top of page

Is dit een kansrijk groeiaandeel?

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023


Bedrijf:


AdaptHealth levert patiëntgerichte technologische systemen voor het beheersen en behandelen van chronische ziektes. Denk hierbij aan onder andere thuiszorgapparatuur en medische producten die het thuis wonen stimuleren. Zo levert AdaptHealth medische benodigdheden voor mensen die lijden aan slaapapneu, medische apparatuur voor de behandeling van diabetes en medische uitrustingen voor thuisgebruik zoals slaapapparatuur. Klanten van AdaptHealth zijn onder andere Medicare, een sociaal verzekeringsprogramma van de Amerikaanse overheid, en Medicaid, een programma dat zorgt voor gezondheidsverzekeringen, wat wordt gefinancierd door Amerikaanse staten en de overheid. Medicare was goed voor ongeveer 25% van de omzet in 2020 en Medicaid voor zo’n 7%. Het grootste deel van de omzet, 37%, kwam via commerciële klanten, zoals verzekeringen. 11% kwam vanuit patiënten zelf, wat in mijn inziens positief is: die bron van opbrengsten is namelijk het meest onzeker. AdaptHealth is vooralsnog alleen actief in Amerika, maar zit wel in alle staten. Met meer dan vijfhonderd locaties bedienen ze ruim 1.8 miljoen patiënten per jaar.


Business Qualities & Peter Lynch Principles:


Volgens Peter Lynch kan een bedrijf in zijn waarde stijgen via een aantal manieren: het bedrijf breidt uit, de prestaties van het bedrijf verbeteren (hogere marges) of de markt onderwaardeerd het aandeel en/of de kwaliteit ervan wordt niet gewaardeerd. Hoe verhoud dit zich tot AdaptHealth? In mijn inziens, en dit is subjectief, voldoet AdaptHealth aan alle drie de vereisten. Allereerst, het bedrijf breidt uit: AHCO deed in 2020 22 overnames, waar een aantal heel interessante bedrijven tussen zaten. Het is hierom vrij vanzelfsprekend dat het bedrijf aan het uitbreiden is. Ik geloof dat AdaptHealth op termijn van schaalvoordelen zal genieten en daarmee hogere marges zal creëren. Momenteel is er van schaalvoordelen nog niet echt te spreken en dat is terug te zien in de brutomarge die ‘slechts’ 16% bedraagt. Wat betreft waardering is het lastig om een discounted cash flow te gebruiken, omdat het bedrijf nog vrij jong is. AdaptHealth is opgericht in 2012 en is pas sinds eind 2019 beursgenoteerd. In plaats van te kijken naar cash flows, is het ook mogelijk om de omzet erbij te pakken. Hieronder zie je de omzet van AdaptHealth over de afgelopen drie jaar:

De omzet groeit gemiddeld met 46% per jaar, in 2020 zelfs met bijna 100%. De guidance van AHCO voor FY 2021 komt uit op ongeveer $2.3 miljard omzet. Een stijging van maar liefst 115%. Als we gaan kijken naar de price/sales ratio, dan is te zien dat je maar 2.5 keer de jaaromzet betaald. Dit is extreem weinig voor een bedrijf met zo’n omzetgroei. Het is echter belangrijker om te kijken naar toekomstige resultaten. De vooruitzichten voor AdaptHealth zie ik positief in: door onder andere overnames wordt de marktpositie steeds dominanter en de markt waarin ze opereren geniet van demografische groei. De groep 65-plussers in Amerika de snelst groeiende leeftijdsgroep. Voor de komende tien jaar, tot 2030, wordt voor de