Dit zijn de zorgen over Tesla
In het kort:
Tesla's omzet daalde in Q1 met 8,5% jaar-op-jaar naar $21,31 miljard, lager dan verwachtingen.
De afname in voertuig leveringen, met een daling naar 386,810 dit kwartaal tegenover 433,371 vorig jaar, wijst op intensiverende concurrentie, vooral van Chinese EV-fabrikanten.
Ondanks een mogelijke boost door een nieuw, betaalbaar voertuig in 2025, blijven de huidige vooruitzichten voor Tesla somber, mede door geopolitieke risico's en een lopende prijzenoorlog.
Tesla heeft een moeilijke start van het jaar gehad met een aanzienlijke daling in de aandelenprijs, veroorzaakt door een zwakke bedrijfsprestatie in een uitdagende macro-economische omgeving en toenemende concurrentie in de elektrische voertuigensector. De afname in voertuigleveringen heeft een directe impact gehad op de omzet, die met 8,5% is gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, naar $21,31 miljard, wat $950 miljoen lager is dan de marktverwachtingen.
De aandelenkoers van Tesla sinds de beursgang:
Deze daling is voornamelijk toe te schrijven aan de verhoogde concurrentie van Chinese EV-fabrikanten die sneller groeien en marktaandeel winnen. Tesla heeft geprobeerd deze dreiging het hoofd te bieden door de prijzen van haar auto's te verlagen, maar deze strategie heeft tot dusver niet geleid tot een verbetering van de verkoopcijfers. De operationele marge is gedaald van 11,4% naar 5,5%, wat wijst op onderliggende problemen in kosten efficiëntie en prijs druk binnen de sector.
Naast de interne uitdagingen staat Tesla ook voor significante geopolitieke risico's. Recentelijke verstoringen in de Rode Zee hebben bijgedragen aan leveringsproblemen in Europa, wat een blijvende zorg is gezien de aanhoudende conflicten in het Midden-Oosten. Ook hangt er veel af van het besluit van de Europese Commissie om import tarieven op in China vervaardigde elektrische voertuigen te verhogen.
Hoewel er enige hoop is dat de introductie van een nieuw, betaalbaar voertuig in 2025 Tesla's groei traject kan verbeteren, blijven de risico's hoog en de korte-termijn vooruitzichten getemperd. De aanhoudende prijzenoorlog, gecombineerd met interne inefficiënties en externe moeilijkheden op dit moment, maken het volgens velen waarschijnlijk dat Tesla's aandelen onder druk zullen blijven staan.
Een investering in Tesla blijft een investering in de toekomst, gezien de solide basis en het feit dat het bedrijf voorop loopt in de EV business (als we kijken naar de winstgevendheid per auto) met daarbij nog vele andere segmenten binnen het bedrijf die ook nog groei kunnen gaan zien. Met een forward P/E van 60 ten opzichte van het markt gemiddelde van 27 is dit echter zeker voor een groot deel in geprijsd. Echter kunnen scherper beleid van Amerika omtrent import van Chinese EV's en hopelijk dalende rentes er (onder andere) voor zorgen dat de markt voor Tesla kan gaan verbeteren in 2024. Dan zijn er ook nog de aanhoudende protesten tegen onder andere de uitbreiding van Tesla's fabriek in het Duitse Grünheide, waarbij Tesla voor nu nog steeds een doelwit van (milieu)protesten blijft.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments