ten grondslag aan deze opmerkelijk optimistische analyse en hoe verhoudt dit zich tot de kritische geluiden elders op de markt?
Aandelenkoers Tesla:

Robotaxi's
De kern van Ives’ optimisme is de lancering van Tesla’s robotaxi-dienst. In Austin gaan waarschijnlijk komende zondag 20 Model Y’s als zelfrijdende taxi’s de weg op. Volgens Ives markeert dit het begin van een nieuwe “autonome hoofdstuk” in Tesla’s geschiedenis, een stap die de waardecreatie van het bedrijf in de komende jaren fundamenteel zou kunnen veranderen. Binnen een jaar zou de dienst operationeel moeten zijn in 25 Amerikaanse steden, met de Cybercab (een speciaal ontworpen robotaxi) als schaalbare volgende fase.
Volgens Ives is het autonome potentieel van Tesla op zichzelf al goed voor $1 biljoen aan marktwaarde. Hij erkent dat de weg naar volledig autonome mobiliteit bezaaid is met obstakels en vertragingen, maar ziet in Tesla’s schaal en technologische voorsprong een structureel voordeel: “Tesla heeft de mogelijkheid om het autonome segment wereldwijd te domineren en haar technologie te licentiëren aan andere autobouwers.”
Een interessante component in Ives’ redenering is de politieke context. Hij voorziet dat een nieuwe Trump-regering een soepeler federaal kader zal scheppen voor zelfrijdende voertuigen, waarbij staten minder macht krijgen en federale goedkeuring eenvoudiger wordt.
Ives: “The BFF/frenemy situation with Musk and Trump has created a soap opera on this front but ultimately Trump wants the U.S. to stay ahead of China in this AI Arms Race and autonomous is a key factor in who wins AI … with Tesla playing a major role on robotaxis,”
Die verwachting is niet onrealistisch: er ligt momenteel wetgeving op tafel die federale EV-subsidies kan schrappen, maar mogelijk juist de deur openzet voor autonome regelgeving.
Maar de hoge valuatie?
Niet iedereen deelt Ives’ enthousiasme. Sommige analisten temperen de verwachtingen, niet per sé vanwege een gebrek aan vertrouwen in Tesla’s lange termijn, maar vanwege signalen dat de korte termijn aanzienlijk risicovoller is dan het lijkt. Zo zijn er zorgen over de vraag naar Tesla’s huidige paradepaardje: de Model Y.
Hoewel Tesla verklaarde dat productieachterstanden veroorzaakt werden door het herinrichten van fabrieken, suggereren de laatste verkoopcijfers een genuanceerder beeld. In de VS daalde de verkoop in april met 16% jaar-op-jaar. In Duitsland bedroeg de daling in mei zelfs 36%, terwijl concurrent BYD zijn verkopen zag verviervoudigen. Ook in het Verenigd Koninkrijk (-45%) en Italië (-20%) liep de verkoop terug, ondanks dat de gehele EV-markt in die landen juist groeide. Lichtpuntjes zijn er ook: in Noorwegen stegen de Tesla-verkopen in mei met 213% en in Australië met 675% kwartaal-op-kwartaal, beiden als gevolg van de vernieuwde Model Y.
Toch is het voorbarig om te concluderen dat de vraag structureel hersteld is. Pas na het tweede kwartaal zal er voldoende data zijn om te beoordelen of de vraag zich duurzaam herstelt. Voor nu heerst er onzekerheid.
Een ander pijnpunt is de verslechtering van de winstvooruitzichten. Sinds april zijn de winstverwachtingen voor 2025 stevig naar beneden bijgesteld: van $2.61 per aandeel naar $1.89. Tegelijkertijd is Tesla’s beurswaarde gestegen, waardoor het forward P/E-ratio is opgelopen naar ruim 170. Dat betekent dat beleggers bereid zijn extreem veel te betalen voor elke verwachte dollar winst – een klassieke indicatie van overwaardering, tenzij er zeer sterke groei op til is.
Winst per aandeel verwachtingen Tesla:

Daar komt bij dat politieke ontwikkelingen ook financieel negatief kunnen uitpakken. Onder het zogeheten “One Big Beautiful Bill Act” wil Trump EV-subsidies schrappen. Volgens JPMorgan kan dit Tesla $1.2 miljard per jaar aan winst kosten. Een aparte wet zou ook Tesla’s verkoop van emissiecredits, goed voor $2 miljard, kunnen raken. Musk zelf heeft vaker gezegd subsidies niet nodig te hebben (“Take away the subsidies. It will only help Tesla”), maar in absolute termen zou het verlies onmiskenbaar zijn.
Wat Tesla bijzonder maakt, en waarom analisten zoals Ives de AI-waardering zo hoog inschatten, is het schaalbare karakter van haar software-infrastructuur. In de woorden van Elon Musk: “Once we can make [autonomy] work in a few cities in America, we can make it work anywhere.”
Tesla’s aanpak is gebaseerd op een gegeneraliseerd AI-model dat geografisch breed toepasbaar is. Zodra het werkt in Austin, zou het kunnen werken in San Francisco, Berlijn, Shanghai of Amsterdam: mits de regelgeving dit toestaat.
Daarnaast is er het veelbelovende maar speculatieve Optimus-project: humanoïde robots die volgens Musk vanaf eind 2025 in groten getale in Tesla-fabrieken zullen werken. Tegen 2030 zou Tesla naar eigen zeggen jaarlijks 1 miljoen van deze robots kunnen produceren. Op dit moment zijn er geen publieke testdata of werkende prototypes op schaal, maar de ambitie illustreert het potentieel van Tesla als breder AI-platform.
Dit alles terwijl Tesla eerder dit jaar nog in zwaar weer was: negatieve krantenkoppen, dalende verkopen en een markt die lagere verwachtingen had. In april stond de zogeheten Fear & Greed Index op 8/100 – extreem angstig. Inmiddels is dat sentiment volledig omgeslagen naar 62/100: ‘greed’. De koers is 29% gestegen sinds begin april, ver boven het marktgemiddelde.
Deze omslag in sentiment brengt risico’s met zich mee. Terwijl de robotaxi-lancering waarschijnlijk dichterbij komt, worden verwachtingen hoger, en dus kwetsbaarder voor teleurstelling. Wie vandaag instapt, rekent erop dat de robotaxi-vloot snel op grote schaal inzetbaar zal zijn, dat de regelgeving tijdig wordt versoepeld, en dat concurrentie zoals Waymo of Cruise achterblijft. Dat is mogelijk, maar zeker niet gegarandeerd.
Conclusie
Tesla belichaamt een zeldzame combinatie van risico, schaal en toekomstvisie. Dat maakt het bedrijf uniek, en moeilijk te waarderen volgens traditionele maatstaven. De potentie van autonoom rijden is reëel, de AI-infrastructuur is indrukwekkend en de lange termijn biedt mogelijkheden die het huidige aandeel nog niet volledig weerspiegelt.
Maar juist omdat de verwachtingen nu al zo hooggespannen zijn, is het zaak om ook de risico’s te blijven benoemen. Tegenwind in regelgeving, vertragende vraag naar huidige modellen, dalende winstramingen en macro-onzekerheid maken het plaatje complex.
Het aandeel kán dus verdubbelen voor het einde van volgend jaar. Maar of het dat ook zal doen, hangt af van een mix van technologie, politiek en marktacceptatie – en van de mate waarin Tesla zijn grootste beloftes weet waar te maken.



































































































































Opmerkingen