top of page

Nieuwe EV van Xiaomi goed ontvangen, aandelenkoers schiet omhoog

In het kort:

  • Xiaomi's marktwaarde is gestegen met $7,6 miljard na de lancering van hun eerste elektrische voertuig, de SU7, wat de aandelen met maximaal 16% deed stijgen.

  • Xiaomi ontving in de eerste 24 uur na de lancering 88.898 pre-orders, met een verwacht verlies van ongeveer $10.000 per verkochte auto dit jaar.

  • De SU7, geprijsd onder de $30.000 voor het basismodel, gaat de competitieve Chinese EV-markt op tegen gevestigde merken zoals Tesla.


Het Chinese elektronicamerk Xiaomi heeft de EV-wereld opgeschud met de lancering van hun eerste elektrische voertuig, de SU7, wat de marktwaarde van het bedrijf met maar liefst $7,6 miljard deed stijgen. Met een sportief design, waarschijnlijk geïnspireerd door Porsche en een prijskaartje dat onder die van Tesla's Model 3 in China duikt, markeert de SU7 Xiaomi's ambitieuze intrede in de verzadigde EV-markt van China.


De SU7's opvallende prijspunt en Xiaomi's reputatie in de smartphonemarkt hebben deze nieuwe EV een vliegende start gegeven, met een indrukwekkend aantal van 88.898 pre-orders binnen de eerste 24 uur. Deze vraag heeft de aandelen van Xiaomi naar hun hoogste punt sinds januari 2022 geduwd, ondanks de voorspelling van een aanzienlijk financieel verlies per auto dit jaar.


De aandelenkoers van Xiaomi sinds de beursgang:


Een competitieve markt

De Chinese EV-markt, de grootste ter wereld, staat bekend om zijn hevige prijzenoorlog en de afnemende marktvraag op dit moment. Toch hebben analisten er vertrouwen in dat Xiaomi's expertise in tech en slimme dashboards het bedrijf een voorsprong geven. De SU7, met wachttijden die oplopen tot vier tot zeven maanden, toont aan dat de interesse groot is, ondanks de vooruitzichten op financieel verlies.


Citi Research-analisten waarschuwen echter voor de intense concurrentie binnen de prijsklasse van 200.000 tot 300.000 yuan, waarbij de SU7 mogelijk een nettoverlies van 4,1 miljard yuan zou kunnen genereren op een geschat volume van 60.000 eenheden dit jaar. Desondanks zet Xiaomi door, gedreven door de ambitie van oprichter Lei Jun om een significante speler in de EV-markt te worden. Dit is zeker iets om in de gaten te gaan houden, hoe populair de EV namelijk ook mag zijn, zolang het Xiaomi enkel geld blijft kosten lijkt het enkel een last op de korte termijn. Daarom ben ik benieuwd hoe lang ze deze lage instapprijs voor dit nieuwe model kunnen handhaven, aangezien dit voor veel consumenten de voornaamste reden lijkt nu voor dit model van Xiaomi te kiezen.


De nieuwe SU7 van Xiaomi:




Innovatie en concurrentie

De lancering van de SU7 komt midden in een markt vol met prijsverlagingen van andere Chinese EV-merken, wat de competitiviteit van de markt onderstreept. Met ongeveer 240 EV-modellen die in 2024 strijden om de gunst van de consument, belooft de markt zowel uitdagend als dynamisch te blijven.


Xiaomi's EV-initiatief weerspiegelt een bredere trend van technologiebedrijven die de automotive sector betreden, wat innovatie in de bredere markt zeker kan verbeteren. De vraag blijft of Xiaomi's gok op de EV-markt op lange termijn vruchten zal afwerpen, gezien de steile concurrentie en financiële uitdagingen. Wat duidelijk is, is dat de lancering van de SU7 niet alleen Xiaomi's diversificatiestrategie benadrukt, maar ook zeker een tijdperk waarin ook smartphone bedrijven de EV markt kunnen gaan betreden.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page