top of page

(Never) Sell Shell?

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023


“ We zijn nog niet van olie af, maar vroeg of laat is fossiele brandstof nu eenmaal op een retour“

Op 21 april 2020 was er een primeur in de wereld. Voor het eerst in de geschiedenis kostte een vat Amerikaanse olie niets meer. Sterker nog, je kreeg op het laagste punt maar liefst 37 euro toe als je een vat olie kocht, dit was ongekend! De verklaring van deze scherpe daling was echter vrij logisch, op de 21e lopen alle future contracten van de volgende maand af. Door enorme wereldwijde lockdown vanwege het Coronavirus was de consumptie van olie en de bijproducten gezakt tot een ongekend laag niveau. Als er geen olie gebruikt wordt, zitten opslagplaatsen snel vol. Na verloop van tijd kan niemand zijn olie meer ergens kwijt. Dit zorgt ervoor dat de prijs daalt, wat uiteindelijk leidde tot een primeur.

Voor Shell was dit een rampscenario, als een van de 6 grootste olieproducerende bedrijven, met eigen raffinaderijen en eigen pompstations, is Shell zo goed als volledig afhankelijk van olie. Shell heeft een olieprij​s van 51 dollar per vat nodig om alle liabilities en het dividend te dekken, echter de huidige prijs zat daar ver onder.



Dit was niet alles, de problemen bij Shell ( en andere oliebedrijven ) begonnen eigenlijk al veel eerder. In 2014 zakte de olieprijs weg naar een alarmerende 45 dollar per vat. De prijs daalde gestaag door naar het dieptepunt in 2016, een vat WTI crude oil kostte toen

26.68 dollar, de laagste prijs in 13 jaar. In de afbeelding hierboven, zie je dat Shell zijn schulden exponentieel zag toenemen in die periode. Na 2016 steeg de prijs weer gestaag naar 75 dollar per vat. Tussen 2017 en het begin van 2020 bleef de prijs van een vat olie liggen rond een prijs van 60 euro per vat.

Echter, dat was voor Shell niet genoeg om de schulden van de jaren daarvoor weg te werken. Na een aantal onzekere weken kwam op 30 april het nieuws dat shell zijn dividend met dik 66% verlaagde van 0,47 dollar per kwartaal naar 0,16 dollar. Dit was een historisch besluit, een verlaging van het dividend is niet voorgekomen sinds De Tweede Wereldoorlog.



(Olieprijs in dollar per vat)

Op het dieptepunt van de corona crisis betaalde je voor het aandeel Shell iets minder dan €11. Ondertussen betaal je voor hetzelfde aandeel €11,13 ( anno 25-09-2020 ). Op onze discord wordt flink gespeculeerd over toekomstig herstel, olie is per slot van rekening nog jaren nodig om de wereldeconomie te laten draaien. De vraag zou volgens experts de komende jaren zelfs stijgen in plaats van dalen. Dit zal echter veranderen in 2030, dan zal de vraag naar olie beginnen te dalen. We zijn voorlopig dus nog niet van de olie af, maar vroeg of laat zullen we gedag moeten zeggen tegen fossiele brandstoffen.

Shell had een breakevenprijs van 51 dollar dit jaar, maar heeft dat door verkoop van verschillende (1​ ,​ 2​ , ​ 3​ )​ assets en het verlagen van het dividend​ kunnen aanpassen naar 36 dollar per vat. Dit lijkt voorlopig genoeg te zijn om het hoofd boven water te houden.

Verduurzaming

Echter, Shell heeft de laatste jaren veel nieuwe schulden aangenomen. Deze gaan niet in een paar jaar afbetaald kunnen worden. De olieprijs lijkt ook niet enorm hard te herstellen. Op het moment van schrijven ligt de prijs rond de 45 dollar per vat. Uteindelijk zal ook de vraag naar olie afnemen. Voor shell is er maar een logische stap, er moet worden geïnvesteerd in duurzame energie, dit gebeurt ook. Shell richt zijn pijlen, namelijk op groene energie en voor het lange termijn op watersto​f. Shell verwacht dat binnen 15 jaar de zogenaamde groene waterstof klaar is om te gaan concurreren met fossiele brandstof in de industrie. Shell werkt samen met een aantal startups en de gasunie om de toekomst van waterstof veilig te stellen. Op zee worden enorme windmolenparken aangelegd en de huidige gas infrastructuur wordt aangepast om ook waterstof te kunnen vervoeren. Voor nu zet Shell al fors in op windenergi​e. Het is niet​ toevallig dat de parken allemaal in de buurt staan van hun waterstoffabrieken. Ook plannen ze hard om in Groningen de grootste waterstoffabrie​k van Europa te bouwen met daarnaast een enorm windmolenpark. Verder zijn er ook nog plannen voor eenzelfde opstelling in Rotterda​m.​




Om de toekomst van Shell zeker te stellen zijn zulke innovatieve plannen nodig. Shell lijkt zijn kop nu echt de goede kant op te hebben. De plannen waar ik net over schreef zijn voorlopig allemaal echter in Nederland. De vraag blijft hoe rendabel waterstof uiteindelijk zal zijn. Op dit moment is waterstof opwekken uit fossiele brandstof nog 9 keer goedkoper dan het opwekken uit groene energie. Shell verwacht wel dat ze die prijs kunnen terugbrengen naar een derde daarvan. Toch blijft er dan nog een groot verschil tussen de twee krachtbronnen. Hier zal Shell met een oplossing voor moeten komen.

Conclusie

Shell werkt aan verduurzaming, echter het blijft de komende jaren en waarschijnlijk decennia voor het grootste deel van zijn inkomsten afhankelijk van de olie en gasindustrie. Met de investeringen in groene energie en waterstof hoopt Shell zijn plekje op de energiemarkt in de toekomst zeker te stellen. De vraag blijft echter of hun positie dan even sterk zal zijn, als dat het nu is. Misschien was de dalende olieprijs en de Coronacrisis wel het begin van het einde voor Nederlandse trots.


Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page